Tegevuskava
TALLINNA KIVIMURRU LASTEAIA
tegevuskava "Väärtuskasvatus"
2024 - 2025
ÜLDANDMED
Lastepäevakodu nr. 66 avati 28. augustil 1959. aastal. 1999. aasta novembrist alates kannab meie asutus nime Tallinna Kivimurru Lasteaed.
Aadress: Majaka 32
Tallinn, 11412
Registrikood: 75017047
Telefon/faks: 6 381 598
E-post: kivimurru@kivimurru.edu.ee
Tallinna Kivimurru Lasteaed on neljarühmaline munitsipaallasteasutus, mis asub Tallinnas, Lasnamäe Linnaosas, Majaka tänaval 32. Registreerimisnumber 75017047. Lasteaed omab Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt väljastatud koolitusluba nr 4807HTM, 03.09.2007.a.
Õppe- ja kasvatustöö toimub eesti keeles. Rühm „Vikerkaar“ osaleb pilootprojekt „Professionaalne eestikeelne õpetaja vene õppekeelega rühmas. Lasteaed on avatud tööpäevadel 06.30-18.30. Töötavad 4 rühma: 1 sõime-, 1 liit ja 2 aiarühma. Lasteaia koosseisus on 19 töötajat, lasteaias käib 86 last.
Tallinna Kivimurru Lasteaed on üks vanimaid Tallinnas Lasnamäe linnaosas tegutsevaid lasteaedu. Lasteaia asukohta võib pidada küllaltki soodsaks: ta paikneb elamurajooni sees, kesklinnaga ühendavad transpordimarsruudid, lähedal on Kadrioru ja Pae park.
ÜLEVAADE
Väärtuskasvatus on osa meie lasteaia igapäevaelust. Meie lasteaia arengukava ja õppekava koostamisel on arvestatud, et lapsed kasvavad ja õpivad kokkulepitud väärtusi järgides kui ka neid ise avastades. Kogu õppe- ja kasvatustegevus toetub lasteaiaväärtustele. Lasteaiarühmas arendatakse väärtusi tegevuste kaudu, mida toetab õpikeskkond, õpetaja suhted lastega ja koostöö lastevanematega. Väärtuskasvatuse eesmärgid ja eeldatavad tulemused on kajastatud valdkondade ainekavades ja üldoskuste kirjeldustes. Lapse eeskujuks on täiskasvanu, kelle käitumisnorme laps üle võtab. Täiskasvanud jälgivad oma käitumist, reageeringuid, suhtumist teistesse inimestesse, ümbritsevasse loodusesse ja ühiskonnas toimuvale. Laps tajub ka mitteverbaalset suhtlemist ja saab aru täiskasvanu intonatsioonist, liigutustest, tema tegelikest hoiakutest, kuigi sõnades võib täiskasvanu hoopis teisiti väljenduda. Samas lapsele on väga tähtis jälgida, kuidas käituvad ja mõtlevad teised lapsed. Suhtlemine eakaaslastega aitab kujuneda sotsiaalsetel oskustel. Lasteaia tegevustes on oluline, et õpetajate ja lastevanemate väärtused oleksid sarnaselt kokku lepitud ja toimuks koostöö. Väärtuskasvatuse eesmärgiks on isiksused, kes pole mitte ainult väärtustest teadlikud, vaid kelle jaoks on harjumuspärane nende järgi ka elada. Väärtuste elluviimisel on juhtkonnal, õpetajatel, mittepedagoogilisel personalil, lastevanematel ja lastel oma ülesanded.
Lasteaia õppekava sisaldab:
• Üldtunnustatud väärtusi (inimväärikus ja austus).
• Mitmesuguste väärtuste tundmaõppimist läbi mõistete, näidete, lugude ja arutelu.
• Väärtuste õppimist läbi loovmängu ja kavandatud tegevuste.
• Väärtuste kogemist lauludes, tantsus, muusikas, liikumises ja teistes tegevustes.
• Väärtustel põhinevate sotsiaalsete suhtlemisoskuste õppimist ja harjutamist eakaaslaste ja täiskasvanutega. Lastega seotud väärtused:
• Lapsele turvatunde, eduelamuste tagamine
• Lapse kaasamine tegevuse kavandamisse
• Lapse tervise hoidmine
• Lapse loovuse toetamine
• Esikohal on lapse huvid
• Mitmekülgne, rahulik ja toetav õpikeskkond, mis soodustab lapse arengut ja sotsialiseerumist
• Aktiivne õppimine, mäng ja avastamine
• Lapse terviklik areng
• Kaasav haridus – arvestatakse iga lapsega
• Erinevad lähenemisviisid õppimisele ja õpetamisele
• Lapsele valikute võimaldamine
• Koostöö peredega • Sõbralikud ja hoolivad suhted rühmas, kogu lasteaias
• Looduse, ümbritseva keskkonna ja kodumaa väärtustamine.
Lasteasutuse töötajate väärtuste hindamiseks ja nende üle arutlemiseks kasutame järgmiseid võimalusi:
• Töötajate arenguvestlused
• Töötajate eneseanalüüs
• Õpetaja tegevuse vaatlus
• Õppe- ja kasvatustegevuse analüüs
• Arengukava täitmise analüüs
• Personali ja laste rahulolu uuringud „Kasvatamise peamine eesmärk peaks olema tagada lastele õnnelik elu. Õnnelikud inimesed aitavad kaasa ühiskonna paremale toimimisele. Nad on harva vägivaldsed või kurjad… Väärtuskasvatus peaks keskenduma taotlusele ehitada maailma, kus lapsed on õnnelikud ning kus lastel on soovitav ja võimalik olla hea… “ (Margit Sutrop).
Väärtuskasvatus toimub lasteaias Kivimurru igapäevase mängulise tegevuse kaudu, mida toetab loodud õpikeskkond. Lasteaed Kivimurru omab õigust rakendada „Kiusamisest vaba lasteaia“ metoodikat, on üheks tervisekasvatuse valdkonna alateemaks väärtuskasvatus, mis koondab enda alla vaimse ja emotsionaalse tervise, sotsiaalsete oskuste kujundamise, sallivuse ja hoolivuse, viisaka käitumise ja tunnete, emotsioonide teemad. Vältimaks sotsiaalset tõrjutust, on väärtuskasvatuse eesmärgiks, et laps: · tunnetab enda rolli kollektiivis; · käitub üldtunnustatud normide kohaselt; · on salliv eakaaslaste suhtes; · julgeb ennast kaaslastele avada; · väljendab oma tundeid sobival viisil; · arutleb, analüüsib ning otsib lahendusi. Väärtuskasvatuslik tegevus soodustab koostööd lasteaia ning lapsevanemate vahel. Lasteaias respekteeritakse lapsevanemate huve ja arvamusi lapse arendamisel, ollakse osavõtlikud ja tolerantsed, toetades lapse arengut ühiste arusaamade alusel; luuakse lastes kindlustunne, et kõik neid ümbritsevad täiskasvanud suhtuvad neisse positiivselt. Väärtuskasvatuse rakendumisel on väga oluline täiskasvanu isiklik eeskuju. Väärtustel tuginevat kasvatust toetavad ühiselt kokku lepitud reeglid, mille abil tagatakse kord ilma lastes hirmu tekitamata. Väärtuskasvatuse aluseks on lasteaia arengukavas fikseeritud põhiväärtused. Väärtuskasvatust toetavad tegevused on: · mitmesuguste väärtuste tundmaõppimine läbi mõistete, näidete, lugude ja arutelude; · väärtuste õppimine läbi loovmängu ja kavandatud tegevuse; · väärtuste kogemine lauludes, tantsus, muusikas, liikumises ja teistes rõõmupakkuvates tegevustes; · väärtustel põhinevate sotsiaalsete suhtlemisoskuste õppimine ja harjutamine kaaslaste ning täiskasvanutega
VÄÄRTUSKASVATUSE EESMÄRK
Põhiväärtused on meie mõtlemine ja arusaamine asjadest, mida me peame tähtsaks:
Tervis. Lasteaia tervisesäästliku keskkonna garantii, mugav ja külalislahke keskkond, mis tagab lapse füüsilist ja vaimset arengut.
Hoolivus. Hoolime endast, üksteisest, oma maast ja keskkonnast.
Loovus. Toetame loovaid ideid ja tegusid, mis aitavad muuta elu eriliseks.
Traditsioonid. Kanname edasi traditsioone, mis aitavad väärtusi säilitada.
Meeskonnatöö. Oleme avatud ja valmis tegema koostööd huvigruppidega lasteaias ja väljaspool lasteaeda.
Tervis - Lasteaia tervisesäästliku keskkonna garantii, mugav ja külalislahke keskkond, mis tagab lapse füüsilist ja vaimset arengut.
Hoolivus - Vastutustunne, hoolivus ja tähelepanu nii iga lapse kui ka iga lasteaiatöötaja suhtes.
Loovus - Iga lapse loominguliste oskuste toetamine ja arendamine nii kollektiivses õppes kui ka individuaalses töös.
Traditsioonide väärtus - Soov lasteaial tõsta oma mainet, tuginedes lasteaia, meie linna, riigi paljude aastate heade traditsioonide kogemusele.
Meeskonnatöö - Koostöö vanematega, teiste lasteaedade ja koolide kolleegidega-õpetajatega, meie partneritega (huvikoolid, muuseumid, teatrid jne).
MISSIOON
Tallinna Kivimurru Lasteaed on traditsioone ja partnereid austav organisatsioon, kus lapsed saavad professionaalsete õpetajate käe all teadmised, oskused, vilumused, julguse, loovuse, teotahte, keskkonnateadlikkuse ja vastutustunde edukaks toimetulekuks koolis ja valmisoleku eluaegseks õppimiseks, arvestades iga lapse individuaalsust.
VISIOON
Tallinna Kivimurru Lasteaed on hooliv ja sõbralik perekonna toetaja lapse koolieelses eas. Kannab elukestva õppimise ideed, hea kasvukeskkonna ja mikrokliimaga avatud organisatsioon.
VÄÄRTUSED
- Tervis
- Hoolivus
- Loovus
- Traditsioonide väärtus
- Meeskonnatöö
ANALÜÜS
STRATEEGILINE JUHTIMINE
Tänane seis:
Tallinna Kivimurru Lasteaia tegevuses on arvestatud väärtuskasvatuse eesmärkidega. Lasteaia
Väärtuskasvatuse töörühm koordineerib tegevust ja kontrollib eesmärkide täitmist. Samuti töörühm koos lasteaia juhiga analüüsib tegevust, kontrollib eesmärke, dokumenteerib tulemusi. Tegevus suunatud parendamisele. Õppetegevus lasteaias on korraldatud toetudes väärtuskasvatuse printsiibile.
Parendamist vajavad aspektid:
- tegevuse arenemine, töörühma töö täiustamine
- väärtuskasvatuse hindamissüsteemi loomine, rakendamine ja analüüsimine ning täiendamine
PERSONALI JUHTIMINE
Tänane seis:
Tallinna Kivimurru Lasteaias töötavad suure staažiga õpetajad. Asutuses on loodud soodsad töötingimused. Riskianalüüs on koostatud, tegevuskava uuendatakse kord aastas ja rakendatakse kontrolli all. Toimub süstemaatiline arendustöö personaliga.
Parendamist veel vajavad aspektid:
- positiivse mikrokliima toetamine kollektiivis
- tunnustamine õpetajaid kelle rühma tegevus on rohkem suunatud väärtuskasvatuse temaatikale
- tunnustamine vanemaid kelle laps/lapsed koos perega tihti võtavad osa väärtuskasvatuse ürituses
- töötajate keskkonnakaitse eluviisi toetamine
KASVUKESKKOND
Tänane seis:
Lasteaia juhtkond analüüsib pidevalt vara seisundi. Inventuuride iga- aastase tulemuste põhjal koostatakse täpne plaan olemasolevate varade olemasolu, uuendamise vajaduse ja edaspidise kasutamise kohta. Majandusjuhataja, kes on töökeskkonna- ja tervisenõukogu esimees viib läbi riskianalüüsi, mille käigus töötajad ja hoolekogu liikmed hindavad töö- ja õpikeskkonnas esinevaid ohuallikaid.
- Lapsed jalutavad õues iga ilmaga ja järgivad looduse muudatused
- Õues olekul lapsed koristavad, aitavad koristada (lehed, lund, puuoksad, kommipaberid jne)
- Lasteaiaterritooriumil on loodud aed, kus iga rühm kasvatab juurvilju, lilled, marjad
- On uuendatud looduserada (16 looduspunkti ja suur kaart)
- Loodusepunktides on vajalik info looduseobjekti kohta, luuletus, mäng jne
- Majahoidja kujundab lillepeenrad, lõikab põõsad
- Regulaarne teavitus rohelise kooli üritustest lastele, vanematele ja töötajatele
- Õppetunnid lastele (Viimsi ja Nõmme loodusemajades, looduskaitse muuseumis)
- Rühmades kehtivad kokkulepitud reeglid toas ja õues
- Rühmas on mänguasjad ja lauamängud, mis toetavad loodusekaitse haridust
Kord kuus vanemates rühmades organiseeritakse üritus väärtuskasvatuse teemadel.
ÕPPE- JA KASVATUSTEGEVUS
Tänane seis:
Tallinna Kivimurru Lasteaias töötavad suurekogemusega õpetajad. Õppetegevus teostatakse toetudes koolieelse hariduse õppekavat. Õpetajate tegevus suunatud laste loodusekaitse eluviisi arendamiseks. On välja töötatud ja töösse rakendatud üldine laste arengu hindamissüsteem.
- Iga rühm töötab päevakava järgi, kus on määratletud lapse eale vastav
- Igas rühmas on rühmareeglid
- Rühmade päevakavad on paindlikud – vajadusel võib päevakava muudatusi teha.
- Õppeaasta eesmärkides on üks eesmärk seotud loodusekasvatusega.
- Õppetöö ained on seotud omavahel ja kõik tegevused viiakse läbi mänguliselt.
- Koostöös õpetajatega (rühma-, muusika- ja liikumisõpetaja) toimuvad regulaarselt lastele huvitavaid üritusi.
- Pidevalt seletatakse lastele tähtsamad väärtuskasvatuse käitumis reeglid;
- lasteaia õppekavas on teema töö aias, taimede kasvatamine, koristamine õues;
- toimub mängumaailma rikastamine läbi õppekäikude ja ekskursioonide.
- õuesõppe toimub õues vähemalt 1 kord nädalas
- järjepidevalt toimuvad plaanipärased matkad ja ekskursioonid
- on välja töötatud didaktiline materjal
KOOSTÖÖ HUVIGRUPPIDEGA
Tänane seis:
Tallinna Kivimurru Lasteaias on korraldatud koostöö lapsevanematega, Sikupilli asumi seltsi lasteaedadega, Pae gümnaasiumiga, Barca merekooliga, Viimsi loodusmajaga ja Nõmme loodusmajaga, mis aitavad täita püstitatud eesmärke. Regulaarselt viiakse läbi uuringud kõigi huvigruppidega, toimub tagasiside analüüs ja edasise töö on parendus.
RESSURSSIDE JUHTIMINE
Tänane seis:
Tallinna Kivimurru Lasteaed on varustatud kogu vajalikuga, et täita püstitatud eesmärgid eluviiside edendamisel. Lastele, vanematele ja personalile on tagatud huvi ja ettevalmistus.
Kuu planeerimine:
SEPTEMBER – Teretamise kuu
VÄÄRTUS – Avatus
OKTOOBER – Hea õpetaja kuu, sügis -ja tervisekuu VÄÄRTUS – Tervis
NOVEMBER - Turvalisuse kuu VÄÄRTUS – Turvalisus
DETSEMBER – Jõulukuu VÄÄRTUS – Loovus
JAANUAR – Talverõõmu kuu VÄÄRTUS – Lapsest lähtuv, professionaalsus
VEEBRUAR – Minu Eestimaa, Sõbrakuu VÄÄRTUS – Sallivus
MÄRTS – TEATRIKUU. VÄÄRTUS – Koostöö
APRILL- Kevadpühade ja südamekuu VÄÄRTUS –Ettevõtlikus, julgus
MAI – Töökusekuu VÄÄRTUS –Traditsioonid
Programmi eestvedajad:
- Olesja Tandorf, direktor
- Svetlana Bõtskova, õpetaja assistent