Õppetöö korraldus lasteaias Südameke
Õppe- ja kasvatustegevuste korraldamine
Tallinna Lasteaias Südameke
Päevakava ja planeerimine
Lasteaia päevakava on paindlik kindlustades lastele päevarütmi, kus vahelduvad igapäevatoimingud, laste mäng ja vabategevus ning täiskasvanu planeeritud õppe- ja kasvatustegevused.
Päevakavas on kindlaks määratud:
- Laste söögiajad
- Puhkeaeg 13.00-14.30
- Päeva esimese planeeritud õppekasvatustegevuste algus kell 9.00
- Liikumis-, muusika- ja riigikeele tegevuste algusajad vastavalt kokkulepitud graafikule
- Lapsed viibivad iga päev sõltumata ilmast 1-2 korda värskes õhus.
Päevakavas arvestatakse võimaluste piires laste individuaalseid iseärasusi. Päevakavas võimaldatakse kuni 3 aasta vanuseni vähemalt 1 kord päevane uneaeg. Lastele on tagatud vähemalt 1 tund puhkeaega valikuvõimalusega une või muu vaikse tegevuse vahel. Viimane eeldab kokkulepet lasteaia ja lapsevanemate vahel.
Päevakava koostamisel peame silmas laste arenguvajadusi:
- Kuni 3-aastate laste päevakava võimaldab rohkem mänguaega ja aega igapäevatoiminguteks
- 3-7-aastaste laste päevakavas on hommikupoolikulsuurem osakaal õpetaja kavandatud õppe- ja kasvatustegevustel (kuni 2 planeeritud (lõimitud) õppe-kasvatustegevust.)
- Õpetaja jälgib, et lastele jääks päeva jooksul ka piisavalt mänguaega, et kavandatud tegevuste ja laste vabategevuste vahekord oleks tasakaalus.
Õppe-aasta töökorraldus
Tallinna Lasteaed Südameke korraldab õppe- ja kasvatustegevust õppeaastati. Õppeaasta algab 1. septembril ning kestab 31. augustini. Sõimerühmas, kus lapsed esmakordselt kollektiivi tulevad, seostatakse esimest lasteaiakuud lapse kohanemisajaga ja planeeritud õppe- ja kasvatustegevused algavad 1. oktoobrist.
Suvekuudel, 1.juunist 31.augustini, on põhirõhk kõikidel vanustel mängulisel õuetegevusel, kõik planeeritud õppe- ja kasvatustegevused viiakse võimalusel läbi õues.
Õppe- kasvatustegevuse keskmes on laps ja tema areng.
Õppetöö korraldamisel on eesmärgiks luua keskkond, kus laps areneks loomulikult ja kogu õpetus toimuks lapse arengut igakülgselt soodustavas keskkonnas lõimitud tegevuste kaudu.
Rühma õppe- ja kasvatustegevuse kavandamine on paindlik, mis tähendab seda et:
- Õpetamise meetodid, tempo ja koormus on õpetaja valida.
- Õpetajal on õigus varieerida oma tegevuste liike sõltuvalt teemast, huvist, materjalist ja võimalustest.
- Õpetaja võib teha põhjendatult, tuginedes laste huvile, päevakajalistele sündmustele, ilmastikumuutustele planeeritud tegevustes muudatusi (jätta ära tegevusi, asendada need õuesviibimisega või vastupidi )
- Konkreetsete õppetegevuste algused on ajaliselt ära määratud muusika- ja liikumistegevustel. Teisi õppetegevusi võib õpetaja alustada vastavalt oma rühma tegevustele.
- Rühma õppekäigule minnes jms päevakavas/ nädalateemas muudatusi päevakavas teeb õpetaja kokkuleppel juhtkonnaga (näit. erinevad söögi- ja lühem puhkepausi aeg)
Õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel arvestab õpetaja lapse arengutaset, vanust ning lapse huve. Lapse kasvades ja arenedes lähtutakse õppesisu valikul üldjuhul põhimõttest – lähemalt kaugemale, üksikult üldisemale, kergemalt raskemale. Õppe- ja kasvatustegevus seotakse eelkõige kodukoha inimeste, looduse ja asutustega. Õpitavaga (objektid, nähtused) tutvutakse eelkõige loomulikus keskkonnas.
Rühma õppe- ja kasvatustegevus viiakse läbi esteetilises ja turvalises keskkonnas. Õppe-kasvatustöö korraldus võimaldab õpetajal tegutseda lapsega individuaalselt, rühmatöö põhimõttel ja / või kogu rühmaga koos.
Tallinna Lasteaia Südameke õppe- ja kasvatustöö aluseks on koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava alusel koostatud lasteaia õppekava.
Sellest lähtuvalt koostatakse lasteaia aasta tegevuskava koostöös lastevanematega. Selle koostamisel arvestatakse lasteaia aasta õppe-kasvatustegevuse põhisuundi, mis lepitakse kokku õppeaasta esimesel pedagoogilise nõukogu koosolekul. Konkreetseks planeerimise perioodiks on rühmas nädal või kuu rühmaõpetajate otsusel. Plaanis esitatakse nädala/kuu teema, eesmärgid valdkondade kaupa, lõimitud tegevuste sisu, üldoskuste eesmärgid. Nädala või kuu planeerimise valiku vabadus võimaldab arvestada laste huvi jätkumist (või huvi lõppemist) antud teema osas ning laste poolt välja pakutud teema arendust.
Teema areng (tema pikkus, põhjalikkus, arengu suund) oleneb konkreetsest rühmast ja laste huvist.
Nädala/kuu kava avaldatakse Eliisis lastevanematele tutvumiseks, vajadusel ka seoses teemaga ettepanekute tegemiseks- ja arvestamiseks.
Kõik lõimimisõppetegevused toimuvad mänguliselt ja läbi mängu. Mängu kaudu õppimine tähendab nii õppemängude kasutamist kui ka säärase õpikeskkonna kujundamist, mis pakub lastele võimalusi vabamängu kaudu õppida. Mängides arenevad mõtlemine, loomevõimed, kujutlused ja arusaamad, mängimine aitab lastel omandada keelt ning arendada sotsiaalseid oskusi, sealhulgas oskust teha koostööd teiste inimestega.
Läbiviidud õppe-kasvatustegevustest tulemuslikkusest teeb õpetaja iga päev kirjaliku kokkuvõtte rühma päevikusse Eliisis, kus analüüsib laste poolt omandatud oskusi, teadmisi, tegevuses püstitatud eesmärkide täitmisest.
Suveperioodil 01.juunist kuni 31. augustini lähtub õpetaja põhimõtetest:
- Laste ja personali puhkuste tõttu on tööl ühendatud (erivanuselised lapsed) rühmad
- Õppetöö toimub põhiliselt mängulise õuetegevusena
- Toimub õppeaasta jooksul omandatud teadmiste ja oskuste kinnistamine mängu kaudu
- Päevas on 1 organiseeritud õppe- ja kasvatustegevus
Lehekülge haldab Margit Hiiet
Tel: 6561037 [email protected]