Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Eestikeelsele õppele ülemineku esimene aasta kulgeb edukalt

Eestikeelsele õppele ülemineku esimene aasta kulgeb edukalt

Tallinna haridusameti esimene seire näitas, et üleminek eestikeelsele õppele kõikides pealinna munitsipaalkoolides ja lasteaedades kulgeb valdavalt sujuvalt. Kuigi õpilased kohanevad uue keelekeskkonnaga piisavalt hästi, vajavad õpetajad siiski endiselt täiendavat metoodilist tuge.

2024. aasta novembris viisid haridusameti spetsialistid läbi põhjaliku seire, mille raames külastati 46 lasteaeda ja 20 kooli 1. ja 4. klasse. Õppetööd vaadeldi kõikides üleminekuklassides ja lasteaiarühmades. Eesmärk oli saada objektiivset ülevaadet õpilaste ja õpetajate kohanemisest, tuvastada võimalikud väljakutsed ja koguda andmeid edasisteks sammudeks.

Abilinna Aleksei Jašini sõnul on senine üleminek kulgenud oodatust paremini, kuid suuremad väljakutsed seisavad veel ees. „Esimesed sammud on olnud julgustavad, kuid tõeline väljakutse ootab meid järgmisel õppeaastal, kui 2. ja 5. klassid lähevad samuti üle eestikeelsele õppele ning Tallinn vajab taas suurt arvu uusi õpetajaid. Samal ajal loodame, et võimalikult paljud 2025. aasta augustini ajapikendust saanud keelekursustel osalevad õpetajad sooritavad B2 tasemeeksami edukalt,“ ütles Jašin. Ta lisas, et linn pakub enda poolt võimalikult palju keelelisi ja metoodilisi kursuseid kõigile soovijatele ja teeb koostööd Eesti Keele Instituudiga, lisaks tõstab Tallinn septembrist õpetajate palka, mis samuti aitab koolijuhtidel pedagooge värvata.

„Soovime saada õppeaasta lõpuks täpse ülevaate 4. klasside õpilaste eesti keele oskusest, ainealastest teadmistest ja vaimsest tervisest. Selle põhjal saame teha esimesed järeldused üleminekuprotsessi edukuse kohta. Õpetajate leidmine koolidesse ja lasteaedadesse oli alles esimene samm pikal teel,“ nentis Jašin.

Seire tulemused näitavad, et esimestes klassides toimub õppetöö sujuvalt ja eesti keeles, olulisi probleeme ei ilmnenud. Õpetajad toetavad lapsi aktiivselt ja aitavad neil keeleoskust arendada. Samas on neljandates klassides esile kerkinud vajadus lõimitud aine- ja keeleõppe (LAK-õppe) metoodika parema rakendamise järele. Selleks on õpetajatele soovitatud osaleda metoodikakoolitustel Tallinna Õpetajate Majas või Eesti Keele Instituudis.

Tallinna haridusamet hindab õppeaasta lõpus üleminekuprotsessi kulgu. Eraldi pööratakse tähelepanu neljandate klasside õpilaste keeleoskuse, aineteadmiste ja vaimse tervise seisundile. Selleks töötab linn välja sihipärase tegevuskava ja eraldab vajaliku eelarve, et tagada jätkuv ja tõhus ülevaade õpilaste arengust ja ülemineku kulgemisest.

Aineõpetajate puudus on üks peamisi väljakutseid, mis võib viiendate klasside eestikeelsele õppele üleminekul teravalt esile kerkida. Samal ajal on väljakutseks veel viimaseid aastaid vene keeles õpetamist jätkavad ligikaudu sada B1 keeletasemega õpetajat, kes said ajapikendust B2 tasemeeksami sooritamiseks hiljemalt 2025. aasta augustiks. Enamik neist õpetajatest osaleb juba keelekursustel, mida linn toetab, eraldades selleks 130 000 eurot.

Lisaks jätkab linn laiaulatusliku värbamiskampaaniaga, et tagada piisavalt aineõpetajaid, kelle Eesti keele oskus vastab C1 tasemele. Samuti alustatakse tänavu varakult õpetajate palgatõusu ning korraldatakse metoodilisi koolitusi, et tagada õpetajatele piisav tugi üleminekuprotsessis.