Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Kokkuvõte Tallinna lumekoristuse auditi tulemustest ja linna sammudest olukorra parandamisel 

Kokkuvõte Tallinna lumekoristuse auditi tulemustest ja linna sammudest olukorra parandamisel 

Tallinna linna sisekontrolöri teenistuse koostatud aruandest "Talvise tänavahoolduse korralduse analüüs ja soovitused“ selgub, et eelmise linnavalitsuse ajal on seatud  linna lumekoristusele ebarealistlikud eesmärgid ega pole kontrollitud töövõtjate lepingutingimuste täitmist.  Uuenenud Tallinna linnavalitsus ja keskkonna- ja kommunaalameti juhtkond on teinud analüüse olukorra parandamiseks, mis kajastuvad ka auditis ja töötanud välja uued meetmed, et tänavahooldus oleks varasemaga võrreldes parem ja kontroll läbipaistvam. Arendustöö lumekoristuse kvaliteedi ja järelevalve parandamise osas jätkub. 

Lumekoristuse korraldamine on Tallinnas jagatud keskkonna- ja kommunaalameti ning linnaosavalitsuste vahel. Lisaks peavad ka kinnistuomanikud koristama oma kinnistuga piirnevat kõnniteed, mille osas teeb järelevalvet MUPO. Auditi aruandes tuuakse probleemina esile, et tänavate hoolduse korraldus on killustunud. 

Auditist ilmneb, et järelevalve töödele on olnud puudulik – talveperioodil on enim probleeme kõnniteede, treppide ja rattateede hoolduse ja kontrolliga. Samuti pole paljusid kontrollitoiminguid, sealhulgas kontrollkäike, kirjalikult fikseeritud, mistõttu pole tagantjärgi võimalik tuvastada, kui palju asutused tegelikult koha peal teeseisundit hindasid. 

Samas märgitakse aruandes, et kui linnaasutused soovivad teenuse kvaliteeti põhjalikult kontrollida, kujuneb potentsiaalne töökoormus ebamõistlikult suureks. 

Auditis tuuakse välja, et hangete ettevalmistamisel ei tehtud turuanalüüsi ning amet alahindas lepingute maksumusi. Kõik 2022. aastal Tallinna keskkonna- ja kommunaalameti sõlmitud hankelepingud ületasid eeldatavaid maksumusi – lepingud sõlmiti plaanitust 47–138% võrra kallimana. 

Võrreldes eelmise perioodiga (2015–2022) suurenesid kõikide lepingute maksumused kuni 3,5 korda ning teehoolduse kulud olid 2023. aastal võrdluses 2022. aastaga üle 60 protsendi suuremad. Kulud tõusid 20,1 miljonilt eurolt 32,6 miljoni euroni. Kallinemise põhjuseks oli hooldatavate alade ja lumeveo mahu suurendamine, teeseisunditasemete tõstmine ja ka elukalliduse tõus, seisab aruandes. 

2023. aastal esitas töövõtja linnale 400 000 euro eest valeandmeid. Audit toob välja, et osa töövõtjaid pole hanke- ja lepingutingimusi täitnud ning tellijad pole suutnud seda ka tagada. Tellijad on aktsepteerinud alltöövõtu kasutamist, kuid ei ole kontrollinud, kes ja mis tingimustel teenust tegelikult osutasid. Samuti on töövõtjate esitatud aruandlus olnud kohati ebausaldusväärne ning tellijad pole alati selle õigsust kontrollinud. Pistelisest kontrollist nähtus, et 2023. aastal esitas töövõtja linnale 400 000 euro eest valeandmeid – aktides näidatud sõidukeid ei eksisteerinud või oli tegemist sõiduautodega, millega lund vedada ei saa. 

Lepingumuudatused tõid kaasa ootamatuid hinnatõuse. Lepingumuudatuste temaatika oli hangetes ja lepingutes selgelt kirjeldamata, mis põhjustas arusaamatusi töövõtjatega ning ka ootamatuid hinnatõuse.  

Linna jaoks ebasoodsatel tingimustel sõlmitud lepingud kehtivad kuni 2029. aasta lõpuni. 

Tallinna linna tegevused olukorra parandamiseks 

Uus Tallinna Linnavalitsus ja uuenenud keskkonna- ja kommunaalameti juhtkond näevad lahendusena senisest rangemat järelevalvet ja läbipaistvuse tagamist hangete korraldamisel ning töö tegemisel.  

Selleks on keskkonna- ja kommunaalamet paigaldanud lumeveoplatsidele kaamerad ja sõidukitele GPS-seadmed, mille abil on võimalik veetud lume koguseid kontrollida. Ametil tekib nüüd täiendav andmestik selle kohta, kui palju reaalselt lund on veetud. 

Lisaks jätkab Tallinna keskkonna- ja kommunaalamet infosüsteemide arendustega, mis võimaldavad GPS-andmete efektiivsemat kasutamist. 

Alates sügisest 2024 teeb Tallinna keskkonna- ja kommunaalamet kõiki seniseid lumekoristustöödega seotud analüüse ühtselt kõigi erinevate töötegijate ehk partnerite üleselt. 

Sel talihooajal on pealinnas võetud kasutusele uued meetmed, et tänavahooldus oleks varasemaga võrreldes parem ja kontroll läbipaistvam: 

  1. Lumeveo masinate varustamine GPSiga 
  2. Lumeveoplatsidele videopildi- seireteenuse käivitamine  
  3. Infosüsteemide täiendamine ja tehtud tööde raporteerimisvõimaluste täiendamine 
  4. Töövälisel ajal, nt nädalavahetustel, valveteenuse juurutamine 
  5. Valdkonna eest vastutavate juhtide vahetus keskkonna- ja kommunaalametis ja linna hallatavas Kadrioru Pargis, millega on lisandunud uut kompetentsi ja riigiteede korrashoiu kogemusi 
  6. Kadrioru Pargi (linna hooldusüksuse) hooldatavate kõnniteede mahu oluline suurendamine, millega kaasnes täiendav mehitamine ja masinate soetamine 
  7. Linnaosavalitsuste talihoolde riskide kaardistamine 
  8. Linnaosavalitsuste järelevalve põhimõtete kaardistamine 
  9. Hooldepartnerite riskide kaardistamine 
  10. Koostöölepped linnaosade, MUPO ja hooldepartneritega kvartalisiseste lumekoristustööde paremaks korralduseks 

Loe täpsemalt aruandest "Talvise tänavahoolduse korralduse analüüs ja soovitused“.