Muinasjutuvestmise meistriklass õpetajatele “Õpetlike lugude ja muinasjuttude jutustamine õpetajalt lapsele “
20. novembril algusega kell 13.00 toimub Lehola Keskkonnahariduskeskuse Pirita-Kose õpitoas (Kose tee 58) Muinasjutuvestmise Meistriklass “Õpetlike lugude ja muinasjuttude jutustamine õpetajalt lapsele “.
Muinasjutuvestmise Meistriklass on mõeldud Tallinna munitsipaallasteaedade ja -koolide õpetajatele ja on TASUTA.
Meistriklassis õpime 4 tunni jooksul muinaslugude jutustamist kogenud lugudevestja juhendamisel.
Koolituse eesmärk:
- Luua toetav keskkond õpetajate jutuvestmisoskuste arenguks ja parendamiseks.
- Teadvustame küsimusi, millele iga lugu võiks ja peaks vastama, et see loona kuulajat haaraks ja talle kergelt jälgitav ning mõistetav oleks.
- Mõista paremini kommunikatsiooni ruumi nüansse õpetaja ja lapse vahel.
- Oskus kaasata lapsi loo rääkimise ajal ja hoida nende tähelepanu lool - juhatades vajadusel nende tähelepanu mänguliselt tagasi loo juurde.
- Mõista loo rääkimist nähtuse ja protsessina. Luues lapse teadvuses sisemisi pilte narratiivist. Elustades ka emotsionaalset tasandit.
- Kuidas puudutada erinevaid meeli läbi kujutlusvõime?
Muinasjutuvestmine kannab olulist rolli läbi inimkonna pika ajaloo. See on aidanud inimestel õppida ja meelde tuletada läbi elu kandvaid väärtusi, orienteeruda edukamalt suhtes maailmaga ja iseendaga elu muutuste keerises.
Sajandeid tagasi ei olnud veel tänapäeva tehnoloogiat, ei filme, raadiot ega televiisorit. Ainus viis saada osa lugudest oli läbi muinasjutuvestmise traditsiooni.
Koos tööstusrevolutsiooni levimisega hakkas maad võtma uskumus, et muinasjutud on rohkem lastele, kuid tänapäevalgi armastavad inimesed tegelikult lugusid ja muinasjutte. Seda kõike lihtsalt enesele teadvustamata. Selle asemel vaadatakse palju filme ja loetakse ka raamatuid, mis mõjutavad inimesi niisamuti kui muinasjutuvestmine on seda teinud aastatuhandeid.
Jutuvestjaks-koolitajaks on seekord Erki Kaikkonen, kes on elukutseline elu-uurija ja müstiline jutuvestja, kellel ei jää naljalt kahe silma vahele mitte ükski oluline detail meie ringlevas maailmas. Alati on võimalus kuidagi midagi paremaks muuta. Erki on leidnud väga ilusa viisi inimestele südamesse pugeda ja julgustada mõtlema tõeliste väärtuste üle.
Erki lugude vestmisest:
„Nii kaua kui on elanud inimene, on elanud temas ka huvi ja armastus lugude ja muinasjuttude maagilise reaalsuse vastu. Tänapäeval vestavad lugusid raadio, televiisor, ajalehed, raamatud ja internetiavarused. Ennemuiste tõid lugusid inimesteni jutuvestjad. Lugusid, põnevaid lugusid – neid, mis äratavad taas meis uinunud elutarkusi ja avavad südameid ning sillutavad teed läbi inimelu väljakutsete. Traditsiooniline jutuvestmine on žanr, mis minu ligi 14-aastase jutuvestmise kogemuse põhjal puudutab südameid, haarab kaasa ja inspireerib endiselt inimesi kõigis vanustes!“
Lugude abil mõtestatakse oma elu, õpitakse mõistma asjade ja sündmuste tähendust ning põhjuseid, tehakse võimetekohast eneseanalüüsi. See aitab lapsel ka täiskasvanute maailma paremini mõista ja seal hakkama saada.
Muinasjutt avab lapsele mõistetavas vormis maailma ja inimelu sügavaimad saladused. Oma sügava tähendusega on need toiduks lapse hingele.
Kas muinasjutuvestmine võib olla ka osa haridusteest?
Paljude jaoks on see mõte tänapäeval ootamatu, kuid kord kuuldes mõnd lugu, tõdevad ka lapsed, et see puudutas neid, inspireeris ja neisse jäädvustus isikliku kogemuse kaudu sügavam õpetus erinevatest elutarkustest, mille Muinasjutt nende ellu tõi.
Jutuvestmise Meistriklass kestab 4 tundi ja koosneb kahest moodulist:
l osa
- Jutuvestja Erki kaikkonen räägib lugusid ja räägib jutuvestmisest ning kõigest sellest, mis on vajalik, et olla hea jutuvestja.
- Jutuvestja rollist ja suhtest, mis on kuulajaga - kuidas kanda kuulajat, hoida teda enesega kaasas.
- Millistele küsimustele peaks lugu vastama, et see jõuaks kuulajale kohale ning oleks kergesti jälgitav, huvitav ning köitev?
II osa
- Mida on vaja silmas pidada lugusid rääkides?
- Kuidas alustada loo rääkimist? (Motivatsiooni sillutamine kuulajas.)
- Kuidas hoida loo dünaamikaga mängides kuulajat kaasas ehk tema tähelepanu enesega?
- Kuidas võtta lugu kokku, lõpetada ja teha tagasivaade ehk kinnitada dominant.