Lapse arengu hindamine
LAPSE ARENGU HINDAMISE PÕHIMÕTTED
KAKS KORDA aastas (oktoober ja aprill) annab õpetaja hinnangu lapse edenemise kohta.
Oktoobris, peale lapse saabumist lastesõime, annab õpetaja hinnangu lapse arengule (täites individuaalse arengutabeli e-lasteaias ELIIS). Aprillikuus annab õpetaja hinnangu lapse arengule, mille aluseks on ühtsed hindamiskriteeriumid ja lapse ealise arengu eeldatavad tulemused ning esitab lapse arengutulemused vanemale arenguvestlusel. Vanemaga koos vaadatakse soovi korral lapse arengutabel üle ja vanem esitab omapoolse arvamuse lapse arengust.
KEHALISE ARENGU hindamisel vaadeldakse: üld- ja peenmotoorikat (koordinatsiooni, kõndi, rühti, tasakaalu, painduvust, täpsust, näo – ja sõrmelihaste kontrolli oskust, jõudu, vastupidavust). VAIMSE ARENGU hindamisel vaadeldakse psüühiliste protsesside ja kujutluste arengut, kõne kasutust ja mõistmist. SOTSIAALSE ARENGU hindamisel vaadeldakse lapse tegutsemist, suhtlemist teiste lastega ja täiskasvanutega, lapse tegevuste (mängu) arengut, iseseisvust ja toimetulekuoskusi, emotsioonide kontrolli ja väljendamise oskust, mis on seotud kohanemisega kollektiivis. Vaadeldakse lapse kõlbelist ja esteetilist arengut. Lapse arengutulemuste väljaselgitamiseks kasutatakse vaatlusmeetodit, tööde analüüsi, vestlust. Kasutatavaid meetodeid tutvustatakse lapsevanemale. Tunnustatakse toimetulekut, edasiminekut, positiivseid hoiakuid ja huvi. Lapse arengut kirjeldatakse lapsest endast lähtuvalt, väärtustades saavutatut.
Lapse arengu jälgimine põhineb kokkulepitud ja õppekavas fikseeritud hindamispõhimõtetel ning selles:
- Kasutatakse vaatlus- ja vestlusmeetodit;
- Täidetakse lapse arengutabel e-lasteaias;
- Dokumenteeritakse individuaalne töö lapsega;
- Kogutakse kokku lapsega seonduvad materjalid (näiteks kunstitööd, vahvad ütlused, rühmapäeviku märkmed jms);
- Viiakse läbi arenguvestlus lapsevanemaga.
Vaatlusi teostatakse järgnevates valdkondades:
- Keel ja kõne;
- matemaatika;
- liikumine;
- muusika;
- mina ja keskkond;
- kunst;
- üldoskused;
- eesti keel kui teine keel.
Vaatlusi viiakse läbi järjepidevalt aastaringselt ning arengumuutused fikseeritakse lapse arengutabelis kindlaksmääratud tingmärkidega. Rühma lapsed on jagatud kummagi õpetaja vahel võrdselt (poole grupi kaupa). Väljaspool oma vaatlusgruppi märgib õpetaja ära ka teise vaatlusgrupi laste huvitavaid ütlemisi vm. ja teavitab lapsega toimunud arengumuutusest paralleelõpetajat tähelepanekute tegemiseks.
Lapse saabumisel sõime täidab lapsevanem ankeedi, millised on tema seisukohad ja ootused oma lapse arengu osas. Ankeedile tugineb õpetaja rühma tegevuskava ja lapsega individuaalselt tehtava töö kavandamisel.
Õppeaasta lõpul viiakse läbi arenguvestlus, milles osalevad rühmaõpetajad ja lapsevanem (arenguvestluse läbiviimise protseduur, mille kinnitab direktor käskkirjaga).
Lapse arengu hindamise ja arenguvestluse tulemus dokumenteeritakse «Isikuandmete kaitse seaduses» sätestatud tingimustel.