Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Tegevusi perele

Tegevusi perele

Siit leiad katsetusi ja pealehakkamisi, mida on huvitav koos lapsega järele proovida ja koos arutada.
Head pealehakkamist!

OTSIMISMÄNG LUUBIGA
Iga laps leiab õuelt 3 väikest looduslikku objekti, mida on kuppelluubiga parem uurida kui palja silmaga. Ta toob oma leiud laua peale, võtab kuppelluubi ja uurib oma leide. Laps valib kolmest leiust põnevama ja jätab selle luubi alla. Nüüd vahetavad lapsed kohti ja vaatavad, mida sõbrad põnevat leidsid.

VÄRVIOTSIMISMÄNG
Eelnevalt valmistab iga laps endale värvilehviku. Selleks kinnitatakse umbes 7 paberilipikut needi või nööriga omavahel lehvikuks. Laps värvib lipikud erinevate värvitoonidega omal valikul. Matkal leiavad lapsed  erinevaid loodusobjekte, mille värvi võrdlevad nad oma värvilehvikuga. Kelle lipik on kõige sarnasema värviga?

HÄRMATISE TEGEMINE
Lapsed täidavad plastpudeli veega. Seejärel jäetakse pudelid ööseks õue pakase kätte. Vesi pudelites külmub ära. Järgmisel päeval toovad lapsed pudelid tuppa sooja. Mis juhtub, kui pudel on veidi aega soojas seisnud? Miks see nii on? Katsume sõrmega.

LOMBIKATSE
Pärast vihma märgistavad lapsed veelombi kividega (laduda kivikesed ümber lombi). Järgmisel päeval minnakse vaatama, mis on veelombist saanud. Kui ilm on kuiv olnud, on vesi lombist kas vähenenud või kadunud. Kuhu vesi kadus?

VÄLK RIIETES
Eelnevalt sorteerivad lapsed oma rõivaid ja otsivad riideid, milles on palju akrüüli. Nende riideesemetega minnakse võimalikult pimedasse ruumi. Nüüd hakkavad lapsed riideid üksteise vastu hõõruma. Mõne aja pärast on kuulda praginat ja näha tillukesi sädemekesi. Mis juhtus?

MIS ON LUME SEES?
Lapsed jagunevad 3 (4, 5…) gruppi. Koos korjatakse lund erinevatest kohtades: võimalikult musta lund (nt autotee lähedalt, käigurajad vms), keskmise käidavusega kohast, õuelt, võimalikult aia äärest, kus ei käida jne). Lumi tuuakse  sooja ja pannakse sulama. Kui lumi on sulanud, kurnavad lapsed vee läbi filtri ja võrdlevad, mis jäi filtri sisse. Mis seal on? Miks see nii on? Kas lund tasub süüa?

TUULEKUIVATI
Lapsed teevad kaks riideeset märjaks. Ühe märja riideeseme panevad ämbrisse ja viivad tuulevarjulisse kohta. Teise riputavad välja tuule kätte. Mõne aja pärast võrreldakse riideesemeid. Üks on märg, teine tunduvalt kuivem. Miks see nii on?

PLASTPUDELID
Tühi pudel ei ole tühi, vaid õhku täis. Kuidas sellest aru saab? Lapsed panevad tühja plastpudeli tagurpidi vette (avaus allapoole) ja püüavad seda vee alla suruda. Pudel ei taha minna. Miks? Mis juhtub, kui asetada pudel külili, nii et vett saab pudelisse voolata?

MAA JA PÄIKE
Vaja läheb pimendatud ruumi. Laps torkab apelsini šašlõkivarda otsa. Seejärel näidatakse taskulambiga apelsini peale valgust. Jälgime, kuhu valgus langeb. Milline aeg võiks see olla planeedil Maa? Mis aeg on seal, kuhu valgus ei lange?

SUUNAMUUTUS
Pimendatud ruumis jagatavad lapsed end paarideks. Iga paar saab taskulambi ja peegli. Taskulambiga laps näitab teisele peeglisse valgust. Peegliga laps hoiab seda veidi viltu. Kuhu ilmub valguslaik? Miks sinna?

LIIKUMINE PEEGLIGA
Lapsed jagunevad paaridesse. Kõik lapsed saavad peegli. Paarilised panevad seljad kokku ja kõnnivad üksteisest ca 7 sammu eemale. Nüüd tõstavad paarilised peegli oma näo juurde ja püüavad paarilise peeglist üles leida. Kui sõber leitud, püüavad paarilised peegli järgi tagurdades uuesti kokku saada.

Viimati muudetud 23.06.2022