Esimese ja viimase miili isesõitev ühistransport

ehk Sohjoa - Baltic Sea Region transitioning into eco-friendly autonomous last mile public transportation 

Läänemere regiooni programm, 1.10.2017 - 31.08.2020
Tallinna Transpordiamet, juhtpartner Helsinki Metropolia University; lihtpartnerid Soomest Forum Virium, Finnish Transport Safety Agency, FLOU, Rootsist Chalmers University of Technology, Taltech, Tallinna Transpordiamet

Sohjoa Baltic projekt katsetas isejuhtivate robotbusside kasutamist linnaruumis. 

Tabasime projektijuhi Jaagup Ainsalu Sohjoa Baltics poolt korraldatud rahvusvahelisel konverentsil, kus ta kommenteeris edukalt lõppenud projekti järgmiselt:
"Alguses puudus meil igasugune aim, kuidas alustada. Küll aga oli suur motivatsioon ning projekti poolt etteantud suund, kuhu me peaksime välja jõudma. Selleks ajaks oli Eestis toimunud isejuhtivate sõidukitega vaid üks test avalikus linnaruumis, seda Eesti EL Nõukogu eesistumise ajal.

Ehk sisuliselt alustasime nullist, kellelgi projekti meeskonnast polnud kokkupuuteid isejuhtivate sõidukitega. Meid aitas projektikonsortsium, kus koos töötasime välja bussi tehnilised nõuded avalikule hankele. Leidsime ka partnerid, kellel juba olid ka varasemad teadmised, millele saime tugineda. Kogemuste vahetus erinevate partneritega oli väga kasulik ja ka vajalik.

Testimise asukoha valiku puhul oli keeruline leida õiget piirkonda. Pidime arvestama paljude erinevate detailide ning kriteeriumitega, näiteks kus on bussil võimalik liikuda teisi liiklejaid segamata, kus saab bussi laadida, kuhu saab selle ööseks paigutada ning mis peamine – kus oleks bussi kasutegur kõige suurem. Analüüsides erinevaid rajalõike jõudsime Kadrioru pargini, kus kõik kriteeriumid paistsid sobivat.

Samas on iga uue tehnoloogiaga tegelemine alati väljakutsuv. Esile võivad kerkida sellised tõrked, mille peale ei oska enne probleemi ilmnemist tullagi, olgu selleks siis erinevad tehnoloogilised või ka tarkvara puudutavad rikked. Siinkohal tulid appi taaskord usaldusväärsed ning tasemel partnerid, keda saime usaldada ning kelle kompetents oli meile suureks kasuks. 

Praeguseks on Kadrioru pargis isejuhtiva bussiga sõitnud ca 5000 reisijat. Bussi pardal on ka operaatorid, kelleks on Tallinna Tehnikaülikooli üliõpilased, kes tagavad bussi ohutu sõidu ja vastavad bussiga seotud küsimustele. Neile on jäetud ka hulganisti positiivset tagasisidet bussi vajalikkuse kohta. Palud eakamad on tänanud sellise võimaluse eest, mainides, et muidu oleks neil KUMU külastuskäik ära jäänud. Võime julgelt väita, et Kadriorus, pilootalal, aitas isejuhtiv buss oluliselt inimeste liikuvusele kaasa.

Selliste pilootprojektide kaudu on võimalik tuua teadmisi ja pädevust keskkonnasõbralike ja arukate autonoomsete lahenduste näol. Täna on tehtud alles esimesed pisikesed sammud, kuid usun, et automaatne isejuhtiv süsteem on meie tulevik ka suuremas linnatranspordis."


Tallinna Transpordiamet koostöös Helsingi Metropolia Ametikõrgkooli ja TalTechiga korraldas Tallinnas suurejoonelise kahepäevase ürituse "Autonoomse transpordi tulevik Läänemere regioonis", mille raames toimus tulevikutranspordi väljanäitus Kadrioru pargis ja rahvusvaheline transpordikonverents PROTO Avastustehases.


Linnapea Mihhail Kõlvart kommenteerib projekti edu ja olemust nii: „Tänu Interregi programmile ja Sohjoa projektile vurab Tallinna roheluses – Kadriorus, teist aastat ringi isejuhtiv buss. Sümboolselt ühendab see buss meie ajalugu ja tänapäeva, sest innovaatiline robotbuss viib sõitjad läbi ajaloolise pargiansambli kunstimuuseumisse.

Kindlasti loob isejuhtiva bussi projekt linnale teadmist ja kompetentsi, millele toetudes saame tulevikus rakendada linnas ühistransporti veelgi keskkonnasõbralikumalt ja nutikalt. Tegemist on innovaatilise lahendusega, mis võiks saada teerajajaks tänases moodsas tehnoloogiaajastus ja transpordisüsteemis.

See ei peaks jääma ühekordseks projektiks, vaid püüame leida uusi võimalusi, et kogu isejuhtiv tehnoloogia suureneks siin Tallinnas ja miks mitte terves Eestis. Ühtlasi on keskkonnasõbralikud liikuvusinvesteeringud osa Tallinna kui 2022. aasta Euroopa Rohelise Pealinna finalisti mõtteviisist, mida aitab ellu viia ka Interreg ja Sohja isesõitva bussi projekt.“

Vaata projekti kodulehte siit.

cropped-iseauto_disain_eest.jpgfoto: iseauto.ttu.ee

Viimati muudetud: 30.09.2020