14.04.2016

MELT Foorumi esineja Tajo Oja: „Unustage erinevus online ja offline maailma vahel!“

Fraktali juhtiv disainer Tajo Oja räägib MELT Foorumil sellest, kuidas hea disain aitab e-poel äri kasvatada.

Alljärgnevalt intervjuu Tajo Ojaga

E-poodi või ka tavalist veebilehte tehes on tihti dilemma: kas lehekülg peaks olema võimalikult lihtne ja praktiline, või hoopis visuaalset naudingut pakkuv, bännerite ja videotega. Kuidas seda vastuolu lahendada?

Ma soovitan unustada ära erinevus online ja offline maailma vahel. Mõtle kohe, milline on sinu pood füüsiliselt: kas pigem nagu Selver või nagu butiik? Kas inimesed soovivad võimalikult kiiresti ja soodsalt ostu sooritada või sa müüd kallimat kaupa, mille ostmiseks on vaja tekitada sobivaid emotsioone.

Kui müüksid füüsilises maailmas kaupa nagu Säästumarketis, siis tee samamoodi ka e-poes.

Kallimaid tooteid müües tuleb arvestada seda, et klient ei pruugi ostu sooritada esimesel külastusel.  Vahel tuleb panna n.ö. seeme idanema, tekitatakse emotsioon ja klient sooritab ostu alles hiljem.

Paljud toovad e-poe tegemise näiteks Amazoni. Amazon  on nagu suur hulgiladu – nad müüvad kõike mähmetetst autodeni. Nad on nagu hiiglaslik hulgiladu, füüsilises maailmas oleks Amazon just hulgilao sarnane.

Juba aastaid räägivad digigurud seda, et veebilehe tegemisel tuleb mõelda „mobile first“. Aga tegelikkuses küll arvestatakse mobiilivaatega, aga lehed disainitakse ikkagi desktopi vaadet silmas pidades.

Harjumuse jõud on suur. Põhjus on üsna proosaline – kui disainer saadab uue veebilehe disaini kliendile vaatamiseks, siis klient avab selle 99% tõenäosusega desktopi vaates.

E- kaubanduses on mobiilne veeb muidugi väga oluline, aga täna tehakse veel väga palju ostlemist kella 8 ja 17 vahel kontoriarvutitest. Mobiilseid veebilehti vaadatakse õhtuti ja nädalavahetustel. Üsna levinud on selline käitumine, et inimene läheb näiteks Euronicsisse telekat ostma ja siis võrdleb soovitud mudeli hindu teistes poodides pakutavatega.

MELT Foorumi teema on see, kuidas loovisikud saaksid ettevõtetega paremini koostööd teha. Täna on sageli nii, et loojad süüdistavad ettevõtjaid liigses konservatiivsuses. Ja ettevõtjad jälle peavad loovisikute ideid liialt radikaalseteks.

Mõlemal poolel on õigus. Loovinimestel tihti jääb unustusse asjaolu, et see mida meie teeme ühe projekti raames, on kliendi äri mõjutaja mitmeks aastaks. Kliendil on väga suur risk võrreldes disaineriga.

Disainibüroo riskib ühe projektiga, aga kliendi äri võib pankrotti minna ja inimesed töö kaotada. Seega on loomulik, et kliendid on ettevaatlikud.

Eriti on seda näha värskelt tööle tulnud e-kaubanduse projektijuhtide puhul: nende soov on asju maksimaalselt turvaliselt teha, et mitte oma töökohta kaotada.

Oluline on kliendi poolt kaasata projektidesse inimesed, kes ettevõttes tegelikult otsustavad, tippjuhid.

Disaineritega koostööd alustades on alguses kasulik selgeks rääkida piirid ja ootused, mitte hakata kohe uut logo või veebilehte tegema. Mõlemad pooled peaks ausalt ära rääkima, millised on raamid, mida saab teha ja mida ei saa.

Disain on ennekõike inimeste vahelisel suhtlusel tuginev äri.

MELT 7.06.2016 Kultuurikatlas.png

7. juunil toimub Tallinnas Kultuurikatlas MELT Foorum, mille eesmärk on tuua kokku loomemajanduse ja teiste valdkondade esindajad, et soodustada nendevahelist koostööd.  Foorumile on oodatud üle 600 osaleja – eelkõige ettevõtted, kes oma toote või teenuse vääristamiseks vajavad ideid ja inspiratsiooni. 

MELT Foorumi ettekannetes tuuakse näited, kuidas erinevad valdkonnad on loomeettevõtetega koostööst  kasu saanud ja seeläbi äri edendanud.

MELT Foorumi korraldab Tallinna Ettevõtlusinkubaatorid, koostöös Tallinna Ettevõtlusameti, Kultuurikatla, Eesti Disainikeskuse, Loov Eesti, Põhjamaade Ministrite Nõukogu esindusega Eestis ja EAS-iga.

Lisainfo: www.melt.ee

Kontakt:
Kristel Kukk 
Tallinna Ettevõtlusinkubaatori turundusspetsialist
kristel@inkubaator.ee
Tel. 56 156 181