Tasuta ühistransport kogub jõudu ka Rumeenias

Tasuta ühistransport Rumeenia väikelinnas Lugoj
29.04.2015

Tasuta ühistranspordi idee on kogumas Euroopas populaarsust. Rumeeniaski lubavad mitmed linnajuhid oma elanikele piletita bussisõitu.

Tasuta ühistransport kogub Rumeenias üha suuremat populaarsust. Mitu linna – Ploiești, Lugoj ja isegi Timișoara – on seda juba katsetanud, tõdes eelmisel nädalal Rumeeniat külastanud Tallinna esindaja Euroopa Liidus Allan Alaküla.

Prahova maakonna keskuses, 200 tuhande elanikuga Rumeenia naftapealinnas Ploieștis kehtib praegu tasuta ühistransport kõigile linnakodanikele, kelle kuusissetulek on alla 700 euro. Projekt alustati mullu kevadel ning esialgse kava järgi kestab see käesoleva aasta lõpuni, kui saab valmis trammiteede kapitaalne remont. Ploiești linnapea ülesandeid täitva abilinnapea Iulian Teodorescu sõnul kavatsevad linnavõimud korraldada aga sel sügisel kohaliku referendumi tasuta ühistranspordi võimaliku jätkamise küsimuses. Referendumi korraldamine on hetkel veel otsustamata. Kui trammiliiklus taas avatakse, on Ploieștis kõik samad ühistranspordiliigid, mis Tallinnaski – buss, troll ja tramm. Hetkel on Ploiesti Tallinna järel Euroopas suuruselt teine linn, kus kehtib tasuta transport oma linna elanikele.

Kui piletita ühistranspordi rakendamine Tallinnas tõi palju toetust tänasele linnavalitsusele, siis poliitiline aspekt oli tähtis ka Bukarestist 500 kilomeetrit läänes asuvas ajaloolise Banati piirkonna linnas nimega Lugoj. 45 tuhande elanikuga Lugoj linnapea Francisc Boldea tõestas viimastel kohalikel valimistel, et see samm võib olla poliitiliselt üliedukas ja tuua elanikelt palju hääli. Eelmistel Rumeenia kohalikel valimistel tegi Boldea tõelise rekordi – koguni 76% Lugoj hääleõiguslikest kodanikest andsid oma hääle just nimelt temale. „Ma võitsin valimised 2012. aastal ja aasta hiljem kehtestasin tasuta ühistranspordi linnas. Saades valimistel nii suure toetuse pidin ma tegema hädavajaliku otsuse, sest lapsed, kes elasid linnast väljas, ei saanud vanemate rahapuuduse tõttu koolis käia,“ ütles Boldea Tallinna Televisioonile antud intervjuus. „Samuti ei pääsenud väiksema rahakotiga inimesed linna ja nii tulingi ma neile vastu – ostsin viis uut bussi, mis sõidavad hommikul, pärastlõunal ja õhtusel tipptunnil ning on kõigile tasuta.“

Lugoj Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Iosif Groza sõnul läks linnapea just uute busside ja tasuta ühistranspordiga paljudele südamesse ning reisijate arv on võimsalt kasvanud. „Varem ei kasutatud eriti ühistransporti, aga nüüd on meil 30 000 reisijat kuus. Ühistransporti kasutatakse kümme korda rohkem kui varem ning elanikud on linnapea otsuse üle väga õnnelikud,“ nentis Groza.

Ajaloolise Banati suurimas linnas, 350 000 elanikuga Timișoaras, katsetati tasuta ühistransporti 2013. aasta detsembrist kuni 2014. aasta jaanuarini. Valitud ajal ei toonud katse siiski autoliikluse soovitud vähenemist. Idee aga pole ka päriselt maha maetud ja abilinnapea Dan Diaconu ei välista, et tasuta ühistranspordil on tulevikku ka Timișoaras ning Tallinna eeskuju on neile seejuures väga oluline.

Rumeenias, kus miinimumpalk on 190 eurot, on eriti tugev tasuta ühistranspordi sotsiaal-majanduslik aspekt ning aeg näitab, kui mitmed linnajuhid seda järgmisel aastal kohalikel valimistel oma elanikele lubavad.

Piletita ühistranspordi eestkõneleja Allan Alaküla sõnul toimub 17.-18. septembril Avestas (Rootsis Dalarna maakonnas) rahvusvaheline tasuta ühistranspordi konverents. Lisaks Rootsi tasuta ühistranspordi linnadele, ekspertidele ja kodanikuliikumistele on tulijaid kindlasti ka Poolast, Rumeeniast, Saksamaalt, Prantsusmaalt, Itaaliast, Hollandist, Belgiast, Taanist, Norrast, Hiinast ja ka teistest riikidest. Mõistagi on kohal ka tasuta ühistranspordi pealinn Tallinn.

 
Uudise rubriigid: Liiklus, Raepress, Transpordiuudised