Erivajadustega lapse arengu toetamise põhimõtted ja korraldus
Erivajadustega laps on laps, kellel:
- on raskusi sotsiaalse kohanemisega, käib harva lasteaias, perekondlik isolatsioon;
- on teisest keelekultuurist;
- on füüsiliste protsesside madal arengutase;
- on hindamise tulemustel väga madal arengutase Õppekava ühes või mitmes osas;
- on hindamise tulemustel kõrge arengutase Õppekava ühes või mitmes osas, andekas mingis tegevuse valdkonnas ( teatri, kujutava kunsti, intellektuaalse, füüsilise, sotsiaalselt efektiivse);
- laps ei läinud kooli, jäi veel aastaks vanemasse rühma;
- isikulised iseärasused (nõrk motivatsioon, kerge ärrituvus, käitumishäired, tahte emotsionaalse sfääri psühholoogiline tasakaalutus, puudulik perekasvatus).
Töökorraldus erivajadustega laste toetamiseks
- Rühma õpetaja eraldab erivajadustega lapsi vaatlemiseks arengu hindamise ja vanematega vestluse alusel õppeaasta alguses.
- Logopeed eraldab kõnearengu probleemidega lapsed.
- Rühma õpetaja koostab individuaalse arengukava lapsele, kes vajab erilist toetust (lisatunnid, lisatähelepanu vajadus, mängud, individuaalsed vestlused).
- Logopeed teeb tööd kõne korrektsiooni alal ning tegeleb dokumentatsiooniga.
- Rühma õpetaja loob sellise keskkonna, mis vastab erivajadustega lapse võimetele ja motiveerib teda.
- Rühma õpetaja kasutab erivajadustega lapsega töötades järgmisi meetodeid ja võtteid:
- laste saam-sammuline arendamine, õpetamise jaotamine operatsioonideks ja erijärjestuseks,
- sõnalise materjali keerukuse vähendamine jõukohase tasemini,
- lapse tegevuse reguleerimine ja korraldamine,
- väliste abivahendite kasutamine (pildid, sümbolid),
- lisakohtade organiseerimine individuaalseks tööks, üksinduseks (andekad lapsed, teine keelekultuur, mahajäämus arengus). - Erivajadustega laste arendamine, infovahetus, lapse arengule hinnangu andmine, arendava tegevuse planeerimine toimub õpetajate ja vanemate koostöö raames.
- Juhul kui rühmas tekib psühholoogiline probleem kutsutakse konsultatsiooniks psühholoog.
Õppeaasta lõpus teeb õpetaja erivajadustega lapsega individuaalse arengukava täitmise tulemustest järeldused.