Erivajadusega laps Seli lasteaias
Erivajadusega laps
Tallina Seli Lasteaias toimub erivajadusega lapse toetamine meeskonnatööna, kuhu kuuluvad kõik lapsega tegelevad inimesed (rühmaõpetajad, õpetaja abi, liikumisõpetaja, muusikaõpetaja, medõde ja logopeed)
Erivajaduse välja selgitamise aluseks on:
-lapse arengu hindamise süsteem;
-õpetajate tähelepanekud;
-logopeedi vaatlus;
-medõde vaatlus.
Erivajadusega lapse arengu toetamise põhimõtted:
- varajane sekkumine;
- koostöö erinevatel tasanditel: lapsevanemad, erispetsialistid, õppenõustamiskeskus;
- individuaalne lähenemine lapsele vastavalt tema erivajadusele.
Erivajadusega lapse arengu toetamise korraldus:
-eripedagoogiline tugi- logopeed;
-tugiõpetaja töö- individuaalse arenduskava koostamine ja individuaalne töö lastega;
-koolipikendusega lapsele koostatakse individuaalne arenduskava parendust vajavas valdkonnas
-muukeelsele lapsele luuakse suhtlussituatsioone, laiendatakse sõnavara, arvestatakse ja austatakse lapse kultuurilist tausta, vajadusel saab abi tugiõppest;
-tervishäiretega laste puhul toetab lasteaed perearsti või eriarsti soovitusi;
-andeka lapse puhul tehakse koostööd lapsevanemaga (ind. arenduse kaart)
Vastavalt lapse vajadusele suunatakse laps konsultatsioonile erialaspetsialisti juurde või koostatakse lapsele individuaalne arenduskava. Individuaalse arenduskava koostamisel ja teostamisel on rühma õpetajale toeks tugiõpetaja ja logopeed.
Lasteaia medõde ja liikumise õpetaja jälgivad laste tervist, nõustavad lapsevanemaid ja propageerib tervislikke eluviise nii laste, lastevanemate kui ka personali hulgas.
Erivajadusega lastega tehtav individuaalne töö on järgmine:
Laste tervise parendamine
(meditsiiniõde):
– respiratoorsete haiguste
profülaktika;
– füsioteraapia (infrapunalamp,
tuubuskvarts);
– kultuur-hügieenilised
vilumused.
Liikumise arendamine
(liikumisõpetaja):
– skolioosi ja lampjalgsuse profülaktika;
– koordinatsiooni ja tasakaalu arendamine;
– lihaste toonuse tugevdamine;
– hingamisgümnastika.
Laste (5-7a) kõne korrektsioon (logopeed):
– hääldusdefektide kõrvaldamine;
– häälikute õige hääldamise õpetamine.
Muusikalised tegevused (muusikaõpetaja):
– laste kehalise aktiivsuse aktiviseerimine;
– töö lastega, kelle liigutuste koordinatsioon
on nõrk;
– töö vähelaulvate lastega;
Psühholoogilise abi
osutamine (psühholoog):
– laste psüühilise seisundi
korrektsioon;
– psühholoogiline abi
lastevanemate soovil.
Eesti keele õpetamine
(eesti keele õpetaja):
– mälu ja tähelepanu
arendamine;
– hääldus ja keele kõla;
– laste sõnavara suurendamine.
Individuaalsete õppe- ja kasvatustöö kavade
koostamisel lähtutakse lapse vajadustest.
tunnustatud käitumisnormidele. Vaba aega
kasutavad õpetajad loovtegevusteks ja last
arendavateks mängudeks. Tähtsal kohal on laste
sotsiaalsete oskuste arendamine ja väärtuste
kujundamine, et tänapäeva ühiskonnas hästi
toime tulla.