Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Kaasav haridus Hispaania näitel läbi spetsialisti vaatenurga

Kaasav haridus Hispaania näitel läbi spetsialisti vaatenurga

Hispaania õppekäigu ajal oli mul tõeliselt huvitav võimalus tutvuda välismaal kasutusel oleva tugisüsteemi rakendamise ja pedagoogiliste lähenemistega. See kogemus oli eriti väärtuslik, kuna võimaldas mul näha, kuidas õpetajad ja tugispetsialistid igapäevaselt töötavad, milliseid metoodikaid nad kasutavad ja kuidas nende töö kujuneb. Hispaanias oleme näinud kaasava hariduse süsteemi, kus erivajadustega lapsed on kaasatud tavarühmadesse. Nende erivajadused olid erinevad: aktiivsus- ja tähelepanuhäire, kõnehäire ja erinevad autismispektri häired. Õpetajad ja tugispetsialistid loovad koos õppevahendeid, et laps oleks võimalikult rohkem tegevustesse kaasatud. Näiteks, on loodud hommikuringi vihik, mille põhjal laps saab aru tänu visualiseerimisele aru ja kaasa teha, kes on täna lasteaias, milline ilm on väljas ja millised tegevused on tänasesse päeva planeeritud.  Kui tegevus on lõpetatud, siis laps paneb ise noole edasi s.h järgmise tegevuse peale.



Õppematerjalid ja metoodikad
Mul oli võimalus tutvuda õppematerjalide ja -tegevustega, mis kinnitasid mulle, et olen õigel teel. Üks oluline mõte, mille ma enda tööle kaasa võtan, on see, et iga tööleht võiks sisaldada piktogramme, mis aitaksid lastel täpselt mõista, mida tuleb teha – kas joonistada, kirjutada või muud tegevused. Visualiseerimine on väga oluline laste arusaamise ja tegevuste täpsustamise seisukohalt. Lisaks jäi mulje, et õpetajad on väga järjepidevad ja keskenduvad sellele, et lapsed viiksid tegevused lõpuni. See pidev järjepidevus ja aktiivsus on oluline tegur õppeprotsessis. Eriliselt üllatas mind Hispaanias nähtud õppemängude mitmekesisus ja loovus. Paljud neist olid valmistatud sensoorsetest materjalidest, nagu vaht ja värvitud vesi, ning sageli olid need ka suuremõõtmelised. Õppemängud, mis olid suured ja visuaalselt väga atraktiivsed, avaldasid mulle muljet ja inspireerisid mind.  Eriti huvitavad olid ka grupitööd, mis tehti rühmas koostööna suurel paberil – need pakkusid lastele palju ruumi loovuseks ja arendasid meeskonnatöö oskusi.



Robootika ja meeskonnatöö

Oma õppetegevustes kasutan ma tihti robotikat, kuna see on kaasaegne interaktiivne meetod, mis laseb lastele paremini materjali omandada. Robootikas tutvustati mulle uusi metoodikaid, mis on seotud rollide jagamisega piltide abil. See lähenemine arendab mitte ainult meeskonnatööd, vaid ka kannatlikkuse ja ootamise oskusi. Leidsin, et see metoodika on kasulik mitte ainult robootikas, vaid sobib ka teiste rühmategevuste ja õppetundidesse. Meeskonnatöö oskuste arendamine on üks peamisi aspekte, mida saab edendada igas vanuses lastega.


Kohandatud mööbel ja puhkealad
Õpirändes nähtud mööbel oli samuti teistmoodi kui see, mis on Eesti lasteaedades kasutusel. Eriti silma jäid mõned toolid, mis aitavad lastel keskenduda istumisele andes võimaluse tajuda ja tunnetada piire. Samuti saime näha mõndasid toole, mis aitavad lastel keskenduda istumisele. Oli huvitav vaadata laudu, millele olid õpetajad loovalt teinud keset lauda lapse nime juurde nimekleebis, et nad saaksid esialgu näha ja tutvuda om anime tähtede ning kirjapildiga ning hiljem õpiksid seda kirjutama. Lisaks meeldis mulle idee, et rühmas on kindel puhkekoht – näiteks patjadest tehtud "time-out" ala, kus lapsed saavad end tagasi tõmmata ja rahu ja vaikust, kui nad seda vajavad.


Kogu õppekäik kinnitas mulle, kui oluline on koostöö, järjepidevus ja loovus õppeprotsessis. Nähtu andis mulle palju uusi ideid ja mõtteid, kuidas oma igapäevatöös arendada nii õppevahendeid, metoodikaid kui ka laste arendamist toetavat keskkonda. Ma usun, et need kogemused ja tähelepanekud aitavad mul veelgi paremaks eripedagoogiks saada ja panustada lastele kvaliteetsemate õppetingimuste loomisse.

Eripedagoog:
Alisa Trofimova

 

Viimati muudetud 21.03.2025