Keskkonnaharidus 2006-2010
Aegna ja Tallinna Botaanikaaia loodusmajadele on valminud õppeprogrammid Kesk- Läänemere programmi INTERREG IV A projektist „Ühtne suhtlev Baltikum – COBWEB“.
Aegna Loodusmajale:
- Meri. I osa: Läänemere saar Aegna
- Meri. II osa: Elurikkus Aegna saarel. Mänguline piraadiprogramm.
- Ökosüsteem ja ühiskond. Rollimäng „Sild Tallinnast Aegnale“
- Ökosüsteem ja ühiskond. Uurimuslik õpe „Laevaliiklus muudab Aegna rannajoont“?
Tallinna Botaanikaaiale:
- Muld (Õppekava toetav programm 6. klassi õpilastele)
- Muld ja taimed. Lasteaialaste programm
- Taimede ehitus ja talitlus.
Lisaks on koostatud mängude kogumikud lasteaedadele ja koolidele, neist esimene on ilmunud trükisena „Mere- ja murumängud lasteaedadele“, teise leiab aadressilt http://www.nommeloodusmaja.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=17
Välja on antud kordustrükk „Aegna saar“ (nii eesti kui inglise keeles).
Aegna loodusmajas viidi läbi loodusprogramm ”Riiklikke õppekavasid toetav entomoloogia teemaline loodusõpe“. Looduslaager toimus 2010 aasta augustis. Osales 26 Tallinna õpilast ja 3 õpetajat.
Kokku külastas 2010 aastal Aegna loodusmaja 1762 unimest .
Tallinna Botaanikaaed pakub 8 erinevat loodusteemalist õppeprogrammi mis on mõeldud kooliõpilastele alates 2 klassist kuni 9 klassini. Uudse algatusena lisandus huviring “Looduslaps”, mis pakub 25 erinevat loodusteemalist huviõppe programmi esimesele kooliastmele.
Õppekavakohane loodusõpe Tallinna Botaanika Aiass töötab edukalt alates 2006. aastast. 2009. aastal toimus 77 õppepäeva seitsmel erineval teemal, kokku külastas 1847 õpilast 24-st koolist ja 73-st klassist.
2010. aastal viidi Tallinna Botaanika Aias läbi 30 õppepäeva järgmistel teemadel:
a) "Puud, põõsad, puhmad ja rohttaimed" (2. – 4. klass);
b) "Toataimed ja tarbetaimed" (3. – 5. klass);
c) "Vesi ja muld" (5. – 6. klass);
d) "Taimede paljunemine ja levimine" (5. – 7. klass);
e) "Loodusvööndid ja kliimavöötmed" (7. – 9. klass).
Õppekavakohases loodusõppes Tallinna Loomaaias osales 2009. aastal 3717 õpilast 41-st koolist 175-st klaasist ja lisaks ka 365 juhendajat.
Kesk- Läänemere programmi INTERREG IV A projekt „Ühtne suhtlev Baltikum – COBWEB“ toimib edukalt nii õppematerjalide, õppeprogrammide koostamsiel kui ka keskkonnakommunikatiooni valdkonnas. 20. – 24. septembril toimus COBWEBi ekspertide foorum Eestis, mille korraldas Tallinna Keskkonnaamet. Foorumi tööst võttis osa 39 inimest Rootsist, Soomest, Lätist ja Eestist. Kiiidusõnu pälvis Aegna loodusmaja.
Õuesõppe raames jätkusid Tallinna üldhariduskoolidele linnulauluhommikud. 2009 ja 2010 aastas osales kokku 65 koolist 1300 õpilast. Hästi populaarseks osutus aastail 2008 - 2009 Rein Marana loodusfilmide kursus. ÕuesõpeTallinna lasteaedadele viidi 2009 aastal läbi Loomaaias, 2010 aastal õpetajakoolitusena Tallinna Botaanikaaias.
Loodusringide töö toetamisel rahastati 2009 - 2010 a Tallinna Nõmme Noortemaja Loodusmaja elavnurka .
Õpetajakoolituses viidi 2009 a labi Tallinna algklasside ja lasteaedade õpetajatele koolitus Tallinna looduskaitseobjetidest. 2010 a augustis toimus Tallinnas ja Aegna Loodusmajas Eesti Bioloogiaõpetajate Ühingu V suvekool, mis sai õpetajatelt kiitva hinnangu.
Positiivse algatusena korraldati koos Moskva Loodusvarade Kasutuse- ja Kaitse Ametiga Tallinna õpilastele ökolaager Moskvas, kus tutvuti Moskva looduskaitse aladega, -objektidega ning vaatamisväärtustega ja mängiti maastikumänge. Osales 19 inimest. Eestlased hindasid ökolaagrit igati edukaks ja algatuse edasiarendamist väärivaks. Vastuvisiit toimub 2011 a juunis. Meie looduslaagri programm tutvustab nii Eesti kui ka Tallinna looduskaitsealasid, Lahemmaa RP, Sagadi looduskooli ja Aegna ning TBA loodusmaju, Naissaare LP jt loodusobjekte. Külastatakse Tallinna Loomaaeda, Botaanikaaeda ja Vabaõhumuuseumi.
Edukaks võib pidada Tallinna välisprojektide prioriteetide kinnitamist EL struktuuritoetuste taotlemisel keskkonnaministri 25. novembri 2009. a määruse nr 63 „Meetme „Keskkonnahariduse infrastruktuuri arendamine“ täitmiseks, mille raames esitati 3 Tallinna taotlust:
„Keskkond sõbraks!“ , (30 milj) - Tallinna Haridusamet
„Keskkonnahariduse keskuse ehitamine Tallinna Loomaaeda“, (60 milj)- Tallinna Kultuuriväärtuste Amet
„Keskkonnahariduse infrastruktuuri arendamine Tallinna Botaanikaaias“ (43 milj) -Tallinna Keskkonnaamet
Üldse laekus SA KIKle 89 taotlust, rahastati ainult 14 ja üks Tallinna taotlus - „Keskkonnahariduse keskuse ehitamine Tallinna Loomaaeda“. Eraldati max summa 60 milj krooni.
Uued algatused: Tallinna Roheline Rood - pensionäride ühendus, kes kaasab pensionärid keskkonnateadlikkuse suurendamise töösse korteriteühistutes. Roheline Rood pälvis 2007 Aasta Keskkonnateo preemia. Rohelise Roo tegevuse eeskujul käivitati Kesk-Läänemere koostööprogrammi INTERREG IVA välisprojekt „Ringid vees – venekeelsete elanike ja immigrantide integreerimine keskkonnategevuste kaudu“. 2009 a alustati merepäevade korraldamist Viinistul, milles osalevad ka Tallinna Baltic Sea Projecti koolid. Koostöös Haridusametiga on läbi viidud iga-aastased keskkonnahariduskonverentsid lasteaiajuhatajatele ja õpetajatele. 2009 a toimus esimene Tallinna koolijuhtide keskkonnahariduskonverents „Keskkonnasõbralik kool“. Osales 75 koolijuhti. Linnaelanike keskkonnateadlikkuse edendamiseks valmis 2009 a KIKi rahastusel käsiraamat „Tallinna loodus”. Käsiraamat on jõudnud kõikidesse Tallinna koolidesse, lasteaedadesse, looduskeskustesse. Käsiraamatut on Keskkonnaametis saadaval ka süvahuviga loodusesõpradele.
Keskkonnaharidus 2006-2008
Keskkonnaametis on keskkonnateadlikkuse, täpsemalt keskkonnaharidusega süvendatult tegeletud alates 2006. aasta septembrist, mil loodi keskkonnahariduse spetsialisti ametikoht(keskkonnahoiu ja -arengu osakonna koosseisus).
Ühe olulisema keskkonnaharidusliku verstapostina algatas Tallinna Keskkonnaamet oktoobris 2006. aastal Tallinna keskkonnahariduse kontseptsiooni välja töötamise. Kontseptsioonile, mis valmis 30. novembriks 2006.aastal, järgnes Tallinna keskkonnahariduse arengukava 2008 - 2014 koostamine, mis kinnitati Tallinna linnavolikogu otsusega nr 147 19. juunil 2008. aastal. Arengukava sisaldab keskkonnahariduse parendamiseks 6 meedet ja 55 tegevust. Arengukava koostamisel osales enam kui 70 inimest, toimus 2 avatud foorumit ja 5 erinevat nõupidamist, ühistöös osales ligi 50 koostööpartnerit. Arengukava viivad ellu eelkõige Keskkonnaamet ja Haridusamet, teised linna ametid, linnaasutused ning mittetulundusühingud.
Viimastel aastatel on Keskkonnaamet pidevalt panustanud Tallinna elanike keskkonnateadlikkuse tõstmisse.
Märkimist väärivad 2006. aastal alguse saanud õpperetked Aegna saarel. Koostöös Tallinna Nõmme Noortemaja loodusmajaga korraldati aastail 2006/2007 2 õpperetke „Meri ja mets Aegnal" ning „Õues õppe päev Aegnal", milles osales ca 700 Tallinna põhikoolide õpilast. Aegna saarel viibisid septembris õppepäeval enam kui 30 Tallinna bioloogia ja geograafia õpetajat. 2008. aasta Aegna saare 20 õppretkel osales juba 507 õpilast. Aegna loodusmaja kompleksis valmis 15 kämpingut, kus veetsid laagrisuve Hauka laagri ja üldhariduskoolide sügislaagri lapsed.
Populaarsed on keskkonna-alased kampaaniad, millest on enimtuntud ja traditsiooniliseks saanud Autovaba nädal ja Prügihunt, kuhu on kaasatud rohkesti linnaelanikke ja koolinoori.
Tallinna Botaanikaaias ja Tallinna Loomaaias algatati 2006.aastal õppekava toetava loodusõppe projekt. Projekti raames külastas Loomaaeda 1474 õpilast. Alates 2007. aastast on õppekavapõhiseid (zookooli) õppetunde võimalik läbi viia kõikides kooli astmetes. Tallinna koolidele on eelregistreerumisel õppetunnid tasuta. Sarnaselt Loomaaiale toimusid ka Tallinna Botaanikaaias aastatel 2006-2007 õppekava toetavad loodusõppe päevad neljal teemal 1 - 6. klasside õpilastele. Koolide huvi on suur. Pilootprojekti raames koolitati Botaanikaaias 2006.aastal 550 ja 2007.aastal 1274 õpilast. Lisaks asub Botaanikaaias tähistatud looduse-õpperada.
2007. aastat tähistavad 2 uut algatust - Ökotugiliikumine ja Roheline Rood. Keskkonnaamet ja Tallinna Linnakantselei koostöös Helsingi Keskkonnakeskusega algatasid ökotugitegevuse, mille eesmärgiks on juurutada säästva arengu eesmärke töökollektiivis praktilisel tasandil. Projekti eesmärk on kujundada toimiv ökotugitegevuse mudel, töötada välja ökotugitegevuse keskkonnamõjude ning sotsiaalsete ja majanduslike mõjude hindamismeetodid ja edendada ametnike keskkonnavastutust. Projekti käigus koolitati Tallinna Keskkonnametis ja Linnakantseleis 21 ökotugiisikut ja 6 keskkonnanõustajat. MTÜ Roheline Rood kaudu kaasatakse keskkonnateadlikkuse tõstmisesse Tallinna pensionärid ja aktiviseeritakse korteriühistuid prügi sorteerimise, vee- ja energiasäästu teemadel. Pilootprojektiga koolitati 16 pensionäri ja jätkuprojektis on koolitatud 119 pensionäri, neist 28 vene keelt kõnelevat pensionäri. MTÜ Roheline Rood pälvis 2007. aasta keskkonnateo preemia.
Koostöös MTÜga Eesti Koolimetsade Ühendus viidi läbi Tallinna koolidele rahvusvahelise õues õppepäeva tähistamiseks maastikumäng Vabaõhumuuseumis ning koostöös MTÜga Loodusring Tallinna parkides linnulaulukuulamise hommikud, kus osales20Tallinna kooli 42 klassi ning geoloogia tunnid, kus osales 5 kooli 10 klassi, kokku 374 õpilast. 2008. aastal osales linnulaulu hommikutel juba 500 õpilast. Tallinna lasteaaedade õuesõppe üritusi koordineerib Lehola Lasteaia juures tegutsev Lehola Keskkonnahariduskeskus. Õuesõppepeod ja- mängud toimusid Kolde, Paekaare, Pirita tee, Kiikhobu, Linnupesa, Rabarübliku jt lasteaaedades. Õpilasi ootasid sisukate õuesõppe programmidega Tallinna Botaanikaed, Tallinna Loomaaed, Eesti Loodusmuuseum, Tallinna Nõmme Noortemaja juures tegutsev loodusmaja, Tallinna Huvikeskus Kullo.
2007. aastal valmis 3 looduse õpperada, üks Aegna saarel, Löwenruh pargis ja Nõmmel. Aegna ja Löwenruh looduse õpperadade tutvustamiseks on valminud eesti, vene ja inglise keelsed voldikud. Õpperadade punktid on tähistatud ilmastikukindlate tutvustavate stendidega.
2008. aastal toimusid esimesed keskkonna-alased kursused „Tallinna Juhtivate Ametnike Keskkonnakursused", kus osalesid Tallinna juhtivad ametnikud eesmärgiga saada ülevaade keskkonnavaldkonnas toimuvast ning keskkonna seostest teiste eluvaldkondadega. Kursustel osales ligi 40 ametnikku.
2008. aastal toimus ka esimene omalaadne loodusfilmi kursus Tallinna koolide õpilastele, mille viis läbi loodusfilmi Grand Old Man Rein Maran koostöös MTÜga Loodusring. Koolitusel osales üle saja noore loodusfilmi huvilise.
Igal aastal püüame jõudumööda tähistada looduskaitsekuud. 2007. aastal OÜ Looduse Omnibussiga koostöös viidi läbi looduskaitsekuu avaüritus maikuus Loomaaias ja lõpuüritus 5.juunil rahvusvahelisel keskkonnapäeval Pirita jõeoru maastikukaitsealal, kus osales enam kui paarsada tallinlast.
Tallinna Huvikeskus Kullo keskkonnaklass viib läbi eelkooliealistele lastele loodusetunde. Projekti „Õpime õues" raames toimuvad Tallinna põhikoolide õpilastele õppekava toetavad tunnid Löwenruh pargis.
Nõmme Noortemaja juures tegutsevas loodusmajas töötab 6 loodusringi ja 1 koerakasvatajate ring, milles osaleb kokku ca 100 õpilast. Neljal teemal toimuvad õppekava toetavad õppekäigud. Peamisteks osalejateks on Nõmme ja Mustamäe koolide põhikooli õpilased. Loodusõpet pakutakse vastavalt võimalustele ka lasteaialastele, eeskätt elavnurga külastamise kaudu.
Eesti Loodusmuuseumi tegevus on suures osas suunatud Tallinna elanikele, sh õpilastele. Muuseum pakub Tallinna koolidele rohkesti erinevaid võimalusi loodusõppeks: tutvumine mikroskoobitööga. 2-3 klass, mikroskoobitund 4. klass (Ainuraksed. Rakk. Koed), Kivimid ja maavarad. Praktiline töö 4.klass, Muld 5.klas,.Pargitund I ja II kooliastmele, Pargitund: puud linnas. Järgnevad tunnid muuseumis: mikroskoobid + rühmatöö metsasaalis. II kooliastmele (kestvus 3 tundi ), Seened I või II kooliastmele, Sügis metsas I kooliaste, Elu areng Maal. 9 klass., gümnaasium. Lisaks loomulikult aastaringselt muuseumi huvipakkuvad püsiekspositsioonid ja erinevad näitused.
Tallinnas on valmimas 2 uut looduskooli: Aegna ja Tallinna Botaanikaia looduskool, mis loodetavasti pakuvad juba 2009. aastal kõrgetasemelist loodusõpet erinevatele huvi- ja vanusegruppidele. Peame tänaseid kooliõpilasi üheks olulisemaks sihtgrupiks ning leiame, et kasvava põlvkonna keskkonnahoidlike eluviiside kujundamisel on loodusharidust pakkuvatel linnaasutustel kanda suur roll.