Linn testib koostöös Hayden AI-ga bussiradade ja bussipeatuste automaatset järelevalvet
Tallinn katsetab projekti Test in Tallinn raames koos ettevõttega Hayden AI automatiseeritud kontrolli bussiradadel ja bussipeatustes, et välja selgitada rikkumiste arv kahel kesklinna läbival kriitilisel marsruudil. 90-päevane pilootprojekt käivitub novembris bussiliinidel 5 ja 67. Katseperioodil trahve ei määrata.
„Test in Tallinn projekti raames ootame nii rahvusvahelisi kui ka kohalikke ettevõtteid oma uuenduslikke lahendusi päriselus katsetama. Ühtlasi saab Tallinn innovatsioonist vahetult osa ja linna olulisemate valdkondadega haakuvad tehnoloogiad leiavad sobivuse korral ka rakendust. Hetkel testime muu hulgas tehisaru abil bussiradade ja parkimiskohtade õiguspärast kasutamist,“ rääkis ettevõtlusvaldkonna abilinnapea Margot Roose.
„Kahjuks näeme iga päev, et linnakodanike aega raiskavad liiklusummikud kallutavad autojuhte otsima läbipääsu ühistranspordi radade kaudu, mis paraku tähendab liikluseeskirjade rikkumist ja aeglustab ka ühistranspordi liikumist. Seepärast peame tegema ja teemegi kõik selleks, et vähendada liiklusummikuid ja kindlustada ühistranspordi kiire liikumine ka tipptundidel,“ lisas transpordivaldkonna abilinnapea Kristjan Järvan.
„Kuna bussikasutajaid on iga päev ligi 360 000, on meie jaoks ülimalt oluline tagada bussiliikluse sujuv, mugav ja ohutu kulgemine. Ebaseaduslik liiklemine bussipeatustes ja bussiradadel on aga suureks probleemiks. Iga kinni peetud buss tähendab hilinemist suurele hulgale õpilastele ja töötajatele. Meil on suur rõõm katsetada Hayden AI tehnoloogiat kahel Tallinna bussiliinil, sest see võib aidata probleemile lahendusi leida ja oma tegevust paremaks muuta,“ ütles Aktsiaseltsi Tallinna Linnatransport (TLT) juhatuse esimees Kaido Padar.
Hayden on Iirimaal tegutsev tehnoloogiaettevõte, mis tegeleb tehisintellektil põhinevate liikuvuslahendustega, sealhulgas ka bussipeatuste ja -radade väärkasutamise tuvastamine. Peatustes seisvad autod vähendavad bussiga sõitjate turvalisust, sundides neid bussile pääsemiseks kasutama sõiduteed, lisaks ei saa bussijuhid ohutult paigaldada invakaldteesid. Ebaseaduslik peatumine ja parkimine bussiradadel sunnib busse ootamatult rada vahetama, mis samuti loob liiklusohtlikke olukordi. Kõik see võib viia autode eelistamiseni ühistranspordi asemel, mis omakorda toob kaasa nii suurema saaste ja kui ka ummikud.
Tallinn on neljas Euroopa linn, kus Hayden AI oma tehnoloogiat katsetab pärast suurt edu Ameerika Ühendriikides, kus ettevõte on tõestanud oma efektiivsust näiteks New Yorkis. Seal aitas tehnoloogia parandada ühistranspordi teekonna läbimise aega 40% võrra. Samuti on 34% vähenenud autoavariide arv ja 86% vähem juhte kasutab bussiradu ebaseaduslikult kas parkimiseks või autosõiduks. HaydenAI on katsetanud sama tehisintellekti tehnoloogiat veel Gdanskis (Poola) ja Bragases (Portugal) ning hakkab peagi katsetama Barcelonas (Hispaania).
Ülemisel pildil: Jezabel Martínez Fabregas (Hayden AI) ja Mark-Emil Talivere (Tallinna ettevõtluskeskus)
Alumisel pildil: vasakult paremale Jezabel Martinez Fabregas (Hayden AI), Karl Koppel (Tallinna Linnatransport), Kärt Kanne (Tallinna ettevõtluskeskus), Carl Huntington (Hayden AI) ja Helen Miglai (Tallinna ettevõtluskeskus)
Fotod: Tallinna ettevõtluskeskus
Lisainfo:
Mark-Emil Talivere
Innovatsiooniekspert
Linna ettevõtlusteenistus
Tallinna Strateegiakeskus
[email protected]
6404316; 56479936