Tallinn alustab teaduspõhise nutiseadmete kasutuse vähendamisega koolides
Tallinna linn asub koostöös Tallinna Ülikooli teadlastega välja töötama teaduspõhist metoodikat nutiseadmete kasutamise reguleerimiseks koolides. Algatuse peamine eesmärk on vähendada õpilaste nutiseadmete kasutamist nii koolitundides kui ka vabal ajal, et parandada noorte vaimset ja füüsilist heaolu, tõsta õpiedukust ning arendada sotsiaalseid oskusi.
Viimased teadusuuringud kinnitavad, et kontrollimatu nutiseadmete kasutamine mõjub negatiivselt laste tervisele ja sotsiaalsetele suhetele. Tallinna linn võtab seda probleemi tõsiselt ning alustab koostöös teadlaste ja koolidega metoodika väljatöötamist ja piloteerimist, mis aitaks tõhusalt vähendada liigset nutiseadmete kasutamist. Selleks alustas Tallinna linn koostööd teadlastega Tallinna Ülikooli Hariduspsühholoogia keskusest.Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski sõnul on väga paljud pered ja koolid hädas laste nutisõltuvusega, mis halvendab vaimset tervist ning pärsib keskendumist. “Lähtudes ekspertide soovitustest, aitame koolidel luua mõistlikku nutiseadmete kasutust toetavat keskkonda. Soovime koos teadlastega sellesse protsessi kaasata ka lapsevanemad, et perede teadlikkust ja vanemlikke oskusi oma laste toetamisel selles küsimuses,” ütles Ossinovski. “Kindlasti ei lahenda seda probleemi keeldudega, vaid ainult koolikultuuri muutmise teel.”
Lisaks nutiseadmete kasutamise piiramisele koolis on vaja toetada lapsi ja peresid, et vähendada liigset nutiseadmete kasutust ja väljaspool kooli. Selleks, et Tallinna koolid saaksid rakendada ühist teaduspõhist lähenemist kujundab linn koos teadlaste ja koolidega metoodika, mis tugineb arengupsühholoogia põhimõtetele ning hariduse juhtimise parimatele praktikatele. Lahendust asutakse valitud koolides piloteerima 2025. aastal.
Tallinna Ülikooli teaduri ja hariduspsühholoogi Grete Arro sõnul on projekti võtmesõnadeks järjepidevus ja koostöö. „Kui laste ja noorte nutiseadmete ülemäärase kasutamise probleemi lahendus oleks lihtne, oleks see juba lahendatud. Meie saame teadus- ja tõenduspõhiselt samm-sammult õppida toetama seda, et lapsed ja noored saavad arukate sekkumiste-ennetuse toel kujuneda ennastjuhtivamaks nutiseadmekasutajaks nii, et nutiseadme kasutus ei mõjuta õppimist, suhteid ja heaolu negatiivselt. Aga see on pikk tee, mis vajab paljude osapoolte panust, mitte kiiret ega kerget lahendust.“
Projekt viiakse ellu mitmes etapis. Esmalt tehakse põhjalik teadusuuringute ja parimate praktikate ülevaade ja koostatakse aruanne analüüs, et mõista mis lahendused on maailmas päriselt toiminud ning milliseid kulukaid vigu peaksime vältima. 2025. aasta esimeses pooles alustatakse koostöös ekspertide ja pilootkoolidega lahenduste väljatöötamist. Septembris hakatakse metoodikat pilootkoolides katsetama ning paralleelselt ka selle mõju hindama. Linn sihib juba 2026. aastal asuda lahendust laiendama kõigisse Tallinna koolidesse.
Tallinna laste-noorte vaimse tervise tegevuskava juht Ott Oja: „Me ei saa oodata koolidelt tippteadlaste oskust ja aega tuua kokku maailma parimad teadmised laste nutiseadmete kasutusest. Linn tuleb siin oma koolidele ja inimestele appi ning meiega on kaasas selle valdkonna tõelised eksperdid. Läheneme teaduspõhiselt ja kogu koolipere kaasates ning lõpuks jõuab Tallinn aruka linnaülese lahenduseni.“
Projekti raames kaasatakse aktiivselt teadlasi, õpetajaid, õpilasi ja lapsevanemaid, et tagada lahenduste laialdane omaksvõtt ja pikaajaline mõju.
Projektitutvustav üritus toimus Tallinna Südalinna koolis, mis on juba üle 7 aasta rakendanud erinevaid meetmeid nutiseadmete kasutamise reguleerimiseks, kaasates lapsevanemaid ja pakkudes lastele igapäevaselt terve rea alternatiivseid tegevusi. Liikuma Kutsuva Kooli programmi liikmena korraldab Südalinna kool muude tegevuste hulgas tantsuvahetunde ja aktiivseid tegevusi õues. Koolide mitmekesine kogemus nutiseadmete kasutamise reguleerimisel analüüsitakse töörühmas koos parimate rahvusvaheliste tavadega.