Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Parim Negavati roheidee on seenematerjalist tooteid arendav Myceen

Parim Negavati roheidee on seenematerjalist tooteid arendav Myceen

Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) roheideede konkursi Negavatt 10 000-eurose peaauhinna sai seenematerjale ja nendest tooteid arendav Myceen. Teisele kohale mõeldud 5000 eurot viis koju toitlustusasutustele korduvkasutatava toidukarbi teenust pakkuv Ringkarp. Kolmas koht ja 3000 eurot kuulub ringmajanduse agentuurile Unknot, kes aitab rõivatootjatel oma jäätmetest ümbertöödeldavaid tooteid arendada ja müüa.

KIKi juhataja ja žüriiliikme Andrus Treieri sõnul sai esikolmiku valikul otsustavaks eelkõige ideede innovatsioon ja mõjukus, aga ka meeskonna motivatsioon idee ellu viia. „Võidumeeskond Myceen eristus kindlasti teemaga, mida ei kohta iga päev, samas jäid silma nende põhjalikud teadmised ja pikaaegne katsetus alternatiivse materjali turule toomiseks. Teise koha omanik Ringkarp pakub käega katsutavat lahendust, mis on kiiresti ja praktikas ellu viidav ning praegusel ajahetkel kindlasti oluline. Kolmanda koha meeskond Unknot tuli esile oma teadmistega ringmajandusest ning sooviga selles valdkonnas märkimisväärseid samme astuda,“ kommenteerib esikolmikut Treier.

Negavati VIII hooaja võitja Myceen arendab seeneniidistiku ja orgaaniliste jääkmaterjalide toel komposteeruvaid tooteid. Täpsemalt seob seeneniidistik erinevad orgaanilised jäägid tugevaks, kergeks, mittesüttivaks, komposteeruvaks, süsiniknegatiivseks ja heade akustiliste omadustega materjaliks. Uudsel materjalil on potentsiaal asendada probleemseid tooteid näiteks ehitus-, mööbli-, transpordisektoris. Hetkel pakub Myceen visuaalselt atraktiivseid akustilisi paneele, valgusteid ning taburette, kuid lähiajal on muu hulgas kavas ka pakendimaterjalide arendamine. Nende ideed tutvustava video leiab siit.

Teise koha saavutanud Ringkarp pakub toitlustusasutustele korduvkasutatavate toidukarpide teenust. Võrgustikuga liitunud toidukoht paneb toidu kaasaostmisel Euroopas toodetud kauapüsivasse karpi. Esmakordsel ostul tuleb tarbijal jätta karbi eest pant, kuid selle saab tagasi võrgustikuga liitunud toitlustusasutuses, kui karp tagastada. Toidu saab koju tellida ka restorani kulleriga ja kasutatud karbid kullerile tagastada. Toidukoht peseb karbid nagu teisedki nõud ja suunab need uuesti ringlusesse. Ringkarp on kliendile tasuta ja toidumüüjale oluliselt soodsam, kui ühekordsete pakendite soetamine. Ringkarbi võrgustikuga on tänaseks liitunud juba ca 15 toidukohta üle Eesti. Nende ideed tutvustava video leiab siit.

Kolmandale positsioonile tulnud Unknot on ringmajandusele spetsialiseeruv tootedisaini- ja müügiagentuur, mis aitab õmblustööstusel oma jäätmetest ümbertöödeldud tooteid arendada ja müüa. Praeguseks on Unknot välja arendanud mitmeid keskkonnasõbralikke jääkidest toodetud ärikinke ja pakkematerjale. Nende unistus on nii tootja kui ka vahendaja rollis leida õmblustööstusele veelgi ringmajanduslikke lahendusi, mis võimaldaks hoida kokku olulisi ressursse, aga luua ka alus kogukondlikuks mõtteviisi muutuseks. Nende ideed tutvustava video leiab siit.

Prototroni ja teaduspark Tehnopoli auhind läks Õõtsvoldile, Tallinna Loomeinkubaator valis lemmikuks Unknoti, Admiral Markets meeskonna Konnekt, Luminor Eesti andis eriauhinna Ringkarbile, Põhjamaade Ministrite Nõukogu lemmik oli Lelukarp ja KIKi töötajate lemmik Ringkarp.

Negavati žüriisse kuulusid ja keerulise valiku langetasid KIKi juhataja Andrus Treier, Keskkonnaministeeriumi asekantsler Kristi Klaas, Põhjamaade Ministrite Nõukogu Eesti esinduse kestliku arengu nõunik Madis Tilga, Teaduspargi Tehnopol rohetehnoloogia valdkonnajuht Ragmar Saksing ja veebipoe Slow asutaja Helen Puistaja. Meeskonnad ja žürii kohtusid sel hooajal esmakordselt näost näkku Negavati vilistlase Anna Lutteri sündmuskeskuses Kuut. Negavati superfinaali saab järele vaadata siit. Võistlustulle astus 113-st konkursile saabunud ideest lõppvooru pääsenud üheksa.

Negavatt on KIKi ja Keskkonnaministeeriumi ellu kutsutud 18-30 aastastele noortele mõeldud roheideede konkurss, et innustada noori maailma paremaks muutma. Konkursile on kaheksa hooaja jooksul laekunud kokku 479 ideed, mida on KIK toetatud kokku 250 000 euroga. Negavati VIII hooaja toetajad olid Eesti Pandipakend, Paulig Eesti ja Luminor Eesti. Konkursi partneriteks on Rimi Eesti, Ülemiste City, Tehnopol, Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus, Admiral Markets, Tallinna Loomeinkubaator ning konkurss Prototron.