Tallinna Pae Lasteaia Vitamiinimesilaste restoran
Mõistsime, et paljud juur- ja köögiviljad ei ole laste igapäevamenüüs väga sagedased ning lapsed ei tea nende maitseid. Võõrad toidud aga kipuvad jääma taldrikule.
Nii sündis igareedene Vitamiinimesilaste restoran, mis on nagu suur seiklus ja tekitab elevust nii väikestes kui suurtes.
Seiklus algab kell kümme hommikul, kui lastele avanevad köögi uksed. Nüüd muutub kõik justkui võluväel, lastest saavad Vitamiinimesilaste restorani tippkokad.
Lapsed rühmast „Mesilased“, meie väikesed vitamiinimesilased, panevad põlled ette, mütsid pähe, pesevad, lõikavad, asetavad kaussidesse ja serveerivad kõige tervislikemaid juurvilju, köögivilju ja salateid.
Lõpuks avatakse kaunilt kaetud Vitamiinimesilaste restoran.
Nüüd on tippkokkadel uued ülesanded – nad peavad rühmades tutvustama menüüd ja andma söömiseks soovitusi ning sealjuures tuletavad kõigile meelde mitmekesisuse reeglit – „Söö viit erinevat juur- ja köögivilja päevas“.
Kõik on elevil ja kaaslase soovitusel lipsavad suhu täiesti uued toidud, maitstakse ja vahetakse omavahel arvamusi. Tuletatakse meelde toiduainete nimesid, võetakse juurde, salatiks segatakse toiduaineid, mida enne ei oldud nõus proovima.
Vitamiinimesilaste restorani kausid saavad ruttu tühjaks ja jäädakse ootama järgmist reedet.
Menüüs on olnud pea kõiki meil saadaolevaid vitamiinirikkaid toite, näiteks: redis, porgand, peet, tomat, punane-, valge-, spargel- ja hiinakapsas, seller, rooma salat jpm.
Laud kaetakse Rootsi laua põhimõttel, kus igaüks saab teha oma valikud ja otsustada, kas nad söövad kõiki juur- ja köögivilju eraldi või segavad kokku salatiks.
Miks Rootsi laud?
- Pöörame erilist rõhku valikule. Mida vanem on laps, seda rohkem on olukordi, kus ta peab tegema valikuid. Tasapisi palume lapsel argumenteerida oma valikut, palume rääkida, miks ta just need toidud omale tõstis. Alguses on lastel päris keeruline enda valikut põhjendada, aga mida rohkem me seda teeme, seda paremini osakavad nad arutleda ja valikuid ei tehta enam uisa-päisa, vaid läbimõeldult. Nii on lapsel ka hiljem elus palju lihtsam, sest ta teab, miks ta midagi teeb ja miks ta just selliseid valikuid teeb. Need väikesed sammud lapseeas annavad julgust ja enesekindlust järgnevateks aastateks, arendavad lapse isiksust ja loovad positiivset minapilti.
- Me peame väga oluliseks söömiskultuuri. Laps õpib võtma taldrikule just nii palju toitu, kui ta suudab süüa. Ta teab, et alati võib soovikorral juurde võtta ja ei ole vaja taldrikut täis kuhjata. Ta õpib viisakalt suhtlema eakaaslastega, oskab järjekorras oodata oma korda ja areneb iseteeninduse oskus. Ta õpib toitu tõstma nii, et pinnad jäävad puhtaks, ta saab hakkama toiduga liikudes (viib oma söögilaule), ta oskab katta lauda esteetiliselt ja teisi arvestaval.