Keel ja kõne
Õppekava
Valdkond Keel ja kõne
Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgiks on, et laps: 1) tuleb toime igapäevases suhtlemises; 2) kasutab kõnes õiget hääldust, sobivaid grammatilisi vorme ja mitmekesist lauseehitust; 3) tunneb huvi lugemise, kirjutamise ja lastekirjanduse vastu, on omandanud lugemise ja kirjutamise esmased oskused.
Valdkonna Keel ja kõne sisu: 1) keelekasutus: hääldamine, sõnavara, grammatika; 2) suhtlemine, jutustamine ja kuulamine; 3) lugemine ja kirjutamine, lastekirjandus.
Eesmärgid vanuseti:
Vanus |
Suhtlemine |
Grammatika |
Sõnavara |
Hääldamine |
3 aastat |
osaleb dialoogis: esitab küsimusi, väljendab oma soove ja vajadusi, vastab vajaduse korral rohkem kui ühe lausungiga kasutab erinevat intonatsiooni ja hääletugevust sõltuvalt suhtluseesmärgist kommenteerib enda ja/või kaaslase tegevust 1-2 lausungiga mõistab teksti, mis on seotud tema kogemuse ja tegevusega loeb peast või kordab järele 1-2-realist luuletust |
mõistab ja kasutab tuttavas tegevuses ja situatsioonis 3-5-sõnalisi lihtlauseid kasutab kõnes õigesti enamikku käändevorme kasutab kõnes õigesti tegusõna käskivat kõneiisi kasutab kõnes õigesti tegusõna kindla kõneviisi olevikuvorme |
kasutab nimisõnu, mis väljendavad tajutavaid objekte, nähtusi kasutab tegusõnu. mis väljendavad tegevusi, millega ta ise on kokku puutunud kasutab kõnes värvust, suurust ja teisi hästi tajutavaid tunnuseid tähistavaid omadussõnu kasutab kõnes mõningaid üldnimetusi kasutab tagasõnu ruumisuhete tähistamiseks |
kasutab oma kõnes tuttavaid 1-2-silbilisi sõnu õiges vältes ja silbistruktuuris hääldab õigesti enamikku häälikuid |
Vanus |
Kõne hääldamise kultuuri kasvatamine |
Õigekirja õpetamine ja selle arendamine |
Töö sõnavaraga |
Ladusa kõne arendamine |
5 aastat |
õigesti ja selgelt hääldab kõiki täishäälikuid, kaashäälikuid m, b, p, t, d, n, k. g, h, f, v, l, s, z, sts artikulatsiooni aparaat on arenenud ja valmis sisehäälikute õigeks hääldamiseks hääldab sõnu selgelt, oskab kuulda sõnade kõla, kuulab üksikuid häälikuid sõnades kuulamistaju on arenenud vastab küllalt kõva häälega, ei kiirusta kasutab intonatsiooni õigesti, pikalt ja sujuvalt teostab väljahingamist läbi suu saab aru terminitest häälik, sõna täpsustatud ja kinnitatud lastel järgmiste häälikute õige hääldamine: s, z, sts, š, ž, tš, l, r lapsel kujuneb kõigi emakeele häälikute õige, diktsioon on täiustatud, hääleaparaat arenenud, laps oskab kõne ajal õigesti hingata laps kasutab ülesannete täitmise ajal, kõne mängudes mõisteid sõna, häälik lapsel on selge, et sõnad koosnevad häälikutest, kõlavad erinevalt ja sarnaselt, et häälikuid hääldatakse sõnades kindlaksmääratud järjekorras laps kuuleb ja pöörab tähelepanu sõnade häälduse pikkusele – lühikesed ja pikad lapsel kujuneb oskus eristada tugevaid ja nõrku kaashäälikuid kuulmise järgi laps määrab ja eraldi hääldab esimest häälikut sõnas, nimetab sõnu antud häälikuga laps eraldab häälikut sõnas hääldades: hääldab antud häälik pikalt, kõvemini, selgemalt, kui teda hääldatakse tavaliselt, nimetab eraldi laps oskab hääldada sõnu hääldamisreeglite kohaselt |
laps oskab grammatiliselt õigesti muuta esemete ja mänguasjade nimetusi, moodustades üksikuid raskete sõnade vorme (lindikesi, matrjoskat) laps harjutab sõnade hääldamist õiges ühildumises kasutades seda soo puhul, arvudes, käändes laps saab aru eessõnadest ja kasutab neid lapsel kujuneb arusaamine ja vastastikune mõistmine: loomade ja nende poegade nimetused mänguasjadega ja piltidega ainsuses ja mitmuses (part-pardid, pardipoeg-pardipojad) laps kasutab igasuguste lausete tüüpe (lihtlaused, liitlaused) muudab sõnu grammatiliselt õigesti, moodustab mõned rasked vormid: nimisõnad osastavas käändes mitmuses (sokke, viltsaapaid, kindaid), tegusõnade käskiv kõneviis (joonista, laula), tegusõnade vormid (tahtma) harjutab sõnu õiges kooskõlas, ees- ja tagasõnadest arusaamises ja kasutamises teab mõnede loomade poegade nimetusi, esemete, nõude nimetusi ainsuses ja mitmuses |
lapsel hääldamise ja esemete näitamise baasil ja teadmiste laiendamise alusel suureneb sõnavara laste sõnavaras on juurutatud sõnad, mis tähistavad esemete omadusi ja laadi (suurus, värv) maalide, mänguasjade, kodutarvete vaatlemise ajal laps nimetab õigesti kõiki tegevusi, esemeid, nähtusi, nende omadusi, kvaliteeti kujuneb liitsõnadest arusaamine ja nende kasutamine laps saab aru sõnadest õigesti laieneb aktiivne sõnavara esemete võrdlemises eraldab ja täpselt määrab olulisi tunnuseid, omadusi, tegevusi kasutab antonüüme suuruse, värvide määramise puhul (suur-väike, hele-tume) |
laps kuulab ja saab aru saama õpetaja kõnest, vastab tema küsimustele laps püüab jutustada hästi tuntud muinasjutte ja lühikesi jutukesi vastab küsimustele maali sisu järgi ja mänguasjade kirjeldamise järgi koostab lühikesi jutte nendest (2-3 lauset) laps koostab lühijutte maalide sisu järgi laps jutustab õpetaja abil jutud isiku kogemustest koostab jutukesi mänguasjast: kirjeldab mänguasja, tema omadusi, nimetades kõige iseloomulikumaid tunnuseid (nuku välimus ja riie) |
Vanus |
Kõne hääldamise kultuuri kasvatamine |
Grammatilise kõne korra kujundamine |
Sõnadevara töö |
7 aastat |
lapsel on kinnitatud kõikide emakeele häälikute õige hääldamine ja selge hääldusviis laps selgelt eristab järgmisi häälduse gruppe hääldamise ja kuulamise puhul: s-z, s-sts, š-ž, tš-štš, s-š, z-ž, tš-sts laps oskab reguleerida häälejõudu, kõne kiirust, kasutab õigelt intonatsiooni vahendeid lapsel on arenenud ja täiustatud kõne kuulmine lapsel on arenenud oskus ladusalt, järjekindlalt ja väljendusrikkalt ümber jutustada kirjandusteoseid (muinasjutte, jutte) ilma õpetaja küsimuste abita laps oskab iseloomustada personaaže |
laps oskab iseseisvalt lihtlauseid ja liitlauseid kasutada jutuviisides, grammatiliselt õigesti muuta kõike sõnu, mis sisenevad aktiivsesse sõnavarasse laps enamasti oskab kasutada rasketes vormides sõnu lapsel kujuned kriitiline suhtumine grammatilisse vigadesse, püüdlemine kõne puhtuse ja õiguse poole laps oskab kasutada sõnade erivorme samasuguste objektide nimetuse puhul (jänes, jänku, jänesepoeg); moodustab elukutsete nimetused (õpetaja, ehitaja) lapsel areneb oskus taipama võõraste sõnade tähendust |
lapsel laieneb sõnavara esemete, omaduste, tegevuste nimetustega laps oskab kasutada sobivaid sõnu esemete omaduste tähistamises lapsel areneb oskus valida vastandliku tähendusega sõnu (antonüüme) oskab kasutada sõnu, tähistades materjale (puu, plastmass, klaas jne.) saab aru mõistatustest piltliku väljendamise kaudu, seletab vanasõnade mõisted |
Vanus |
Ladusa kõne arendamine |
Tutvustamine sõna ja lausega |
Harjutused |
7 aastat |
laps koostab iseseisvalt kirjeldus- või süžeejutte maali (maaliseeria) järgi, sündmuste kirjeldamisel määrab tegevuse koht ja aeg, mõtleb välja sündmusi, mis eelnevad ja järgnevad teemale mänguasjadest jutustades lapse areneb oskus koostada süžeejutte, muinasjutte, järgides kompositsiooni ja esituse ilmekust, anda edasi muinasjutu või jutu tegelaste kirjeldust ja iseloomustust koostab jutte isiklikust elukogemusest, andes edasi hästi tuntud sündmused ja muljed lapsel areneb seletamise oskus mängude korraldamisel (didaktilised, laua-trükilised, reeglitega) laps nimetab mängu nimetust, mängu elemente, esemeid, mänguasju jne., kirjeldab neid laps seletab reegleid ja mängu tegevust, võidu või kaotuse tingimusi laps oskab teha analoogilisi seletusi erinevatel tegevustel lapsel kujuneb oskus mängukaaslaste seletusi hinnata sisustamise ja struktuuri järgi (sisustuse edasi andmisel loogiline järjekindlus), ja samuti sõnade vormistamise järgi |
laps otsib sõnu erineva pikkuse hääldamisega antud häälikuga laps teab mõistusi silp, rõhk. laps silbitab kahe-, kolmesilbilised sõnad, määrab rõhusilbi asupaika kahesilbilises sõnas (erinevuses häälikust, silbist) laps on tutvunud mõistega lause laps jagab lause sõnade peale ja koostab lauseid eessõnadeta ja liitsõnadeta, koostab lauseid eessõnadeta ja liitsõnadeta sõnareast lapsel on kinnitatud teadmised sellest, et häälikud ja silbid sõnas, sõnad lauses hääldatakse määratud järjestikus lapsel kujunevad oskused teha erineva häälduse struktuuri sõnade analüüsi, kvaliteetselt iseloomustada eraldatud häälikuid, määrata rõhu koht sõnades ja õigesti kasutada vastavaid termineid laps oskab teostada kolme- ja neljahäälikute erineva kõne struktuuri sõnade analüüsi, nimetab määratud häälikud sõnas nende vastavuses hääldamises, eristab häälikuid: täishäälikud, tugevad kaashäälikud, pehmed kaashäälikud kasutab õigesti terminid: täishäälik, tugev kaashäälik, pehme kaashäälik, sõna, häälik. laps nimetab sõnu antud häälikuga eristab sõna rõhku ja määrab tema asupaika sõna struktuuri analüüsimisel; hääldab sõnu püsi- ja muutuva rõhuga kasutab õigesti termineid: rõhuline täishäälik, mitterõhuline täishäälik |
laps on tutvunud vihiku ja tööreaga oskab joonstada vertikaalseid ja horisontaalseid joone ja kombinatsioone nendest vikerkaar: soojad ja külmad värvid kaldsirged jooned ja kombinatsioonid nendest arvude trükkimine ruutude peale kaared, lainejooned, ringid, ovaalid tähtede trükkimine ruutude peale keeruliste esemete vormide joonistamine ruutude peale |
Lehekülge haldab:
Valeria Erm, Tallinna Linnamäe Lasteaia direktor
6372 984; direktor@linnamae.edu.ee