29.03.2016

Veenädal Sitsi Lasteaias.Teadus on lihtsalt lahe!

22. märts oli ülemaailmne veepäev. 21.-25. märtsil korraldas Sitsi Lasteaed sel puhul veenädala, mille raames viis iga rühm läbi veega seotud tegevusi.

Veenädala eesmärgiks on juhtida lapsi mõtlema rohkem veeressursside mõistlikule ja säästlikule tarbimisele ja majandamisele. Iga rühm sai katsetada, uurida ja mängida, õppida tundma vee saladusi ja võlusid.

Lasteaia õpetajad lugesid lastele nädala jooksul lugusid, luuletusi ja muinasjutte veest, rääkisid koos lastega vee vajalikkusest elusloodusele ja veehoiust. Lastega vestles ka tervishoiutöötaja. Lapsed said teada, milline on puhas vesi ning kuidas puhas joogivesi jõuab meieni. Samuti mil moel saab õigesti käitudes vett kui eluks üliolulist ressurssi säästa ning kuidas toimub vee puhastamine nii looduses kui ka inimeste abiga.

Väikesed lapsed pesid nukku: õpetaja selgitas, miks inimesed peavad pesema ja mida tähendab puhtus/hügieen. Sõimerühmade lapsed vaatasid ülisuuri seebimulle ja mängisid veega. Lapsed avastasid läbi mängu vee omadusi: voolamine, märgamine, imavus…

Kellukese rühma lapsed maitsestasid vett. Laste jaoks oli huvitav, et vesi võib olla erineva maitsega: magus, maitsetu, kibe, hapu ja soolane. Võilille rühma õpetaja tegi katseid esemetega ja lapsed arvasid, kas see ujub või upub. Lapsed uurisid ja kirjeldasid, kuidas tahked kehad vees käituvad.

Vesiroosi rühma lapsed tegid võlutrikke ning muutsid läbipaistva vee värviliseks. Piibelehe lapsed aga said teada, et vesi on maakeral pidevas ringluses ja mida tähendab vee ringkäik. Kullerkupu rühma lapsed õppisid, et külm vesi on raskem kui soe, sest soojenemisel vesi paisub ja muutub hõredamaks.

Rukkilille rühma lapsed tõid väljast jäätükke ja suure koguse lund ning jälgisid, kui kaua sulamine aega võtab. Kas jää ja lumi sulavad sama kiiresti? Katsetel  seda mõõtsid nii ega kui ka mahtu. Mooniõie rühma lapsed kaunistasid toa kevadpühadeks paberililledega.

Sinilille rühm mõõtis, kui palju vett lapsed iga päev joovad. Mitu klaasi/liitrit? Kas kogus sõltub aastaajast? Kas kogus sõltub sellest, kas lapsed on aktiivsed või istuvad rahulikult? Hea ülevaate saamiseks tegi õpetaja  laste jaoks tabeli, kuhu nad panid kirja, kui palju vett päeva jooksul on joodud. Lapsed võrdlesid ja arutlesid omavahel, kes neist saaks ilma joomata elada ja mitu klaasi keegi päeva jooksul jõi.

Kannikese rühma õpetaja tutvustas lastele vett kui sööki ja jooki. Paljud lapsed ei mõelnud sellele, et toit sisaldab vett. Mõnel juhul võib veehulk olla palju suurem, kui lapsed suutsid ette kujutada. Nad said teada, et mõne toiduaine puhul, nagu kurgid, seened ja õunad, on selgelt näha, kui vähe pärast vee aurustumist toidust alles jääb. Nad kaalusid toiduaineid, joonistasid kurgi ja õuna piirjooned paberile ning uurisid, kui väikeseks kurk ja õun muutub, kui palju see pärast vee aurustumist kaalub ja kui palju aega selleks kulub. Toiduained pandi kuiva kohta radiaatori kohal ja jälgiti iga päev nende muutumist. Kannikese lapsed külastasid ka Eesti Tervisehoiu Muuseumi, kus nad said teada vee vajalikkusest inimese kehale, miks vaja hambaid pesta ning kuidas käsi õigesti pesta.

Vanemate rühmade lapsed käisid KUMU muuseumis merekunstnike näitusel. Täpi programmi raames külastati muuseumitundi, kus Täpi rääkis, et ilma veeta oleks elu hoopis teine. Kas ka nii on võimalik, et vett polegi? Täpil oli palju küsimusi ja koos lastega leidis ta neile vastused.

Igas rühma aknalaual on oma aed, kus lapsed kasvatasid maitsetaimi, salatit ja kressi. Minikasvuhoone kiirendab idanemist ja kasvu. Lapsed said teada, et vett on vaja ka aedviljade kasvatamiseks. Sageli kasutatakse selleks kraanivett ja kastmisseadmeid. Õpetaja arutles lastega, kas ka vihmavett saab millekski kasutada.  

Nädala lõppedes tehti kokkuvõtte: lapsed lahendasid ristsõna ning valmisid pildid, plakatid, väikesed jutud. Kokkuvõtvast materjalist pandi üles näitus. Viimasel päeval viidi läbi viktoriin „Ma sain teada, et vesi …“, kus lapsed jagasid oma muljeid ja jutustasid oma kogemustest.

Nädal oli tegus ja õpetlik ning meeldis lastele väga. Lapsed said palju uut ja huvitavat teada vee tähtsusest ja selle olemasolust meie ümber.

Teadus on lihtsalt lahe!

 

Originaaltekst koos piltidega

 

Olga Glazunova, Sitsi Lasteaia direktori asetäitja õppe- ja kasvatustöö alal