Tugispetsialistid
Tallinna Männi Lasteaias töötavad tugispetsialistid: psühholoog Evelin, eripedagoog Elisabeth ja sotsiaalpedagoog Jaanika-Kristen, kes on spetsialiseerunud laste arengu toetamisele. Nende ülesanne on märgata ja aidata lapsi erinevates arenguetappides. Pakume tuge õpetajatele, viies läbi sisekoolitusi ja nõustame lastevanemaid. Abivajava lapse märkamine on lasteaias oluline. Lasteaed on koht, kus lapsed saavad iga päev osaleda erinevates tegevustes, mis aitavad neil arendada oma sotsiaalseid, emotsionaalseid ja kognitiivseid oskusi. Mõnes eluetapis võib laps vajada täiendavat tuge, mida ei pruugi alati esmapilgul märgata. On oluline, et õpetajad ja tugispetsialistid teeksid pidevalt koostööd ja oleksid tähelepanelikud, oskaksid tuvastada märke, mis viitavad sellele, et laps võib vajada professionaalset tuge.
Millised on esmased tähelepanekud sellest, et laps vajab abi?
Emotsionaalne seisund ja käitumine. Üks peamisi märke, et laps vajab abi, on tema käitumine ja emotsionaalne seisund. Kui laps on pidevalt ärev, kartlik ega suuda oma emotsioone kontrollida, on sageli ärritunud või kurb, võib see viidata vajadusele toe järele. Samuti võib käitumisprobleemide, nagu agressioon, sotsiaalne eraldatus või huvi puudumine õppetegevuste vastu, viidata laste käitumisraskustele.
Sotsiaalsed oskused ja suhtlemine. Lapsed, kes ei suuda luua kontakte eakaaslastega, tunnevad end sageli üksildasena või ei oska osaleda rühmategevustes. Samuti võivad lapsed, kellel on raskusi keele- ja suhtlemisoskuste arendamisega, vajada tugispetsialisti toetust, et arendada oma suhtlemisvõimekust ja sotsiaalseid oskuseid.
Õpivalmidus ja arengu hilistumine. Lapsed ei osale rühma õppetöös ja ei saa aru neile esitatud tööjuhistest.
Kriisid lapse elus. Lapsel on kodus stress, ta kogeb traumeerivat kogemust- nagu pereliikme kaotus või kodune vägivald, siis see mõjutab toimetulekut lasteaias.
Füüsiline ja vaimne tervis. Kui Lapsel on terviseprobleemid: unehäired, sagedased haigused, valed toitumisharjumused, geneetilised haigused, siis võivad need mõjutada lapse arengut ja käitumist.
Kokkuvõttes on abivajava lapse märkamine kompleksne protsess, mis hõlmab lapse emotsionaalse, sotsiaalse ja kognitiivse arengu jälgimist. Lasteaed peab olema kohandatud keskkond, kus laps saab turvaliselt areneda, ja kus spetsialistid, õpetajad ja vanemad teevad koostööd, et tagada igale lapsele parim tugi, mida ta vajab oma arenguteel. Vajadusel suuname lepsevanemaid pöörduma Rajaleidjasse ja teiste spetsialistide poole. Situatsioonid, mis vajavad lasteaia välist sekkumist, konsulteeritakse lasteaiast väljaspool olevate spetsialistidega nagu seda on laste heolu spetsialist, psühholoogid Laste Majast ja vajadusel politsei.
Töö tugispetsialistina lasteaias on eriline ja vajab hoolikat ja tundlikku lähenemist, sest lapse areng ei toimu ainult lasteaias, vaid seda mõjutavad kodune keskkond ja vanemate toetus.
Psühholoogi töö seisneb laste vaimse ja emotsionaalse heaolu tagamises, aidates lapsi, kes võivad kogeda sisemisi pingeid, ärevust või konflikte. Psühholoog toetab õpetajaid, andes nõu, kuidas lapsi paremini mõista ja arvestada nende erinevate emotsionaalsete vajadustega. Ta osaleb ümarlaudades koos teiste tugispetsialistide, õpetajate, juhtkonna ja lastevanematega.
Psühholoog viib läbi vaimse tervise programme, mis aitaks õpetajaid säilitada tööks vajalikku vaimset tasakaalu ja rahulolu. Ta aitab lastel arendada emotsionaalset intelligentsust, õpetades neid oma tunnete mõistmise ja juhtimise kaudu paremini toimima igapäevaelu olukordades.
Eripedagoog märkab arenguhäireid, nagu keelelised, emotsionaalsed või käitumisprobleemid, ning oskab neid varakult tuvastada ja toetab hariduslike erivajadustega lapsi. Ta jälgib ja hindab laste arengut, kuidas nad õpivad ja kasvavad, ning teeb koostööd teiste spetsialistidega, et tagada iga lapse vajadustele vastav areng, kasutades selleks erinevaid uurimismeetodeid. Ta aitab luua konkreetseid strateegiaid, mis aitavad lastel oma raskustega toime tulla ja arengut edasi viia.
Sotsiaalpedagoog töötab sotsiaalsete oskuste arendamisega, aidates lastel luua positiivseid suhteid eakaaslaste ja täiskasvanutega. Töömeetodiks on individuaalne töö ja samuti rühmaprotsesside jälgimine. Ta nõustab õpetajaid ja lastevanemaid, kuidas lapsi toetada igapäevaelu oskuste arendamisel ning lahendada suhtlemisprobleeme ja käitumisraskusi.