Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Jaan Aru soovitused lapsevanemale

Jaan Aru soovitused lapsevanemale

Kokkuvõte Jaan Aru seminarist „Kuidas aidata lapsel õppida ja areneda?“ (2022)

  • Jälgige ja leidke sobiv aeg, mil lapse keskendumisvõime on parem.
  • Eemaldage kõik segajad (raadio, telekas, nutiseadmed, kõrvalised asjad töölaual ja selle ümbruses) nii, et see ei tunduks karistusena. Selgitage juurde, miks seda teha on vaja ja kuidas see aitab paremini keskenduda ja tähelepanu fokusseerida, kui segajaid ei ole.
  • Piisav uni 
  • Kohustusele rõhumine või hirmutamine ei aita.  „Kui sa hästi ei õpi, jääd lolliks ja ei saa suurena eluga hakkama“ ei pane last rohkem õppima, pigem vastupidi. 
  • Tähtis ei ole see, et laps oleks 5-line ja kõiges kõige parem. Oluline on õppida õppima ja pingutama ka siis, kui on raske, anda endast parim.
    Laps vajab kiitust selle eest, et ta pingutas, tegi ja andis endast parima, mitte selle eest, kui ta saab hinde “5”. Muidu võib tal tekkida arusaam, et kui ta “5” ei saa, siis ta ei olegi piisav ja on justkui vähem väärt või halvem.
  • Kui õppimise ajal on näha, et laps kaotab fookuse, ei suuda enam keskenduda, suuna ta pausile. Laps on ilmselt väsinud juba või on tal mingi mure.
  • ATH-ga lapsel on samuti hetki, kus ta suudab paremini keskenduda õppimisele. Vanem saab jälgida, millal need hetked on ja siis seda aega õppimiseks ära kasutada.
  • Nutiseadmed, mängud, sotsiaalmeedia omavad meie üle tohutut võimu. Eriti veel laste üle. Nutiaja piiramine töötab siis paremini, kui seda teevad peres kõik ja kui seda ei serveerita lapsele kui karistust.
    Võtke näiteks ühine eesmärk, et teie ka koos lastega üritate oma nutiaega vähendada. Selgitage lastele, et nutiseadmed tahavad meie ajusid ise kontrollida, aga meie ei lase ja meie kontrollime ise oma aju ja tahame seda arendada ning nutiseadmeid kasutame nii palju, kui meil vaja on nt. töö, kooli või huviala jaoks.
  • KAS ÕPPIDA KOOS LAPSEGA? Millal ja kuidas kiita?
  • Ideaalne oleks, kui laps õpib üksi oma laua taga, aga teab, et kui ta on proovinud ja pusinud, kuid hakkama ei saa, siis lapsevanem on olemas ja valmis aitama.
  • Andes lapsele piisavalt autonoomiat, teeme talle võimalikuks ka eduelamuste kogemise.
  • Kiida: - ise tegemist ja pingutamist 

                    - seda, mis on hästi tehtud 

                    - alles siis lisa, mida võiks natuke paremini teha

  • Nutiseadet ei peaks lapsele kätte andma enne, kui ta on leidnud oma huviala.
  • Tunnustage rohkem pusimise protsessi, mitte tulemust. Rääkige, et ebaõnnestumine on ka normaalne, see on osa protsessist.

Viimati muudetud 04.11.2022