Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Kogemuslugu: Erasmus+ koostööprojekti kohtumine Türgis

Kogemuslugu: Erasmus+ koostööprojekti kohtumine Türgis


Lasteaed Ojake töötajad kohtusid  Erasmus+ projekti "Explore! Challenge! Express" raames oma partneritega Türgis. 

Enne koostööprojektis osalemist omasime ainult kerget ettekujutust sellest, mis meid ees ootama hakkab. Teadsime projekti kirjutamise faasist koos meile võõraste inimestega, mis teemal ning mis suunas liikuma hakkame. Juhul kui taotlus rahuldatakse, aga teades kui palju taotlusi esitatakse ning kui vähesed neist rahuldatakse, suurt lootusekiirt meil selleks polnud. Seda suurem oli rõõm kui saime sõnumi projektipartnerilt, et meie projekt osutus väljavalituks. Niisiis hakkasime vaikselt lasteaias projektiteemat ehk sotsio-emotsionaalset õppimist tutvustama ning kõik rühmad said oma rõõmuks endale lisaülesandeid. Logovõistlus, projektijuhi meeldetuletused tegevuste läbiviimiseks, online koolitus, uued tuuled lasteaias kuni peale bürokraatlikku kompimist sai esimene tiim minna oma elu esimesele õpirändele Rumeeniasse.
See, mida me seal kogesime ja nägime, polnud me osanud ette kujutadagi. Külalislahkus, motiveeritud ja oma tööst rõõmu tundvad õpetajad, maja meeskonna vahel sujuvalt toimuv koostöö, uued õppetegevuse ideed, särasilmsed lapsed, muuseumikülastused, võõra kultuuriga tutvumine, vabas vormis pikad arutelud teise riigi haridustöötajatega, kellega kõigil meil ühine eesmärk - avas meie maailmavaadet ning vaatevinklit nii elule kui ka oma tööle mitmekordselt. 
Türgi kokkusaamise teemaks oli „Õnnelik looduses“ ehk loodus kui meie õpetaja. Kui Eestis on hetkel fookuses eesti keele õppele üleminek ning kõik piiratud ressursid lähevad selle võimalikult edukale saavutamisele, siis lõunamaa riigis saime aja maha võtta tutvudes teadlikkuse ja loodusega ühendatud õppimisega.
Antud lasteaed näeb loodust kui meie õpetajana ning õpetab lapsi oma kõigi viie meelega seda vaatlema, märkama, kuulma ja kuulama, tunnetama ja ka maitsma. Kogesime ka ise, et toimime autopiloodil. Nii nagu me oma tulemustele orienteeritud ühiskonnas oleme harjunud tegutsema, toimima mitte meid ümbritseva maailmaga kooskõlas, vaid juhtimisohje tugevalt enda käes hoides ja kõige üle kontrolli omades. Mõnel tiimikaaslasel polnudki nii kerge sulgeda harjutuse ajal oma silmi, kuulda kõiki ümbritsevaid helisid, pöörata pilk sissepoole ja keskenduda iseenda ning oma hingamisele. Keha ja meel on harjunud eriti kesklinnas elades kiirustama ja automaatselt funktsioneerima, tegevustele tähelepanu pööramata. Kogeda ja olla täielikus kohaolus polegi meie kultuuri jaoks nii iseenesestmõistetav, kuid olla ühenduses on kõige väärtuslikum, sest ainult selles hetkel saab toimuda märkamine, vaatlus ja teadlik õppimine. Siinkohal tasub igal lastega töötaval inimesel iseendalt küsida, milliseid tulevikutäiskasvanuid me hetkel kujundame ja milliseid väärtusi me neile tegelikult edastame ja eeskuju näitame? 

Vaadeldes teistest riikidest pärit inimeste omavahelist käitumist ja suhtumist lastesse tõusis päevakorrale Eesti kolleegide võrdlusmoment: Eesti kontsekstist vaadatuna olid kõik väga sõbralikud, rõõmsad, särasilmsed ja alati suhtlusaldis. Päevakorrale tekkis küsimus, miks meie kultuuriruumile selline käitumine kohati isegi ebamugav ja üleliigne ning harjumatu tundub? 

Türgi õpirändelt tagasi tulnud töötajad on igatahes täis inspiratsiooni ja uusi ideid, mida me teile ka tutvustame.

Türgi lasteaedades toimuvad päevad on täis eripäraseid ja loovaid õppetegevusi, mis erinevad oluliselt Eesti lasteaedade tavapärasest käsitlusest. Enamik tegevusi viiakse läbi õues, kasutades looduslikke materjale ja inspireerituna looduse elementidest.

Esimene päevategevus oli joogatund, kus lapsed istusid ringis, keset mida asusid lõõgastavad elemendid – viiruk, küünlad ning merega seotud esemed nagu kalavõrk ja merekarbid. Joogaharjutusi seletati läbi viies lapsed rännakule randa ning iga liigutus seostus kindla lausega ja loodusnähtustega: lained, laevad, mereelukad. Seeläbi said lapsed arendada mitte ainult kehalist tasakaalu ja motoorikat, vaid ka laiendada oma teadmisi loodusest ja merest.
Loov origami ja jutustamine ehk storygami. Teiseks õppetegevuseks näitasid Türgi kolleegid storygamit, mis ühendas origami ja jutuvestmise. Jutustamise käigus volditi koos lastega vastavalt tegevusele paberit. Kuna külastuse ajal oli terves riigis tulemas riiklik püha ehk „Lastepäev“, jutustati lastele Türgi Vabariigi rajaja Atatürki elulugu. Antud tegevust saatis õpetaja ilmekas jutustamine, muusika ning paberivoltimise tulemusena valmis laevuke, mille loomise lugu jäi lastele kindlasti meelde.
Looduslikud värvid ja taimede tundmine. Järgmises tegevuses tutvustati looduslike värvainete kasutamist. Laste ees olid laua peal köögiviljad, puuviljad ja lilled. Iga laps sai proovida, kuidas erinevatest taimedest saadud mahlad värvivad puuvillast rätikut. Täiskasvanute abiga leotati rätikuid mahlades ja lisati pipetiga värvilisi laike. See tegevus aitas lastel mõista looduse mitmekesisust ning näitas, kuidas loodus pakub lisaks ilule ka praktilisi võimalusi. Puuvilla värvimiseks kasutati: mustikaid, lehtkapsast, kurkumat, peedimahla, moonilille.

Lilled ja lehed T-särkidel – loominguline stressi maandamine. Järgnevas tegevuses kasutasid vanemad lapsed kangaste värvimiseks kasutati teistsugust meetodit: lilleõied, lehed, haameriga ja valge T-särk. Väikeste haamrite või kividega toksiti kroonlehe lillemahlavärvid riide peale. See tegevus oli lastele suureks rõõmuks, sest see võimaldas vabalt valida ja disainida ise oma riideese, arendades kujutlusvõimet. Õpetajatele tõi see kaasa suurt rõõmu ja lärmi, kuid laste iseseisvalt tehtud tööd uhked näod olid kõike seda väärt.

Puuokstest inimeste meisterdamine. Üheks viimaseks tegevuseks meisterdasid külalised koos lastega kasutades loodusmaterjali iniemesekuju. Lapsed kasutasid puutükke ja köit, et luua sellest endale sõber. See ülesanne võimaldas lastel õppida kehaosi, liigutada jäsemeid ning mõista, kuidas keha töötab. Lisaks said lapsed oma puust mehikesele joonistada nägusid ja sellega mängida.
Improviseeritud näitus – loodus ja leiutised. Huvitavaim õppetegevus oli improviseeritud näitus, kus eksponaadid tutvustasid inimleiutisi, mis on inspireeritud loodusest. Näiteks võrreldi lennukit linnuga. Näituse eksponaate sai mitte ainult vaadata, vaid ka katsuda ning osa võtta virtuaalsest lennust VR-prillide abil. Näitus toimus õues ja oli avatud nii lastele kui ka lapsevanematele, mis võimaldas peredel koos osaleda haridusprotsessis.
Türgi lasteaedade praktikad arendavad lastes julgust katsetada ja avastada maailma läbi looduse.
Järgnevalt võtab Lasteaed Ojake vastu juunis koostööprojekti osalisi Kreekast, Rumeeniast ja Türgist.


 

Viimati muudetud 02.06.2025