Tallinna lasteaiad saavad linnalt mängulise matemaatika kohvrid

Numbrite valmimine
10.05.2016

11. mail annab Tallinna abilinnapea Mihhail Kõlvart kõikidele linna lasteaedadele matemaatika õppevahendid „Mänguline matemaatika“, mis valmisid koostöös üldhariduskoolidega.

Mihhail Kõlvarti sõnul pakuvad äsjavalminud õppevahendid uusi võimalusi mänguliseks õppeks ning aitavad tekitada lastes huvi matemaatika vastu. „Idee liita omavahel mäng ja matemaatika sündis teadmisest, kui oluline on matemaatikaalaste oskuste arendamine varases eas ning kõige paremini omandavad lapsed uusi teadmisi mängides,“ rääkis Kõlvart. „Mängulise matemaatika kohvris on õppevahendid, mille abil on lastel lihtsam ja huvitavam orienteeruda eelkõige arvude, kujundite, suuruste ja esemete maailmas, kuid need sobivad ka teiste valdkondade tundmaõppimiseks, piiriks on vaid fantaasia.“  

IMG_1398.JPGÜhes komplektis on kaksteist pehmet ruumilist numbritegelast, kes aitavad matemaatika õppimise lastele põnevaks muuta. Kuna tegelased on erinevatest materjalidest, loob see võimaluse ka kompimismeele arendamiseks. Kohvrist leiab veel märgid liitmiseks, lahutamiseks ja võrdlemiseks, arvutuspulgad ning puidust veduri ja kaksteist vagunit (igal numbril oma vagun – ühel küljel number, teisel vastav arv täppe). Geomeetriliste kujundite tundmaõppimiseks on kohvris puidust värvilised ringid, ruudud, kolmnurgad ja ristkülikud – kõiki neljas suuruses – ning ringi-, ruudu- ja kolmnurgakujulised suured riidest alused. Kohvri sisu töötasid välja Tallinna Alushariduse Juhtide Ühenduse esindajad ja lasteaedade õpetajad.

Projekti väärtuseks peab Mihhail Kõlvart ka seda, et kaasatud on Tallinna koolide õpilased ja õpetajad. „Eesti Tööõpetajate Seltsi eestvedamisel andsid oma panuse mänguliste matemaatikakohvrite valmimisse 25 kooli õpilased, keda juhendas 50 õpetajat,“  selgitas ta. „Tegemist on juba kolmanda koostööprojektiga Tallinnas, kus õpilased valmistavad tööõpetuse tundides lasteaialastele mängulisi õppevahendeid. Kahel eelneval aastal said lasteaiad miniaianduse töövahendid ja teatrikohvrid.“

Projektile „Mänguline matemaatika“ kulutas linn 28 512 eurot. Koolid said endale osta tikkimis- või õmblusmasinad, tikksaed, kangakäärid, kruvikeeramise otsikud, pintslid ja kõik muud tööks vajalikud vahendid, mida saab tundides kasutada ka edaspidi.

Matemaatikakohvrid annab Mihhail Kõlvart üle Tallinna Õpetajate Majas 11. mail kell 13.30.

 

Tallinna Lasteaia Sipsik kogemused matemaatikakohvriga

Tallinna Lasteaia Sipsik õpetaja Marilin Johanson, kes aitas välja töötada kohvri sisu, on kohvreid juba testinud ning loonud mitmeid mängulisi matemaatilised tegevusi.

Järgnevalt mõned näited tegevustest, mida matemaatikakohvritega läbi saab viia.

  • Number Üks on tervisesportlane, kes sõitis oma vagunis Päikesesipsikute rühma lastega koos sporti tegema. Lapsed tegid trennis ühe küki, ühe hüppe, ühe painutuse jne. Kuna tegevus viidi läbi südamekuul ja eelnevalt oli räägitud vee kasulikkusest, joodi peale trenni ka üks klaasitäis vett. Lõpetuseks võeti kehakinnituseks tervisekohvikus üks amps igast sordist värskest köögiviljast ja puuviljast.

  • Number Kaks on Päikesesipsikute rühmas suur teatrihuviline. Tema sõidutas oma vagunis lapsed teatrisse. Rongis kahekaupa sõites jõutigi teatrisse, kuhu sisenemiseks oli igal lapsel võimalus osta endale kahe-eurone teatripilet ning valida istumiskoht esimeses või teises reas. 
     
  • Number Neli, kes tundis huvi loomade vastu, otsustas lapsed rongiga loomaaeda viia. Enne rongisõitu tutvusid  lapsed nii numbri enda kui ka materjaliga, millest numbritegelane tehtud oli. Kui sõprus loodud, võis koos Number Neljaga rongisõit loomaaeda alata. Nüüd tuli lastel vagunite seast leida õige, ühendada see veduriga ja osta nelja-eurone rongipilet eelnevalt valmis tehtud mänguraha eest. Kui neljani loendatud, võiski rongisõit loomaaia poole alata. Sissepääsuks nüüd veel nelja-eurone loomaaiapilet ja jõutigi loomaaeda, mis asus ruudukujulisel nelja nurgaga rohelisel riidest alusel. Loomulikult oli loomaaias neli aedikut, igas aedikus neli looma ja igal loomal neli jalga.


Õpeta Marilin Johanson arvab, et arenemis- ja avastamisruumi on veel palju ning edaspidi on soov siduda matemaatilise kohvri abil läbiviidavaid tegevusi ka õuesõppe metoodikaga.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et matemaatiline kohver võimaldab õpetajatel äratada mänguliselt ning loovalt lastes huvi matemaatika vastu ning lastel omandada teadmisi õhinapõhiselt.

 

Matemaatika kohvri projektis osalenud koolid ja õpetajad

  1. Gustav Adolfi Gümnaasium – Jüri Kaljurand, Lisete Lige;
  2. Tallinna 21. Kool – Mart Soobik, Karmen Jänes;
  3. Tallinna Õismäe Gümnaasium – Tõnu Karp, Ave Lipping; Kristiina Leoke;
  4. Haabersti Vene Gümnaasium – Svetlana Kotsegarova, Oleksandr Scherbyna, Julia Bandura;
  5. Tallinna Inglise Kolledž – Raul Mäsak, Sirli Kodres;
  6. Tallinna Järveotsa Gümnaasium – Ago Kalberg, Tiiu Härsing;
  7. Kadrioru Saksa Gümnaasium – Tõnu Tammar, Anne Tiitson;
  8. Tallinna Kristiine Gümnaasium – Lauri Vilibert, Riina Neemela;
  9. Tallinna Kuristiku Gümnaasium – Heli Malve;
  10. Tallinna Lilleküla Gümnaasium – Kristjan Must, Lea Laus;
  11. Tallinna Mahtra Põhikool – Svetlana  Tsabijeva, Nikolai Andriankov, Rita Januškevitšute;
  12. Tallinna Mustamäe Gümnaasium – Urmas Kaljuvee, Sirje Raun, Anne Tamm; 
  13. Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasium - Ago Kalberg, Ljudmilla Ševeljova;
  14. Tallinna Nõmme Gümnaasium – Ben Kõrgemäe, Rainer Orav, Koidu Archipov;
  15. Tallinna Nõmme Põhikool – Ben Kõrgemäe, Rainer Orav Kaija Pahk;
  16. Tallinna Pelgulinna Gümnaasium – Nele Tõnisson, Asmo Villak;
  17. Pirita Majandusgümnaasium – Pille Pruuden, Maaril Leben;
  18. Tallinna Reaalkool – Ahti Pent, Egle Pihlap;
  19. Tallinna Südalinna Kool – Raimo Saagpakk, Anu-Mai Metsaar;
  20. Jakob Westholmi Gümnaasium – Raimo Saagpakk, Helme Trees;
  21. Vanalinna Hariduskollegium – Sirje Rohtla, Kaupo Kangur;
  22. Tallinna Kivimäe Põhikool – Ben Kõrgemäe, Rainer Orav, Reet Markus; 
  23. Ristiku Põhikool – Jürgo Nooni, Sirli Pillenberg;
  24. Tallinna Heleni Kool – Katrin Heinla, Vytautas Daugintis;
  25. Tallinna Pae Gümnaasium – Vjatseslav Stepanov, Irina Šulgina.


IMG_1394.JPG IMG_20160208_093846.jpg IMG_20160217_143438.jpg IMG_20160201_124929.jpg

 

Lisainfo:

Marika Kallas
Hariduskorralduse osakonna juhtivspetsialist
Tallinna Haridusamet
Tel 6404582, 5018188
marika.kallas@tallinnlv.ee