Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Vau! Ohhoo! – kes rikkus talu kaevuvee ja tegi põrsad haigeks?

Vau! Ohhoo! – kes rikkus talu kaevuvee ja tegi põrsad haigeks?

Seda ja palju muudki uurivad Tallinna õpilased õpikodade projektis „Vau! Ohhoo!“. Uusi teadmisi omandatakse läbi elulise juhtumi, millele tuleb nelja kuuga lahendus leida.  

Õpilastel tuleb lahendada lugu Kostivere kandis asuvast mahetalust, kus kasvatatakse ürte ning peetakse koduloomi. Paari nädala eest rajati talusse uus puurkaev, kuid vesi lõhnas nii halvasti, et juua seda ei julgetud. Lisaks juhtus isal veel äpardus, mille tagajärjeks on suur auk maja ümber olevas aias. Hommikul oli talu õu loomade jälgi täis ning paari päeva pärast jäid põrsad haigeks. Millega on tegu ja kes selle põhjustas, tuleb talu noortel ise välja selgitada, sest ravimeid, mida loomaarst välja kirjutaks, mahetalus kergekäeliselt kasutada ei soovita. (Loe tervet lugu)

Juhtumit lahendab kakskümmend 8. klassi õpilast mitmest eri koolist (GAG, Tallinna Südalinna Kool, Ristiku Põhikool, Tallinna 21. Kool jt). Tegu on juba kogenud „uurijatega“, kes osalesid eelmisel aastal pilootprojektis ning soovisid tänavu jätkata. „Vanemuurijaks“ on õpetaja Helina Reino (GAG). 

Igas õpitoas harutatakse lahti jupp mõistatusest ja jõutakse lahendusele lähemale. Samas tekivad uued elulised probleemid ja põnevust jätkub lõpuni.

Valmis töölehti õpilastele ei anta. Jagatakse teoreetilisi teadmisi looga seonduvatel teemadel, praktilisi tegevusi peavad õpilased ise välja pakkuma.

Kuidas juhtumi lahendamine edeneb ja mida selleks teha tuleb, saad jälgida siit.

1. tund: 24. jaanuar 2018, kell 15.30–17.30, Eesti Loodusmuuseum

Lugu saadi kätte. Jaguneti nelja rühma. Arutelu käigus jõuti arusaamisele, milliseid kohti oleks vaja uurida ning kuidas ja miks uurida.

Oli vaja võtta jäljendid metslooma jälgedest (loodusmuuseum oli ette valmistanud spetsiaalsed mulaažid). Seda tehti soolataignaga, mis tuli ise valmis sõtkuda. Jäljed võetud, asuti neid teatmike järgi määrama.

Proovid tuli korralikult ja turvaliselt pakendada, nii, et neid saaks tuvastada ka siis, kui midagi peaks juhtuma.

04 Tundub kahtlane.JPG 11 Jälgi saab tuvastada mitut moodi.JPG

12 Vaatame raamatust.JPG 14 Asitõendid tuleb hoolega pakkida.JPG

Vaata kõiki pilte sellest päevast


2. tund: 7. veebruar 2018, kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, IT

On vaja meisterdada droon.

3. tund: 21. veebruar 2018, kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, geograafia

Drooni lennutamine, kaardistamine, võrdlemine. Oma otsimisteekond salvestatakse Endomondo äpiga ja teekonnast tehakse Google Mapsis kaart.  

4. tund: 7. märts 2018, kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, keemia

Vee proovide analüüs (vee karedus, Ca ja Mg ioonid, karbonaadid, pH jne)

5. tund: 21. märts 2018 kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, matemaatika

Mõõtmised ja arvutamised. Kuldlõige.

6. tund 4. aprill 2018 kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, füüsika

Elektrijuhtivus vees, vee tihedus jt vee parameetrite määramised.

7. tund: 18. aprill 2018 kell 15.30–17.30, Eesti Loodusmuuseumis

Vee elustiku uurimine ja järelduste tegemine

8. tund: 2. mai 2018 kell 15.30–17.30, Gustav Adolfi Gümnaasiumis, bioloogia

Kokkuvõtvad esitlused

Viimati muudetud 21.02.2024