Mina ja keskkond
Õppekava
Valdkond Mina ja keskkond
Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgiks on, et laps:
1) mõistab ja tunnetab ümbritsevat maailma terviklikult;
2) omab ettekujutust oma minast ning enda ja teiste rollidest elukeskkonnas;
3) väärtustab nii eesti kultuuritraditsioone kui ka oma rahvuse kultuuritraditsioone;
4) väärtustab enda ja teiste tervist ning püüab käituda tervislikult ning ohutult;
5) väärtustab keskkonda hoidvat ja keskkonnahoidlikku mõtteviisi;
6) märkab nähtusi ja muutusi looduses.
Valdkonna Mina ja keskkond sisu:
1) sotsiaalne keskkond: mina, perekond ja sugulased, kodu, lasteaed, kool, ametid, kodumaa, eesti rahva tähtpäevad, kombed, teised rahvused Eestis, lapsed mujal maailmas, üldinimlikud väärtused ja üldtunnustatud käitumisreeglid; tervise väärtustamine, tervislik toitumine, inimkeha; ohuallikad ning ohutu käitumine;
2) looduskeskkond: kodukoha loodus, muutused looduses, elukeskkond, inimese mõju loodusele;
3) tehiskeskkond: ehitised, kodutehnika, jäätmed, transpordivahendid, jalakäija ohutu liiklemine, turvavarustus, virtuaalkeskkond.
SOTSIAALNE KESKKOND
Teema |
3 aastat |
5 aastat |
7 aastat |
Mina |
ütleb küsimuse korral oma ees- ja perekonnanime räägib endast, kasutades mina mõistet ütleb oma nime erinevates variantides vastab õigesti küsimusele, kas ta on tüdruk või poiss ütleb vastuseks vanuse küsimusele oma ea aastates või näitab seda sõrmedel |
oskab öelda oma nime, vanuse ja soo (tüdruk, poiss) |
oskab ennast tutvustada teab oma kohustusi ja õigusi kirjeldab oma omadusi ja huve saab aru, mis on isanimi ja kuidas see moodustatakse teab oma sünniaega
|
Perekond ja sugulased |
nimetab pereliikmeid: ema, isa, õde, vend teab õdede ja vendada nimesid tunneb ära oma asju, raamatuid ja mänguasju teiste laste asjade seast |
teab ja kirjeldab oma perekonda ja lähimaid sugulasi nimetab perekonnasuhteid perekonnas teab mõned sündmused oma pereliikmete elust (ema sünnipäev jne) |
teab oma pereliikmeid ja lähissuhulasi mõistab, et pered võivad olla erinevad jutustab oma vanavanematest, nende tegevustest kirjeldab pere traditsioone teab pereliikmete lemmiktegevused, töökohad |
Kodu |
vastab küsimustele oma kodu ja pereliikmete kohta |
kirjeldab oma kodu (eramaja, korter) nimetab kodu asukoha: linnas (tänav, linn), maal (talukoha nimi) kirjeldab pereliikmete koduseid tegevusi ja nimetab oma kohustusi nende hulgas |
oskab kirjeldada oma kodu ja kodukohta teab kogust aadressi ja telefoni |
Lasteaed |
oskab nimetada oma rühma nime suudab leida oma koha rühmas (kapp, voodi, käterätik) nimetab rühmas olevaid esemeid ütleb küsimuse korral rühmakaaslaste, õpetajate, õpetaja abi ja teiste lasteaia töötajate nimed
|
teab oma lasteaia nime, tänavat, kus asub lasteaed oskab kirjeldada oma tegevusi ja mänge teab nimetada lasteaiatöötajaid ja nende tegevusi teab osa, võõra ja ühise tähendust
|
lapsel on arenenud head suhted rühmakaaslaste vastu, soovib suhelda, oskab luua häid suhteid teab lasteaia aadressi nimetab erinevaid ameteid lasteaias ja nende vajalikkust kirjeldab lasteaia kodukorda ning teab rühmareegleid ja traditsioone vabalt orienteerub lasteaiahoones ja lasteaia lähimas ümbruses omab ettekujutust teistest lasteaia rühmadest |
Kool |
omab ettejukutust asutusest - koolist teab, kes pere lastest käib koolis
|
teab, et koolis õpitakse oskab kirjeldada, mille poolest lasteaed koolist erineb lapsel on soov õppida, lugeda, kirjutada, tahab saada uusi teadmisi oskab röökida sellest, kuidas ta valmistub ennast kooliks minekuks
|
|
Ametid |
nimetab pereliikmete koduseid toimetusi matkib lihtsamaid töövõtteid asetab töövahendid kokkulepitud kohta teab vanemate tööst (õpetaja abi, majahoidja, kokk, autojuht), nimetab nende peamisi tööprotsesse
|
oskab nimetada vanemate ameteid kirjeldab üldtuntud elukutseid oma kodukohas loetleb tuntumate ametite juurde kuuluvaid töövahendeid põhjendab mängu- või töökoha korrastamise vajadust teab, mis on töötulemus ja eristab selle saavutamise tähtsust |
oskab nimetada pereliikmete elukutseid ja ameteid teab ja oskab kirjeldada erinevaid elukutseid ning nende vajalikkust mõistab töö ja vastutuse tähtsust soovib osaleda jõukohastes kodutöödes selgitab raha otstarvet austab ja säilitab teiste tehtud töö tulemusi |
Kodumaa, teised rahvused Eestis |
osaleb jõukohasel viisil vanemate laste ja täiskasvanute tegevuses kodumaale tähtsatel päevadel (ruumide kaunistamine, laulude laulmine, peoriiete kandmine jm) leiab Eesti lippu nähes erinevate värvide seast Eesti lipu värvid |
teab oma rahvust ja keelt ning riigi tähtsamaid sümboleid oskab nimetada sündmusi, mille puhul heisatakse riigilipp oskab nimetada erinevaid rahvusi oma rühmas ja kodukohas teab oma riigi pealinna, oma linna, tänavat
|
nimetab Eesti riigi sümboleid (lipp, hümn, vapp, lind, lill, kivi, puu – tamm) teab oma linna sümboleid oskab Eesti kaardil näidata oma kodukohta teab Eesti Vabariigi presidendi nime oskab nimetada teisi rahvusi ja keeli ning teab nende kombeid ja traditsioone suhtleb teisest rahvusest lastega teab ja nimetab Eesti lähinaabreid (Läti, Soome, Rootsi, Venemaa) teab oma linna vaatamisväärsusi, peamised tänavad, on mõned teadmised linna ajaloost |
Tähtpäevad. Eesti rahva tähtpäevad ja kombed |
räägib oma sünnipäevast (kuidas tähistatakse) nimetab küsimuse korral pühadega seotud tegevusi |
kirjeldav tähtpäevi peres oskab kirjeldada tuntumaid rahvakombeid (vastlad, mardipäev, kadripäev) ja nendega seotud tegevusi |
teab eesti rahva traditsioone ja kombeid teab tähtpäevi ja nende tähistamise vajalikkust (tarkusepäev, emakeelepäev, lastekaitsepäev, sõbrapäev, isadepäev, emadepäev jm) oskab kirjeldada tähtpäevade tähistamist oma lasteaias või kodus (jaanipäev jm) oskab nimetada riiklikke pühi ja nendega seotud traditsioone (riigi aastapäev, võidupüha) |
Lapsed mujal maailmas |
teab, et igal pool lapsed austavad vanemaid, armastavad ema ja isa, hoolitsevad laste eest, säästavad kõike elusloodust saavad aru, et kõik lapsed ei ela nii hästi, nagu meie |
||
Üldinimlikud väärtused ja üldtunnustatud käitumisreeglid |
teab mõistete hea ja halb tähendust meeldetuletamise korral tervitab, jätab hüvasti, palub ja tänab |
teab mõistete õige ja vale tähendust teab üldtuntud viisakusreegleid tunneb ja räägib lauakombeid |
teab mõistete ausus ja autus tähendust ning oskab vastavalt käituda oskab järgida käitumisreegleid erinevates olukordades (kaupluses, teatris, kirikus) mõistab vastutust oma tegude ja käitumise eest |
Sõprus ja abivalmidus
|
küsimuse korral nimetab oma sõprade nimesid oskab haiget saanud sõpra lohutada jagab mänguasju sõpradega |
nimetab küsimuse korral sõbra positiivseid omadusi oskab sõpra lohutada ja abistada oskab andeks anda ja leppida suhtlemisel kaaslastega oskab seletada arusaadavalt oma soove, korrata, küsida |
hoolitseb sõpruse eest, teab mõisteid sõbrad, tuttavad oskab luus ja hoida sõprussuhet; teab sõpruse tähendust, oskab kirjeldada sõbraks olemist ning sõber olla kirjeldab tundeid, mis tekkivad tülitsedes ja leppides ilmutab sõprussuhteid
|
Hoolivus, tähelepanelikkus
|
ilmutab tähelepanelikkust üksteise vastu, räägib sõbralikult
|
eristab miimika, žestide järgi teise lapse emotsionaalset seisundit, saab aru teiste meeleolust ja tunnetest märkab kaaslast ja oskab teisi arvestada oskab väljendada oma emotsioone teisi arvestavalt (rõõm, mure jm) |
oskab kirjeldada oma emotsioone ja tundeid oskab kaasinimestega tähelepanelikkult käituda (vanemad, vanavanemad jt) |
Suhtumine erinevustesse, suhtlemine ja käitumise kultuur
|
oskab kirjeldada inimeste erinevusi (keeleline, rassiline, vanuseline, tervisest tulenev) ja abivahendeid (prillid, ratastool, vaegnägemine – valge kepp, vaegkuulmine – kuuldeaparaat) arenenud hea suhtumine ümbritseva maailma vastu oskav hinnata oma ja teiste käitumist |
laps on emotsionaalselt kaastundlik oskab arvestada oma arvamustest ja huvidest erinevaid huve ja arvamusi teab nimetada erivajadustega inimestele vajalikke abivahendeid pakub abi erivajadustega inimestele oma võimete ja võimaluste piires suhtub erivajadustega inimestesse tähelepanelikkult ja hoolitsevalt |
|
Tervise väärtustamiine |
laps teab, mis on vitamiinid teab, et puu- ja köögiviljades on vitamiinid, mis on kasulikud tervisele |
nimetab tervist hoidvaid tegevusi (tervislik toitumine, piisav kehaline aktiivsus, piisav uni ja puhkus, mäng, hea tuju, meeldivad suhted) |
kirjeldab, mis tähendab tema jaoks terve olemine kirjeldab, kuidas hoida enda ja teiste tervist (näited tervisliku käitumise ja riskikäitumise vältimise kohta) teab, mis on haigus teab, milline tegevus või käitumine kahjustab tervist (nt suitsetamine, sh passiivne, alkoholi tarvitamine, vägivald) |
Hammaste tervis |
teab hammaste hooldamise vahendeid harjab hambaid täiskasvanu abiga |
peseb hambaid täiskasvanu juhendamisel nimetab hammaste tervise jaoks vajalikke tegevusi (hammaste pesemine, tervislik toitumine, hambaarsti juures käimine) |
selgitab, miks tekib hambakaaries (hambaaugud) järgib hammaste hooldamise ja hoidmise põhimõtteid igapäevaelus |
Tervislik toitumine |
nimetab toiduaineid |
nimetab toiduaineid, mida tuleks süüa iga päev |
oskab nimetada, milliseid toiduaineid on vaja iga päev süüa rohkem, et olla terve teab, et tervis sõltub tervislikkust toitumisest, et toit võib olla mitte ainult maitsev, kuid ka kasulik |
Inimkeha |
osutab küsimuse korral peale, kätele, jalgadele, silmadele, suule, ninale ja kõrvadele |
oskab nimetada kehaosi ja teab nende vajalikkust teab kehaosi, oma organismi mõned iseärasused
|
selgitab, mis on südame, kopsude, naha ja teiste organite kõige olulisel ülesanne, ning teab, millised tegevused aitavad neid hoida tervena teab tüdruku ja poisi erinevusi |
Ohuallikad ning ohutu käitumine |
nimetab esemeid, mis võivad olla ohtlikud |
nimetab kohti, esemeid ja aineid, mis võivad olla ohtlikud (nt trepid, rõdu, aknad, kuum toit/vedelik, lahtine tuli, ravimid, terariistad, kemikaalid, elekter, veekogud, ehitised) nimetab tegevusi, mis võivad olla ohtlikud (talvel jääle minek; mängimine ohtlikes kohtades, nt tänaval, liivakarjääris, ehitisel; ujumine täiskasvanu järelevalveta; rattasõit kiivrita) selgitab, et õnnetuse korral tuleb pöörduda täiskasvanu poole selgitab, miks ei tohi võõrastega kaasa minna |
teab ja tunnetab ümbritsevaid ohte (olukordadest, inimestest, keskkonnast, loomadest ja käitumisest põhjustatud ohud) teab, millised on turvalise käitumise reeglid erinevates situatsioonides ja keskkondades nimetab hädaabinumbri 112 ja oskab seda kasutada teab ja kirjeldab, kuidas tegutseda ohuolukordades (vette kukkumine, läbi jää vajumine, tulekahju, põletus. teadvuseta või raskelt vigastada saanud kaaslane) selgitab kuidas käituda eksinuna linnas/maal või metsas |
LOODUSKESKKOND
Teema |
3 aastat |
5 aastat |
7 aastat |
Kodukoha loodus: veekogud, kodupaiga mets- ja koduloomad; taimed, seened ja putukad |
tunned rõõmu looduses (õues) viibimisest oskab osutamise korral nimetada metsa, muru, lille, puud |
oskab nimetada oma kodukoha olulisemat veekogu (meri, jõgi, järv) oskab nimetada tuntumaid seeni ja kirjeldada neid, mis kasvavad kodukoha metsas |
oskab kirjeldada kodukoha loodust (mere ääres, park, mets, suur puu jne), nimetada ning iseloomustada metsloomi, koduloomi ja putukaid oskab nimetada teravilju, mida kasutatakse söögiks või mis kasvavad kodukoha lähedal põldudel teab, mida vajavad taimed ja loomad (soojus, valgus, vesi, muld jm) |
Loomad: erinevad elupaigad ja eluviisid, välimus, kasv, areng |
oskab küsimuse korral nimetada tuttavat looma ja tema kehaosi; teab, kuidas ta liigub, sööb; tema häält; kus ta elab oskab küsimuse korral nimetada tuttavat lindu teab, et mõned loomad elavad metsas ja mõned inimeste juures (kodus) |
oskab nimetada tuttavaid loomi, kirjeldada nende välimust ja öelda, kus nad elavad teab, et loomad kuuluvad eluslooduse hulka ilmutab rõõmu suhtlemisest loomadega, kaastunnet |
nimetab tuntumaid erineva elupaiga ja viisiga loomi ning kirjeldab nende välimust teab loomade kitumise erinevusi eri aastaaegadel (rändlinnud, talveuni, pesaehitus ja poegade toitmine) teab inimese rollist ökoloogilise süsteemi hoidmises ja rikkumises teab käitumisreegleid suhtumisel loomadega |
Putukad: erinevad elupaigad ja eluviisid, välimus, kasv, areng |
oskab nimetada tuttavaid putukaid (lepatriinu, sipelgas, mesilane) |
teab putukate elupaiku: mesilane ja mesilastaru, sipelgas ja sipelgapesa |
oskab kirjeldada tuttavate putukate välimust ja nende elupaiku teab, kuidas putukad kaitsevad ennast vaenlastest ja kuidas kohanevad looduses oskab võrrelda, näeb ühtseid ja eraldavaid tunnuseid |
Taimed: erinevad kasvukohad ja vajadused, välimus, kasv, areng |
eristab tuntumaid puu- ja aedvilju välimuse ning nimetuse järgi oskab osutamise korral nimetada tuttavaid lilli |
oskab nimetada ning kirjeldada tuttavaid puid, lilli, puu- ja köögivilju eristab lehti |
oskab nimetada ning kirjeldada aias ja metsas kasvavaid taimi (marjad: mustikas, maasikas, pohl, sõstar, tikker; puud: õunapuu, pirnipuu, kirsipuu, toomingas, pihlakas jm) eristab lehti, seemneid, vilju |
Elukeskkond. Maa, maakera, kosmos |
teab päikesesüsteemi ja planeetide olemasolust teab, et maakera on planeet, kus me elame, et ta on ümar, pöörleb, suurem osa maa pinnast on ookeanid teab, et kosmos mõjutab meie planeeti, et inimesed hõlvavad kosmose |
||
Öö ja päev, nende vaheldumine ja sellega seotud muutused looduses |
oskab küsimuse korral iseloomustada ööd (on pime) ja päeva (on valge) |
eristab ning nimetab päeva ja ööd (päeva ja öö vaheldumise iseloomustamine ning seostamine taimede ja loomade tegevusega) |
kirjeldab oma sõnadega loodust ja inimesi erinevates tsüklites: ööpäev, nädal, aastaring |
Muutused looduses: aastaajad, nende vaheldumine ja sellega seotud muutused looduses ning loomade ja inimeste tegevuses. Ilmastik, ilmastikunähtused |
oskab nimetada talve ja suve iseloomulikke nähtusi (talvel sajab lund, on külm; suvel saab ujuda, on soe) oskab nimetada erinevaid ilmastikunähtusi (sajab lund, vihma, päike paistab) |
oskab nimetada kõiki aastaaegu ja neid iseloomustada loob lihtsamaid seoseid erinevate sündmuste vahel nimetab ilmastikunähtusi ja kirjelbad neid teab õhu vajalikkust ja kasutamist |
seostab muutusi looduses aastaaegade vaheldumisega ning oskab neid kirjeldada oskab nimetada inimeste iseloomulikke tegevusi olenevalt aastaajast (seemnete külvamine, taimede istutamine, põldude kündmine, mererannas päevitamine, veekogudes ujumine, jalgrattaga sõitmine, suusatamine jne) oskab nimetada loomade iseloomulikke tegevusiolenevalt aastaajast (ehitavad pesa, toidavad poegi, talveuni, rändamine lõunasse jm) seletab ilmastikunähtuste muutusi seoses aastaaegadega |
Valguse, temperatuuri, vee, õhu ja toitainete tähtsus taimedele ning loomadele |
teab, et taimed ja loomad vajavad kasvamiseks vett ja toitu omab lihtsamaid ettekujutusi ja nimetab mõned elutulooduse sündmusi: päike paistab, sajab vihma, puhub tuul jm |
teab, et taimed ja loomad vajavad kasvamiseks vett, valgust ja õhku oskab kirjeldada erineva temperatuuri mõju taimedele, loomadele ja inimestele |
selgitab valguse, temperatuuri, vee, toitainete ning õhu tähtsust taimedele, loomadele ja inimestele |
Inimese mõju loodusele: loodushoid, säästev areng |
mõistab, et lilli nopitakse vaasi panekuks teab, et prügi visatakse selleks ettenähtud kohta |
mõistab, et joogivett on vaja kokku hoida (hambapesu, nõudepesu, joogiks võetud vesi) mõistab, et elektrit tuleb kokku hoida (kustutab toast lahkudes tule) teab, et inimene saab talvel loomi aidata mõistab, et on vaja istutada puid ja muid taimi oskab hoida enda ümber puhtust looduses, kodu ümbruses jm |
suhtub ümbritsevasse hoolivalt ning kitub seda säästvalt kirjeldab, millised on inimtegevuse positiivsed ja negatiivsed mõjud tema koduümbruse loodusele teab, kuidas loomi talvel aidata, ja oskab seda teha teab, kuidas viga saanud või inimese hüljatud looma aidata teab prügi sortimise vajalikkust ning oskab sortida lihtsamat prügi (pudelid, paber, olmeprügi) |
TEHISKESKKOND
Teema |
3 aastat |
5 aastat |
7 aastat |
Ehitised |
tunneb ära oma kodu ja lasteaia ning tuttavaid teenindusasutused |
kirjeldab kodumaja omapära: maja osad ja nende otstarve, ruumid ja nende sisustus oskab nimetada erinevaid ruume lasteaias ning teab nende otstarvet oskab kirjeldada lasteaia õueala ning seal kasutatavaid vahendeid |
oskab kirjeldada vanaaja kodu ja selle sisustust, teab nimetada kõrvalhooneid ning nende otstarvet oskab nimetada maja ehituseks kasutatavaid materjale (puit, kivi jm) oskab nimetada teenindusasutusi ja nende vajalikkust (kauplus, juuksla, polikliinik, pank, apteek, kingsepatöökoda, kaubanduskeskus jm) teab nimetada kodukohale olulisi ehitisi (mõis, kirik, veski, majakas) |
Kodutehnika |
oskab küsimuse korral nimetada kodus kasutatavaid kodumasinaid ja koduelektroonikat (kell, pliit, külmkapp, pesumasin, televiisor, arvuti jm) |
kirjeldab kodumasinaid ja koduelektroonikat ning teab nende otstarvet ja nendega seotud ohte |
kirjeldab kodumasinaid ja koduelektroonikat ning teab nende otstarvet ja nendega seotud ohte (kirjeldused on täpsemad, võivad lisanduda põllutöömasinad) |
Jäätmed |
leiab loodusest prahti ja toob selle kokkulepitud kogumiskohta (prügikast, prügikott, ämber) |
kirjeldab, kuidas tema kodus prügi sorditakse
|
teab, miks on vaja prügi sortida (paber, plast, patareid) oskav kirjeldada asjade korduva kasutamise võimalusi mõistab asjade säästliku kasutamise vajalikkust (tarbetud ostud, raiskamine) |
Transpordivahendid |
oskab küsimuse korral nimetada sõidukeid (auto, rong, buss, lennuk, tramm, troll)
|
kirjeldab erinevaid sõidukeid ja teab nende otstarvet teab liiklusvahendeid ja eriotstarbelisi sõidukeid teab jalgrattaga sõitmise nõudeid (kiiver) |
oskab nimetada ja kirjeldada erineva töö tegemiseks vajalikke sõidukeid (kraaniauto, prügiauto, teerull jm) teab liiklusvahendite erinevusi ning eriotstarbeliste sõidukite ülesandeid ja tähtsust oskab ühissõidukis käituda (sõidupilet) |
Jalakäija ohutu liiklemine: valgusfoor ja tänava ületamine |
teab valgusfoori ja tulede tähendust (punane, kollane, roheline) teab mõisteid sõidutee ja kõnnitee |
teab valgusfoori tulede süttimise järjekorda ning nende tähendust teab, kuidas sõiduteed ületada oskab ületada tänavat jalgrattaga (jalgrattas käe kõrval) |
oskab kirjeldada oma teekonda kodust lasteaeda teab, kuidas ületada ristmikku teab liiklemise erinevusi linnas ja maal oskab kasutada hädaabinumbrit 112 |
Liiklusmärgid |
teab liiklusmärkide tähtsust (aitavad ohutult liigelda) |
teab liiklusmärkide tähendusi, saab aru erinevused |
teab, kuidas käituda ühissõidukist väljudes teab jalgrattaga ja tõukerattaga sõitmise nõudeid (kiiver, põlve- ja küünarnukikaitsmed, ohutud paigad) |
Turvavarustus: helkur, turvatool ja turvavöö |
teab helkuri kasutamise vajalikkust |
teab turvatooli ja turvavöö kasutamise vajalikkust oskab kirjeldada liiklemise ohtusid erinevates ilmastikuoludes oskab selgitada, kus ja kuidas helkurit kanda |
teab, kuhu kinnitada helkurribad teab nende kasutamise vajalikkust |
Esemed: mängud, mänguasjad, rõivad, mööbel, nõud |
teab ja nimetab riideid, mööblit, mänguasju teab nende otstarvet, struktuuri või ülesehitust, mõned kasutatavad materjalid (paber, klaas, puu) |
vaatleb, eristab erinevused, seob omadused ja kasutamisviisid: mänguasjad, toit, jalatsid, rõivad, nõud analüüsib ja grupeerib |
koostab jutukesi esemete omadustest ja erinevustest teab materjalide variante (paber, kartong, riie, kumm, puu, metall) võrdleb ja grupeerib
|
Lehekülge haldab:
Valeria Erm, Tallinna Linnamäe Lasteaia direktor
6372 984; [email protected]