Matemaatika
Õppekava
Valdkond Matemaatika
Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgiks on, et laps: 1) rühmitab esemeid ühe-kahe tunnuse alusel ja võrdleb esemete hulki; 2) järjestab esemeid suuruse ja asenditunnuste põhjal; 3) tunneb lihtsamaid ajamõisteid ja kirjeldab ning järjestab oma igapäevategevusi; 4) mõtestab loendamistegevust ja seoseid arvude reas; 5) mõistab mõõtmistegevust ja olulisemaid mõõtühikuid; 6) tunneb ja kirjeldab geomeetrilisi kujundeid; 7) näeb matemaatilisi seoseid igapäevatoimingutes.
Valdkonna Matemaatika sisu: 1) hulgad, loendamine ja arvud, arvutamine; 2) suurused ja mõõtmine; 3) geomeetrilised kujundid.
Eesmärgid vanuseti:
Vanus |
Tegevused didaktiliste materjalidega |
Tegevused didaktiliste mänguasjadega |
3 aastat |
laps on tutvunud esemete omadustega, värvidega, kasutab esemeid, mis on värvitud ühega kuuest värvispektri värvist: punane, oranž, kollane, roheline, sinine, lilla ning ka valge ja must laps võrdleb esemeid suuruse ja kuju järgi (suur-väike, nelinurk, ring), paigutab neid vastavatesse vormidesse grupeerib erinevaid esemeid vastavalt vormile, suurusele paigutades vastavatesse vormidesse (ümmargune, nelinurkne, ovaalne, täisnurkne, kolmnurkne), oskab eristada esemeid kuju ja värvi järgi grupeerib sarnaseid esemeid ühe tunnuse järgi: suuruse, erineva kuju järgi (ringjoon, nelinurk, ovaal-kolmnurk jne.), erinevate värvide järgi (punane-sinine, kollane-must, roheline-oranž, valge-lilla) lapsel areneb oskus grupeerida esemeid, mis on sarnase vormi ja suurusega, grupeerib esemeid kahe erineva värviga: punane-sinine, valge-lilla, kollane-roheline grupeerib neljas erinevates värvitoonides olevaid esemeid: punane-oranž, kollane-oranž, sinine-lilla, kollane-valge. |
laps teostab igasuguseid tegevusi esemetega: paigutab, korjab kokku, võtab vormist välja, paneb sisse, paigutab pallikesi karpi, ämbrisse, paneb ääreni täis, laotab laiali värvilisi torbikuid ja korjab kokku, paneb pulga peale 3-5 sarnast rõngast, asetab suuruse järgi üksteise sisse, katab ühe vormi esemeid teistega väiksem suuremaga (kuubikud, koonused). paneb kokku kaheosalisi mänguasju (matrjoskad, tünnikesed) lapsel kujuneb tähelepanu objektidele, mis on tehtud erinevatest materjalidest (puu, polüetüleen, paber, metall); helitugevuse tajumine: tasane, kõva (kelluke, käsitrumm, kuljus) laps paneb kokku kaheosalisi geomeetrilisi kujundeid-vahetükke (kuubikud, silindrid, koonused) täiskasvanu abiga ehitab koonuse 2-3 erineva suurusega rõngastest lapsel kujuneb tähelepanu mänguasjadele, mis teevad erineva kõlaga häält valib esemed suuruse järgi: suur, väiksem, väike. lapsel areneb sõrmede peenmotoorika, oskab kasutada väikesi vahetükke lapsel areneb rütmitunne, teostab rütmilisi koputusi käsitrummi ja kellukestega valib vastava vormiga kaaned karpide jaoks (ümmargused, ruudukujulised, kolmnurksed) saab aru sõnadest suurem, väiksem teostab ülesandeid erinevate esemetega, kus on erinev: värv ja suurus, vorm ja suurus, vorm ja värv |
Vanus |
Mängud-tegevused esemete-vahenditega |
Tegevused ehitusmaterjaliga |
3 aastat |
kasutab abivahendeid (paelad, lindid, peenikesed nöörid), vahetab objekti asendit: tõmbab juurde, vedab enda järel, tõmbab, segab (õhupall, auto, käru, kelluke) kasutab keppi asja kättesaamiseks, tõmbab välja mänguasjad torukesest („Võta välja rõngake“, „Saluut“) tegutseb keerulisemate esemete-vahenditega – kepikeste, rõngaste, kahaga, kopsikutega („Nukk tuli külla“, „Näkka, kalake“, mängud veega) tagub vaiakesi niiske liiva ja töölaua aukude sisse haamriga kasutab labidakest, vormikesi, ämbreid mängib liiva, vee ja lumega |
asetab ehitusdetaile üksteise peale ehitab ehitisi mängib ehitistega ehitab kujundite abil kasutab erinevates suurustes ehitusdetaile (lauaul on väikesed, keskmised, põrandal – suured) |
Vanus |
Kogus |
Kogus ja loendus |
Suurus |
Geomeetrilised kujundid |
Orienteerumine ruumis |
Orienteerumine (aeg) |
5 aastat |
laps koostab grupid erinevatest esemetest näidise järgi eraldab üks ese grupist eraldab palju, üks, leiab ümbritsevas palju, üks eraldab võrdus ja mitte võrdus erinevate esemete üksteisele pealepanemise teel saab aru ja kasutab sõnu: kui palju-mitu, ühepalju, suurem, väikse, saab aru küsimusest mitu? |
loendab esemeid kolmeni õigeid võtteid kasutades nimetab arvsõnu järjest, näidates esemetele, mis on paigutatud ritta ühildab arvsõna käändes nimesõnaga ühendab viimane kogu lausega (kokku kolm nukku) lapsel on tuttavad numbrid kolmeni kasutab kahe grupi esemete lisab või võtab ära puuduv ese paigutab võrdselt gruppide vahel (3 oravakesi ja 3 jänkukest – ühepalju oravakesi ja jänkukesi) loendab esemeid viie piirides loendab esemeid näidise järgi: loenda nii palju, kui minul |
võrdleb suuruselt erinevaid ja sarnaseid esemeid suuruse, pikkuse ja laiuse järgi: pikem, lühem, ühesugused (võrdsed pikkuse järgi), laiem, kitsam, ühesugused, võrdsed laiuse järgi võrdleb välimuselt erinevaid ja sarnaseid esemeid kõrguse ja paksuse järgi, märkides tulemusi sõnadega: kõrgem, madalam, ühesugused (võrdsed kõrguse järgi); paksem, peenem, ühesugused (võrdsed paksuse järgi) võrdleb, kasutades pealepanemise ja kõrvalepanemise meetodeid võrdleb kujult ja suuruselt sarnaseid esemeid, kasutades sõnu: suurem, väiksem, ühesugused (võrdsed suuruse järgi) võrdleb mõõdiku abil jaotab esemeid koguse järgi |
nimetab ja eristab ringi ja ruutu uurib neid kompimise ja vaatlemise teel nimetab ja eristab kujult erinevat vormi esemeid: ümmargused, nelinurksed, kolmnurksed teab ristkülikukujulisi kujundeid eristab ja nimetab geomeetrilisi kujundeid: ristkülik, ruut, kolmnurk, ring eristab ja nimetab geomeetrilisi kehasid: kuup, kera, silinder harjutab nende vormide vaatlemist laps teab, et geomeetrilised kujundid võivad olla erineva suurusega |
eristab paremat ja vasakut kätt, asetab esemeid parema käega vasakult paremale määratleb suunda endast: ette (ees), taha (tagant), paremale (paremalt), vasakule (vasakul), ülesse (üles), alla (all) nimetab ja määratleb sõnadega seda või teist eset ruumis (ees – laud, taga – kapp) liigub antud suunas (paremale-vasakule, otse-taha, üles-alla). |
eristab ja nimetab: ööpäeva osi, öö, hommik, õhtu eristab mõisteid: eile, täna, homme, kasutab neid sõnu õigesti illustreerib mõisteid konkreetsete näidetega kiiresti, aeglaselt |
Vanus |
Kogus ja loendamine |
Suurus |
Vorm (kuju) |
Orienteerumine ruumis |
Orienteerumine (aeg) |
7 aastat |
teab arvude 1-10 järjestust, nimetab arve antud arvust antud arvuni kümne piires teeb pilguga haaramise või loendamise teel kindlaks esemete arvu (kuni 4), vastab küsimusele „Mitu on?” liidab ja lahutab viie piires kujundatud mõiste, et arv ei sõltu esemete suurusest ja kaugusest nende vahel, nende asetusest ruumis ja loendamise suunast loendab kuulmise järgi, esemeid kompimise järgi, sooritab liigutusi ettenäidatud arvude järgi selgitatud mõiste – täisarvu osadeks jagamine jagab ring, ruut 2, 4 osaks võrdleb täisarvu osadega nimetab kõrvuti olevad arvud, nimetab eelnevad ja järgnevad arvud, saab aru mõistetest enne ja pärast Määrab hulga koosnevus üksikutest osadest, jagab hulk kaheks väiksemaks, väiksematest koostada ühtne tervik (5 piires) koostab ja lahendab lihtsaid liitmise ja lahutamise ülesandeid näidise järgi lahendamise ajal arvutab, areneb loogiline mõtlemine |
mõõdab pikkust, laiust, kõrgust tingmõõdu abil, peegeldab kõnes (see on pikem, see laiem, see on õhem) areneb silmamõõt, määrab kepi pikkust või laiust, riba, lindi laiust, aia, puu kõrgust silma järgi – kõrvutab tuntud esemete tegevustega (sõrme paksus, inimese kasv, kahe sammu pikkus jne.) määrab vedelate ja tahkete ainete maht tingmõõdu abil areneb silmamõõt, kontrollib seda tingmõõdu abil |
areneb taiplikkus, laps modifitseerib geomeetrilisi kujundeid, moodustades mitmest kolmnurgast nelinurki, viisnurki; ringi osadest – täisringe jne leiab ümbritsevatest esemetest tuntud kujund (ring, ovaal, ristkülik, ruut, kera, kuup, silinder) eristab ovaali ringist ning tunneb ära meid ümbritsevaid esemeid kuju järgi |
määrab sõnadega eseme asend enda suhtes (minu taga on aken, minu ees on diivan jne.) orienteerub ruumis, oskab muuta liikumise suunda käimise, jooksu, võimlemis-harjutuste käigus määrab oma asend ümbritsevate esemete hulgas (ma seisan tooli ees, tooli kõrval, Maša taga) määrab esemete asend ruumis, paberilehel |
Oskab kella järgi määrata aega täistundi des oskab nimetada nädalapäevi nende ajalises järgnevuses määrab, mis päev oli eile, mis päev on täna, homme teostab tegevust antud aja piires oskab nimetada aastaaegu ajalises järgnevuse teab kuid aasta lõikes |
Lehekülge haldab:
Valeria Erm, Tallinna Linnamäe Lasteaia direktor
6372 984; [email protected]