Muusika
Õppekava
Valdkond Muusika
Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgiks on, et laps: 1) tunneb rõõmu laulmisest ja musitseerimisest; 2) suudab keskenduda kuulatavale muusikapalale; 3) suudab ennast loovalt väljendada laulmise, liikumise, tantsimise ja pillimängu kaudu; 4) suudab musitseerida nii rühmas kui ka üksi.
Valdkonna Muusika sisu: 1) laulmine; 2) muusika kuulamine; 3) muusikalis-rütmiline liikumine; 4) pillimäng.
3 aastat
Muusika kuulamine |
Laulmine |
Rütmiline liikumine muusika saatel |
Lastepillid, rütmiline liikumine |
loodushäälte kuulamine; vaikuse kuulamine; erineva karakteriga laulu ja palade lõpuni kuulamine; erinevate tämbrite ja dünaamikate kuulamine; pillimängu kuulamine; õpetaja laulu kuulamine |
huvi tekitamine laulmise vastu; õpetaja hääle jäljendamine; laulmisele ja kooslaulmisele ergutamine; laulmisoskuse arendamine; lihtsate laulude järelelaulmine; häälte imiteerimine |
läbisegi liikumine – kõndimine ja jooksmine; erinevale rütmile õige reageerimine ja vastavalt sellele liikumine; tantsuliigutuste käteplaks, põlvepats, poolkükk, lehvitamine, rõhksamm õpetamine ja nende kasutamine; liikumised erinevate vahenditega; muusikalised põhimõisted kõrge, madal; ringjoone moodustamine; ringjoonel kõndimine käest kinni; paarilisega kõndimine ja keerutamine käest kinni; lihtsate ringmängude mängimine |
meetrumi ja rütmi edasiandmine; rütmipillidega tutvumine ja nendega kaasmängu õppimine; kõristiga kaasmäng õpetaja laulule; uute rütmipillide kasutamine (kõlapulgad ja kelluke); kõlapulkadega kaasmäng kõndimise ajal; liikumine vastavalt pilli tempole |
5 aastat
Muusika kuulamine |
Laulmine |
Rütmiline liikumine muusika saatel |
Lastepillid, rütmiline liikumine |
vaikuse kuulamine; loodushäälte kuulamine; muusikapala äratundmine ja lõpuni kuulamine; helide märkamine ja kuulamine enda ümber; erineva kõrgusega helide eristamine: kõrge, keskmine, madal; erinevate rütmide ja dünaamika eristamine; mõisted: kiire-aeglane, vaikne-vali, rõõmus-kurb; marsilik; meeleolult kontrastse 2-osalise muusika eristamine; muusikalise mälu arendamine; kuulnud laulust rääkimine; muusika väljendusrikkuse tajumine, muusika väljendusvahendite eristamine; muusikas erinevate kujundite tajumine |
õige hingamise õpetamine; häälte imiteerimine; meloodia suuna järgimine; järelelaulmise, muusika fraaside lõpuni laulmise ja kooslaulmise kujundamine; selgele diktsioonile tähelepanu pööramine; ilmeka, lõbusa, ühtlases tempos laulmise kujundamine; laulmine vastavalt laulu iseloomule; rütmilise täpsuse taotlemine laulu esitamisel; ansamblitunnetuse arendamine; esinemisjulguse arendamine; laululoomingu arendamine; õpitud laulude kordamine erinevates variatsioonides |
ruumis vaba liikumise ja orienteerumise saavutamine. Liikumine ja tantsimine üksi, paaris, läbisegi, ringselt; liikumine kõnni- ja jooksurütmis; meetrumi ja rütmi edasiandmine erinevatel moel – plaksud, hüpped jne.; matkiv liikumine (linnud, loomad); tantsuliigutused: püstplaks, põlvepats, otsegalopp, külggalopp, hüplemine, rõhksamm; liigutuste tegemine mõlema jalaga, käega; iseseisvalt vastavalt muusika iseloomule liikumise muutumine: vaikne-vali, kiire-aeglane, kõrge- madal; liigutuste täpsem kooskõlastamine muusikaga; reageerimine muusika eriosadele; kujundlik-mänguliste liigutuste väljendusrikas edasiandmine; spontaanse eneseväljenduse toetamine |
rütmipillide tutvustamine: nende õige hoid ja mänguvõtted – kõlapulgad, kelluke, väike trumm; kaasmäng rütmipillidel rütmilise liikumise ja laulude saateks; paus; meloodia-pillide tutvustamine – metallofon 1-2 plaati; tempode ja rütmide tunnetamine ja väljendamine |
7 aastat
Muusika kuulamine |
Laulmine |
Rütmiline liikumine muusika saatel |
Lastepillid, rütmiline liikumine |
teadmiste sisestamine, et muusika kuulamine algab vaikusest; muusikaliste elamuste rikastamine; loodushäälte kuulamine; tämbrilise kuulmise arendamine; kuulatud muusikapala analüüsimine – osade arv, eel- ja järelmäng; loomingulise initsiatiivi arendamine: anda kuulatud palale nimi, mõelda liigutused; klassikalise muusika tutvustamine; žanrinimetused – marss, hällilaul, tantsuviis; heliloojate tutvustamine |
laulmisoskuste arendamine: mõisted voolav, kerge, vaikne; laulmine kiirendades-aeglustades; selge diktsioon; oma hääle kuulamine ja juhtimine; laulmine üheskoos võimalikult intervallipuhtalt, ilmekalt ja kindla rütmiga; emotsionaalse väljendusrikkuse arendamine; laste julgustamine omaloomingut avaldama; pauside ja fermaatide õige väljapidamine; mõisted: helilooja, luuletaja, rahvalaul; noodidega tutvustamine; jätkata loomingu arendamist |
sujuv ja hoogne kõnd ringis ja suunamuutustega, kerge rütmikas jooks, mitmesugused hüpped; täpsuse, rütmikuse ja kujundlikkuse taotlemine liikumises; orienteerumine ruumis – paaride, kolonnide, ringide moodustamine; sujuvad liigutused kätega, plaksutamine mitmesuguses rütmis; kerge kõnd koos rütmilise plaksutamisega rõhulisel taktiosal; tantsusammud: ees- ja külggalopp, hüpaksamm, vahetus- ja polkasamm, kõrvaleastesamm; koordinatsiooniharjutused; liikumissuuna muutmine; omaloomingulise liikumise arendamine |
ansamblitaju ja improvisatsiooni arendamine; rütmipillide kasutamine laulude saateks; tämbrilise ja dünaamilise kuulmise arendamine; fraasi- ja motiivitunnetuse arendamine; rütmisaate improvi-seerimine |
Lehekülge haldab:
Valeria Erm, Tallinna Linnamäe Lasteaia direktor
6372 984; [email protected]