Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Töövarjutamise projekt toob koostööle Tartu Ülikooli eetikakeskuse ja Tallinna Endla Lasteaia

Töövarjutamise projekt toob koostööle Tartu Ülikooli eetikakeskuse ja Tallinna Endla Lasteaia

Tartu Ülikooli eetikakeskus on algatanud töövarjutamise projekti, mille eesmärk on edendada väärtuspõhist kasvatust ja tugevdada lasteaedade vahelist koostööd üle Eesti. Selle projekti raames pakub Tallinna Endla Lasteaed koostööd ja kogemuste vahetust, võimaldades erinevate lasteaedade õpetajatel tutvuda kaasaegsete kasvatuse ja õpikultuuri meetoditega. Ettevõtmist juhivad Endla Lasteaia direktor Grüüne Ott ja Tartu Ülikooli eetikakeskuse programmijuht Mari-Liis Nummert.

Projekti raames võõrustati esimesi külalisi Jõhvi Lasteaiast novembri alguses, mil õpetajad Ljudmila Kurilova ja Milana Kozintseva osalesid Endla Lasteaia igapäevastes tegevustes. Külalised said ülevaate Montessori rühma töökorraldusest, kaasava hariduse põhimõtetest ja kogukonnatunde loomise meetoditest. Kuu lõpus on Endla Lasteaial hea meel tervitada ka Narva-Jõesuu ja Illuka lasteaia õpetajaid, kelle jaoks on fookuses rühmameeskonna töö ja mitmekultuurilise hariduse edendamine.

Esimene töövarjutamise tsükkel Tallinna Endla Lasteaias on edukalt läbitud – 4.–6. novembril viibisid meie juures külalistena Jõhvi Lasteaia õpetajad Ljudmila Kurilova ja Milana Kozintseva. Nende töövarjutamise fookuses olid Montessori rühma töökorraldus, kaasava hariduse põhimõtted ja kogukonnatunde loomine. Kolme päeva jooksul osalesid nad mitmesugustes tegevustes, alates Montessori töötsükli jälgimisest kuni muusika- ja liikumistundide vaatlemiseni.

Oma tagasisides tõid Jõhvi õpetajad esile Endla Lasteaia rahuliku ja lapsekeskse õpikeskkonna, mis neid sügavalt inspireeris. Montessori rühmas avaldas neile muljet, kuidas lapsed saavad vabalt valida oma tegevusi ja töötada rahulikus, keskendumist toetavas keskkonnas, mis soodustab iseseisvuse arengut. Samuti kiitsid nad liikumistunde, kus kõik lapsed – sealhulgas erivajadustega ja muukeelsed – on aktiivselt kaasatud, pakkudes kõigile võrdsed võimalused osaleda ja tunda end kogukonna osana.

Muusika- ja liikumistunnid pakkusid külalistele väärtuslikke ja inspireerivaid kogemusi. Muusikatunnis said lapsed osaleda rahvapillide ansamblis, mis julgustas loomingulisust ja pakkus võimalust loovaks eneseväljenduseks. Muusikaõpetaja Kersti Kuuse soe, kaasav juhendamine lõi laste jaoks turvalise ja avatud keskkonna, kus nad julgesid end vabalt väljendada ja muusikast rõõmu tunda. Tema lähenemine tõi esile iga lapse eripära ja võimaldas kõigil tunnetada, kuidas muusika võib tugevdada nii eneseväljendust kui ka ühtekuuluvustunnet.

Liikumistunnid olid samuti tugevateks kogemusteks, pakkudes lastele mitmekesist kehalist tegevust, mis arendas nende füüsilisi oskusi ja koostöövõimet. Tundides oli tähelepanu igale lapsele – sealhulgas erivajadustega ja muukeelsetele lastele – andes kõigile võrdsed võimalused aktiivselt osaleda. Liikumisõpetaja Anu Ahvena hooliv ja läbimõeldud juhendamine tagas, et iga laps sai ennast tegevustes turvaliselt tunda ja koges edu, mis omakorda toetas nende enesekindluse ja koostööoskuste arengut.

Jõhvi õpetajad toovad välja Endla õpiruumi eristumised:

  • Vabaregulatsiooni maja: Endla Lasteaed toetab perede ja laste võimalust valida endale sobiv töö- ja puhkuserütm, mis arvestab pere vajadusi ja toetab laste loomulikku arengut.

  • Aastaraamat: Iga-aastaselt koostatav raamistik dokumenteerib laste ja õpetajate saavutusi, tunnustades nende panust kogukonna arendamisse. See annab peredele ja lastele võimaluse jälgida oma arenguteekonda.

  • Projektõppe ja veebipõhised logiraamatud: Alates 2017. aastast rakendatav projektõpe toetub veebipõhistele logiraamatutele, mis kajastavad pedagoogilist tööd ja projektide tulemusi. Logiraamatud koondavad laste edusamme ja projektide kulgu, pakkudes inspireerivat viisi laste arengute jälgimiseks ja hindamiseks.

  • Kogukonna aed: Kogukonna aed on koht, kus lapsed, õpetajad ja pered saavad koos tegutseda ja loodust tundma õppida, pakkudes praktilist kogemust ja tugevdades kogukonnatunnet.
  • Tähelapsed igas õpigrupis järjepidev ja teadlik märkamine ja sekkumine ning keskkonna kohandamine

Mentorite tagasiside ja töövarjutamise mõju, Endla Lasteaia direktor Grüüne Ott ja mentorid – sealhulgas Kadi Martinson, Kersti Kuusk, Liina Sügis ja liikumisõpetaja Anu Ahven – hindasid kõrgelt Jõhvi õpetajate pühendumust ja õppimisvalmidust. Kadi Martinsoni sõnul kohanesid Jõhvi õpetajad kiiresti Endla Lasteaia igapäevase töökorraldusega ja panustasid aktiivselt igapäevategevustesse. „Nende huvi ja osalemine Montessori töötsüklis ning meie ürituste ettevalmistamises inspireeris lapsi ja andis ka meie õpetajatele uut innustust,“ märkis Martinson.

Kersti Kuusk tõi esile, et külaliste osalemine muusikatundides tõstis laste huvi ja põnevust muusika vastu, pakkudes lastele rikastavaid ja vahetuid muusikakogemusi. Anu Ahven lisas, et külalised jälgisid aktiivselt igat liikumistundi, kus lapsed said ennast väljendada ja liikuda, pakkudes neile tuge ja tunnustust. Töövarjutajate osalemine lõi sooja ja kaasava õhkkonna, mis rikastas nii laste kui ka õpetajate kogemust.

Ees ootavad töövarjutamised ja jätkuv koostöö, Novembri lõpus ootame Tallinna Endla Lasteaeda töövarjutama õpetajaid Narva-Jõesuu Lasteaiast Karikakar ja Illuka Lasteaiast. Nende töövarjutamise fookuses on rühmameeskonna töö, väärtuskasvatus ja mitmekultuurilise hariduse edendamine. Loodame, et töövarjutajatel on võimalus tutvuda Endla Lasteaia väärtuspõhiste praktikatega ja et ka meie meeskond saab uusi ideid ja inspireerivaid kogemusi.

Tallinna Endla Lasteaed on uhke, et saab panustada Eesti lasteaedade koostöö ja õpetajate professionaalse arengu edendamisse. Töövarjutamise projekt pakub rikastavat kogemust, mis aitab tugevdada lapsekeskseid ja kogukondlikke väärtusi Eesti alusharidusruumis.