07.06.2020

Meie koolis oli juba kolmandat õppeaastat vabatahtlik

Südalinna Kool on avatud erinevatele õpikogemustele ja erinevatele kultuuridele. Juba 3 aastat on olnud meil koolis õpilastele ja õpetajatele abiks vabatahtlik välismaalt Euroopa Vabatahtliku Teenistuse programmi raames. Sellel õppeaastal on meil kogupäevakoolis abiks Alina Sodnam. Tema vabatahtliku teenistus jätkub küll praegu piiride sulgemise tõttu n-ö kaugtööna Venemaalt, kuid täna jagab ta oma mõtteid aastast vabatahtlikuna Südalinna Koolis.

"Minu Euroopa Vabatahtliku Teenistus Tallinna Südalinna Koolis (sügis 2019 kuni kevad 2020)"

Autor: Alina Sodnam

“Mis sind peatab? Täpselt, mitte midagi.” Sellised olid minu mõtted enne Euroopa Vabatahtliku Teenistusega liitumist, kuigi olin selles juba ammu osaleda soovinud.

Minu nimi on Alina. Ma olen Venemaalt (Siberist). Minu lapsepõlve möödus Tõvas, mis asub Venemaa ja Mongoolia piiril ja see on väga kaugel Eestist. Hoolimata pikast vahemaast valisin oma vabatahtliku teenistuse sihtkohaks Tallinna.

Eesti oli atraktiivne oma digitaaliseerituse ja moodsa haridussüsteemi tõttu. Ma olin kuulnud, et Eestis on kõrgel tasemel hariduslikud (nuti)lahendused ja soovisin näha, kuidas need töötavad. Ma valisin Tallinna Südalinna Kooli, sest kooli kirjeldus avaldas muljet ja ma olin varasemalt töötanud õpetajana. Ma töötasin Venemaal saksa ja inglise keele õpetajana ning olin valmis õppima uusi asju oma välismaa kolleegidelt.

Minult on tihti küsitud, et mida ma vabatahtlikuna teen. Vabatahtliku töö on esiteks vabatahtlik abistamine, aga mitte ainult. Samuti oled osa rahvusvahelisest kogukonnast ja vastastikusest kultuuride jagamise kogemusest. Lisaks saad töötada uutes olukordades ja avastad enda kohta palju uut.

Ma töötan vabatahtlikuna kogupäevakoolis. See on n-ö pikendatud koolipäeva osa, millega lapsed saavad liituda peale ainetunde. Ma töötan assistendina ja abistan õpetajat. Minu ülesanneteks on nt valvata lapsi õuetundides, juhtida oma huviringi (vene kultuuriklubi) ja omada infot, et kes lastest tuleb ja läheb kogupäevakooli jne. Samuti abistan organisatsioonis erinevate ürituste raames ja näiteks aitan lastel peale tegevusi kogupäevakooli ruumi koristada. Aeg lendab kogupäevakoolis kiiresti, sest iga päev osaleb peaaegu 100 last. Päevad on väga tegevuste rohked ja huvitavad. Kui sa töötad lastega, siis sa mitte ei õpeta ainult neid, vaid ka nemad õpetavad sind.

Kõige suurem väljakutse on olnud minu jaoks eesti keele õppimine. Paraku ei ole keelekursuseid minu taolistele inimestele ja ma õppisin eesti keelt veebis iseseisvalt. Alguses ei mõistnud lapsed mind ja mina neid kuigi hästi, kuid sellest hoolimata saime me siiski hakkama. Nüüd ma oskan põhilisi fraase eesti keeles öelda ja appi tuleb ka inglise keel. Vahel õpetavad ka lapsed mulle eesti keeles uusi sõnu. Samuti tuleb vajadusel appi kehakeel ja käemärgid.

Mul on hea meel, et sain võimaluse jagada oma kultuuri ja keelt rääkides oma kodumaast vene kultuuriklubi raames iganädalaselt. Lapsed said nt vaadata videoid Venemaast, tundma õppida erinevaid linnu, mängida mänge ja maitsta vene toite. Me harjutasime ka vene keeles dialooge ja arutasime, millised on kultuurilised ja keelelised erinevused ning sarnasused.

Ma armastan lapsi ja soovin jätkata tööd õpetajana. Mõned õppe- ja kasvatusmeetodid Tallinna Südalinna Koolis olid minu jaoks eriti huvitavad. Näiteks õpetajad rääkisid lastega alati rahulikult ja ei tõstnud häält. Minu arvates on selline lähenemine positiivselt distsiplineeriv ja nii on austav suhtumine üksteisesse. Samuti kasutavad koolid Eestis e-kooli. Ma arvan, et see digitaalne keskkond on parim viis organiseerida kogu vajalikku informatsiooni õppimise ja õpetamise kohta tänapäeval.

Minu meelest on oluline tähelepanek, et koolis on telefonide kasutamist piiratud. Aga samal ajal annab kool lastele vabadust. Näiteks saavad nad vahetundides mängida lauajalgpalli ja -tennist koridorides. Samuti olin ma väga üllatunud ja mulle avaldas muljet huviringide arv ja moodsad tehnoloogiad, mida Südalinna Koolis kasutatakse. Ma pole midagi sellist kunagi varem näinud.

Tallinna Südalinna Koolis viibides sain professionaalselt areneda ja palju toredaid mälestusi. Ma tõesti hindan seda kogemust ja tuge, mida minu mentor/tuutor, kolleegid ja õppealajuhataja mulle pakkusid. Ma loodan, et kool on avatud vabatahtliku teenistuse programmile ka tulevikus. Ma tõesti usun, et see on suurepärane võimalus vabatahtlikele, lastele ja õpetajatele, et vahetada kultuurilist ja hariduslikku teavet ning õpetada üksteisele uusi asju.


Uudise rubriigid: