Õpiabi ja eriõppe võimalused
- Tugispetsialistide ülesanded
- Individuaalne õppekava
- Koduõpe tervislikel põhjustel
Tugispetsialistide ülesanded
Eripedagoogi ülesandeks on:
- õpilase arengu- ja õpioskuste taseme kindlaks tegemine ja tema arengut mõjutavate tegurite ning õpivajaduste välja selgitamine
- õpetajate juhendamine ja nõustamine õpilase õppe planeerimisel ja läbiviimisel
- õpiabirühma- või individuaaltundide ettevalmistamine ja läbiviimine õppeasutuses
Logopeedi ülesandeks on:
- õpilase kommunikatsioonivõime hindamine, kommunikatsioonihäiretega õpilaste väljaselgitamine
- õpilaste suulise ja kirjaliku kõne arengu toetamine ning neile sobiva suhtluskeskkonna soovitamine
- õpetajate toetamine õpilaste kommunikatsioonivõime arendamisel, taastamisel ning kompenseerimisel
Koolipsühholoogi ülesandeks on:
- õpilase psühholoogilist arengut ja õppeprotsessis toimetulekut mõjutavate tegurite (psüühilised protsessid, isiksuse omadused, emotsionaalne seisund, vaimse tervise probleemid, suhtlemis- ja käitumisoskused) hindamine
- õpilase nõustamine isikliku elu, õppetööga ning vaimse tervisega seotud probleemidega toimetulekul, tunnetusprotsesside, vaimsete võimete, käitumis- ja suhtlemisoskuste arendamisel ning õpi- ja karjäärivalikute tegemisel
- õpilase toetamine ning vanema ja kooli personali nõustamine kriisisituatsioonist väljatulekuks toe korraldamisel
Sotsiaalpedagoogi ülesandeks on:
- õpilase sotsiaalsete oskuste hindamine ning tema eakohast tegutsemisvõimet takistavate tegurite analüüsimine
- õpilase suhtlemisoskuse ja sotsiaalse pädevuse kujundamine ja toetamine
- koolis esilekerkivate õpilaste sotsiaalsete ja koolikohustuse täitmist takistavate probleemide kaardistamine, nende ennetus- ja lahendustegevuste koordineerimine.
Individuaalne õppekava
Kool võib õpilase individuaalse arengu toetamiseks või tema varasema õpi- või töökogemuse arvestamiseks teha muudatusi või kohandusi õppesisus, õppekoormuses, õppekorralduses ja õppekeskkonnas. Muudatuste kokkulepe vormistatakse õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardil.
Individuaalse õppekava koostab kool õpilasele juhul, kui:
- õpilasele rakendatakse õppekorraldust, mille puhul õpilane on väga vähesel määral kaasatud klassis läbiviidavasse õppesse
- õpilase õppekava erineb klassile koostatud õppekavast
- õpilase klassi läbimise aega või nominaalset õppeaega muudetakse
- kooliväline nõustamismeeskond on andnud õpilase arengu toetamiseks soovituse vähendada või asendada riiklikes õppekavades sätestatud õpitulemusi või vabastada õpilane kohustusliku õppeaine õppimisest
- õpilane õpib toimetuleku- või hooldusõppel.
Koduõpe tervislikel põhjustel
- Koduõpet tervislikel põhjustel rakendatakse õpilasele, kellel on raske funktsioonihäire, haigus või puue või kelle tervislik seisund võib selle põhjustada ning kelle õppetöö läbiviimiseks erivajadustest tulenevalt puuduvad koolis võimalused ja tingimused.
- Koduõpet tervislikel põhjustel rakendab kool vanema taotlusel ja koolivälise nõustamismeeskonna soovitusel (vt Põhja-Eesti Rajaleidja keskus, Tallinn ja Harjumaa).
- Minimaalne koduõppe kestus on kaks õppeveerandit.
- Otsuse õpilasele tervislikel põhjustel koduõppe rakendamise kohta teeb kooli direktor käskkirjaga.
- Koduõpet korraldab kool, mille nimekirja õpilane on kantud.
- Kool koostab koostöös lapsevanemaga õpilase võimeid ja erivajadusi arvestava individuaalse õppekava, milles lähtub raviarsti ja nõustamiskomisjoni soovitustest ning riiklikus õppekavas sätestatud kohustuslikest ainetest.
- Gümnaasiumiastmel tervislikel põhjustel koduõppel oleval õpilasel võib vähendada õppekoormust kuni kaheksa kursuse võrra iga arvestusliku koduõppel viibitud õppeaasta kohta.
- Kool kindlustab juhendatud õppetegevuse vähemalt 8 õppetunni ulatuses nädalas.
- Tervislikel põhjustel koduõppel õppiva õpilase hindamise korraldus määratakse individuaalses õppekavas, arvestades seejuures riiklikus õppekavas hindamisele sätestatud nõudeid.