Ristiku tänava rekonstrueerimise põhiprojekti tutvustus (august 2024)
Tutvu põhiprojekti tutuvustuse salvestusega siin:
Põhirojekti eesmärgiks on koostada lahendus Tallinna linnas Ristiku tänava, Härjapea tänava ja Ristiku põigu rekonstrueerimiseks, mille tulemusel loodakse turvalisem ja mugavam linnaruum kõigile liiklejatele.
Projektala hõlmab järgmisi tänavaid:
- Ristiku tänavat kogu pikkuses (Paldiski maanteest kuni Kopli tänavani);
- Härjapea tänavat kogu pikkuses (Sõle tänavast kuni Heina tänavani);
- Ristiku põiku.
Kui soovite tutvuda põhiprojektile eelnenud eskiisprojekti ning selle tutvustusega, siis selle materjalid on leitavad siit:
- Eskiisprojekti tutvustus
-
Ristiku tänava eskiisprojekti tutvustusega ning materjalidega saab tutvuda siin. Veebilehelt leiab projekti ning projekteeritud objektide seletuse koos asendiplaanide, liikluskorralduste ning tutvustusürituste videosalvestustega. Eskiisprojekti tutvustati avaliku üritusega 30. mail 2023 Ristiku Põhikoolis. Eraldi tutvustati tänava haljastuslahendust 29. veebruaril 2024. aastal Pelgulinna Gümnaasiumis.
Põhiprojekti tutvustus
Põhiprojektiga on täpsustunud liikluskorraldus, tänavkatendid, tänavahaljastus ning planeeritud inventari detailid. Samuti on täpsustunud maa-aluste tehnovõrkude rajamine.
Eskiisprojektile antud tagasiside vastustega saab tutvuda siin: Ristiku tänava rekonstrueerimise eskiisprojekti tagasiside 2023-2024 .pdf
Ristiku ja Härjapea tänavaruum
Härjapea tänaval on sõidutee kavandatud kasutamiseks jagatud ruumina nii kergliiklejatele kui autoliiklusele. Asfaltkatendiga sõidutee laiuseks on 5,0 m, mille keskel ja mõlemal pool servas on graniitkivikatendist ribad, mis rahustavad liiklust ja võimaldavad liiklejatel teineteisest mööduda.
Kui soovite tutvuda tänavaruumi lahendusega täpsemalt, siis tutvuge sellega eskiisprojekti materjalides.
Ristiku põigu tänavaruum
Ristiku põik on projekteeritud õuealana, nii kõnnitee, sõidutee kui ka parkimiskohad paiknevad kõik ühes tasapinnas. Asfaltkattega sõidutee on kavandatud 3,5 m laiune, kõnniteed ja parkimiskohad on kavandatud sillutiskivikatendiga.
Kõigi projektalasse jäävate kinnistute juurdepääsuteed on kavandatud sõidukite koormusega arvestava tugevdatud graniidist täringukivikatendiga. Kinnistute juurdepääsudel jääb liiklusohutuse tase sarnaseks olemasolevale olukorrale, kus teatud hetkedel momendiks sõiduk takistab jalg- ja jalgrattatee liiklust, selleks eelnevalt jalgratturile ja jalakäijale teed andes.
Tänavahaljastus ja -inventar
Põhiprojekti koostamisel on aluseks dendroloogiline uuring, millega on hinnatud olemasolevate puude haljastuslikku väärtust. Ristiku tänaval moodustab kõrghaljastuse peamiselt tänaval kasvavad alleepuud. Ristiku põik ja Härjapea tänav on suures osas kõrghaljastuseta, kõrghaljastus paikneb erakinnistutel aedades.
Ristiku tänava lõigul Paldiski maantee kuni Härjapea tänav kasvavad varasemalt tulbastatud võimsate tüvedega hõberemmelgad, mis on valdavalt keskmisest halvemas seisundis. Vastavalt täiendavate dendroloogiliste lisauuringute tulemustele on Tellija teinud otsuse, et Ristiku tänava alleepuud (lõigul Paldiski mnt kuni Härjapea tänav) asendatakse uute puudega. Olemasolevad hõberemmelgad asendatakse uute hõberemmelgatega. Projekteeritud on suuremad istikud (kõrgusega minimaalselt 7 meetrit). Uute alleepuudega lahendus on võimaldanud puude alla haljasaladele projekteerida suuremal määral madalhaljastust, näiteks on projektlahenduses kasutatud pihlenela, näärmelise sõstra, punapaju, verev kontpuu jpm taimede segaistutusi. Ristiku tänava lõigul Härjapea tänavast kuni Kopli tänavani säilib enamik olemasolevast kõrghaljastusest.
Ristiku tänavale ja Härjapea tänavale on projekteeritud eriliigilist madal- ja kõrghaljastust, vihmapeenraid ja rohttaimekooslustega istutusalasid, mis minimeerivad pidevat niitmisvajadust ja oleks kasuks suviste valingvihmade vooluhulkade ühtlustamisel. Projektlahenduses on kasutatud erilahendusi, mille tulemusena on võimalik projekteerida kõrghaljastust ka kõvakatendiga aladele kasutades selleks spetsiaalseid tooteid ja juurekaitsereste.
Ristiku põhikooli esine ala, kus täna pargivad autod ning jalakäija sujuv liikumine on tõkestatud, muutub väikeseks plazaks ehk kokkusaamiskohaks, kohaks kus oodata sõpru, kus koguneda nt ekskursiooniks vmt. Kooli esise väljaku äärde moodustub drop-off ala ning hoone seina ääres on rohkelt jalgrataste parkimiskohti. Väljakul on erikujulised katkematud pingid mis ääristavad väikeseid madal- ja kõrghaljastusega istutusalasid. Olemasolevaid ajaloolise ilmega valgusteid säilitatakse ning paigutatakse uutele asukohtadele.
Tänavaruumi on projekteeritud pargipingid, prügikastid ning jalgrataste parkimiskohad ja tõukerataste parkimisalad.
Tänavavalgustus
Maa-alused tehnovõrgud
Ristiku ja Härjapea tänaval rekonstrueeritakse ka maa-alused tehnovõrgud, mille tulemusena rajatakse uued veetorud, reovee- ja sademeveetorud, vastavalt vajadusele on ümber projekteeritud gaasitorud, elektrikaablid ja sidekaablid. Ristiku (lõigul Paldiski mnt kuni Kolde pst) ja Härjapea tänavale on täiendavalt projekteeritud kaugküttetorustik.
Põhiprojekti materjalid on leitavad siit:
- Seletuskiri
- Asukohaskeem
-
Asukohaskeem 2024
Tehniline asukohaskeem 1
Tehniline asukohaskeem 2
Tehniline asukohaskeem 3
Tehniline asukohaskeem 4
Tehniline asukohaskeem 5
Tehniline asukohaskeem 6
Tehniline asukohaskeem 7
Tehniline asukohaskeem 8
Tehniline asukohaskeem 9
Tingmärkide seletus - Maastikuarhitektuuriline lahendus
-
Seletuskiri
MA asendiplaan 1
MA asendiplaan 2
MA asendiplaan 3
MA asendiplaan 4
MA asendiplaan 5
MA asendiplaan 6
MA asendiplaan 7
MA istutused 1
MA istutused 2
MA istutused 3
MA istutused 4
MA istutused 5
MA istutused 6
Plaaneeritud istikud - Väikevormid ning valgustuslahendus
-
Planeeritud väikevormid
Planeeritud valgustuslahenduse seletuskiri