Erivajadustega lapse arengu toetamise põhimõtted ja korraldus
Erivajadustega laps on laps, kellel:
- On raskusi sotsiaalse kohanemisega, käib harva lasteaias, perekondlik isolatsioon;
- On teisest keelekultuurist,
- On füüsiliste protsesside madal arengutase;
- On hindamise tulemustel väga madal arengutase Õppekava ühes või mitmes osas;
- On hindamise tulemustel kõrge arengutase Õppekava ühes või mitmes osas, andekas mingis tegevuse valdkonnas ( teatri, kujutava kunsti, intellektuaalse, füüsilise, sotsiaalselt efektiivse);
- Laps ei läinud kooli, jäi veel aastaks vanemasse rühma;
- Isikulised iseärasused (nõrk motivatsioon, kerge ärrituvus, käitumishäired, tahte emotsionaalse sfääri psühholoogiline tasakaalutus, puudulik perekasvatus)
Töökorraldus erivajadustega laste toetamiseks
- Rühma õpetaja eraldab erivajadustega lapsi vaatlemiseks arengu hindamise ja vanematega vestluse alusel õppeaasta alguses
- Logopeed eraldab kõnearengu probleemidega lapsed
- Rühma õpetaja koostab individuaalse arengukava lapsele, kes vajab erilist toetust (lisatunnid, lisatähelepanu vajadus, mängud, individuaalsed vestlused)
- Logopeed teeb tööd kõne korrektsiooni alal ning tegeleb dokumentatsiooniga.
- Rühma õpetaja loob sellise keskkonna, mis vastab erivajadustega lapse võimetele ja motiveerib teda.
- Rühma õpetaja kasutab erivajadustega lapsega töötades järgmisi meetodeid ja võtteid:
- Laste saam-sammuline arendamine, õpetamise jaotamine operatsioonideks ja erijärjestuseks
- Sõnalise materjali keerukuse vähendamine jõukohase tasemini
- Lapse tegevuse reguleerimine ja korraldamine
- Väliste abivahendite kasutamine (pildid, sümbolid)
- Lisakohtade organiseerimine individuaalseks tööks, üksinduseks (andekad lapsed, teine keelekultuur, mahajäämus arengus)
- Erivajadustega laste arendamine, infovahetus, lapse arengule hinnangu andmine, arendava tegevuse planeerimine toimub õpetajate ja vanemate koostöö raames,.
- Juhul kui rühmas tekib psühholoogiline probleem kutsutakse konsultatsiooniks psühholoog.
Õppeaasta lõpus teeb õpetaja erivajadustega lapsega individuaalse arengukava täitmise tulemustest järeldused.