Endla AED võõrustas Ida-Virumaa töövarjutajaid Illuka Lasteaiast
Tallinna Endla Lasteaed jätkas töövarjutamise projekti raames Tartu Ülikooli eetikakeskuse algatust, mille eesmärk on edendada väärtuspõhist kasvatust ja tugevdada koostööd Eesti lasteaedade vahel. 27.–29. novembril võõrustasime õpetajaid Tiina-Irina Jõesaart ja Mari Markovit Illuka Lasteaiast, kelle töövarjutamise fookuses olid Eesti keelest erineva emakeelega õppija toetamine väärtuskasvatus, huvi Montessori pedagoogika rakendamise vastu ning mitmekultuurilise hariduse edendamine.
Töövarjutamise mentoriteks olid Tallinna Aasta Alustav õpetaja 2024 Kadi Martinson, direktor Grüüne Ott ja õppejuht Liina Sügis, kes juhendasid külalisi läbi kolme sisuka päeva, pakkudes praktilist ülevaadet Endla Lasteaia töökorraldusest ja innovatiivsetest pedagoogilistest meetoditest.
Montessori pedagoogika ja väärtuskasvatus
Külalised osalesid Montessori rühma tegevustes, kus neid inspireeris vabaregulatsiooni ja rahupõhimõtete rakendamine õpiruumis. Töövarjutajad said näha, kuidas lapsed töötavad iseseisvalt, kasutades Montessori õppematerjale, mis toetavad eneseregulatsiooni ja autonoomiat. „Montessori rühma rahulik ja keskendunud õhkkond, kus lapsed saavad valida oma tegevusi, oli erakordne kogemus,“ märkis Tiina-Irina Jõesaar. Erilise tähelepanu all oli ka HEV-laste kaasamine. Illuka Lasteaia õpetajad jälgisid, kuidas Endla Lasteaias toetatakse HEV-laste individuaalseid vajadusi, kaasates neid nii projektõppesse kui ka liikumis- ja õuesõppe tegevustesse.
Õuesõppe ja projektõppe lõimingud
Teine päev keskendus õuesõppele ja liikumisõppe lõimimisele projektõppe teemadega. Töövarjutajad said osaleda Montessori rühma liikumistundides, kus rõhk oli väärtuspõhisel lähenemisel ja kehalise aktiivsuse sidumisel õppe sisuga. „Laste liikumisõpe, mis on lõimitud igapäevategevuste ja projektõppega, näitab, kui oluline on pakkuda lastele mitmekesiseid võimalusi enda väljendamiseks,“ märkis Mari Markov.
Mitmekultuuriline haridus ja kogukonna koostöö
Kolmas päev tõi esile mitmekultuurilise hariduse praktilised näited. Töövarjutajad osalesid Tõrude rühma advendiürituse ettevalmistustes, kus väärtuskasvatus ja mitmekultuurilised traditsioonid olid lõimitud igapäevasesse õppetöösse. Külalised nägid, kuidas lapsed lõid omavahelisi seoseid traditsioonide ja nende tähenduse vahel, samal ajal kaasates HEV-lapsi ning erineva kultuurilise taustaga peresid.
Tagasiside ja edasised plaanid
Töövarjutajad tõid oma tagasisides esile Endla Lasteaia rahuliku ja lapsesõbraliku õpikeskkonna, väärtuskasvatuse loomuliku lõimimise ja Montessori pedagoogika tõhususe. Nad märkisid, et saadud kogemused annavad neile inspiratsiooni ja praktilisi tööriistu, mida kohandada Illuka Lasteaia konteksti.
„Endla Lasteaia süsteemne ja läbimõeldud töökorraldus annab hea eeskuju, kuidas kujundada igapäevane õppe- ja kasvatustöö nii, et see toetaks iga lapse arengut,“ lisas Mari Markov.
Jätkuv koostöö ja tulevased töövarjutamised
Detsembrikuu toob Tallinna Endla Lasteaeda töövarjutajaid Narva-Jõesuu lasteaiast Karikakar, kelle fookuses on rühmameeskonna töö ja mitmekultuurilise hariduse edendamine. Koostöös Tartu Ülikooli eetikakeskusega jätkame väärtuskasvatuse arendamist ja lasteaedade koostöövõrgustiku tugevdamist.
Tallinna Endla Lasteaed on uhke, et saab panustada Eesti alushariduse arengusse, pakkudes töövarjutajatele võimalusi avardada oma professionaalseid teadmisi ja luua väärtuspõhist hariduskultuuri.
Lisainfo Tartu Ülikooli eetikakeskuse ja Endla Lasteaia kodulehtedel.