Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Tallinna transpordieelarve: uued trammid, bussijuhtide palgatõus ja aastaringsed ööbussid

Tallinna transpordieelarve: uued trammid, bussijuhtide palgatõus ja aastaringsed ööbussid

Tallinna 2024. aasta linnaeelarve eelnõus on transpordivaldkonna fookuses veeremi uuendamine, liinivõrgu arendamine ja kaasajastamine ning ühistranspordi keskkonnasõbralikkuse suurendamine. Tallinlastele jätkub tasuta ühistranspordi võimalus ning ööbussid hakkavad sõitma püsivalt. Lisaks tõuseb uuel aastal bussi-, trammi- ja trollijuhtide palk 15% võrra.

Abilinnapea Vladimir Svet rõhutas, et konkurentsivõimelise alternatiivi pakkumiseks isiklikule sõiduautole on oluline lisaks ühistranspordi liinivõrgu arendamisele ka veeremi kaasajastamine. „Tallinlasi teenindab peagi 23 uut trammi, millest esimesed 12 saabuvad siia järgmise aasta mais. Liinile jõuavad need sügisel. Ülejäänud 11 trammi saabuvad 2025. aastal. Samuti uueneb bussipark: järgmise aasta juulis jõuab Tallinna 15 uut elektribussi ning ehitatakse välja vajalik laadimistaristu. Veeremi uuendamiseks on järgmisel aastal eelarves kavandatud üle 34 miljoni euro,“ lausus Svet.

Abilinnapea sõnul on oluline ka kavandatav ühissõidukijuhtide palgatõus. „Soovime, et reisijaid veaks professionaalid, seetõttu peame nende rasket ja vastutusrikast tööd ka konkurentsivõimeliselt tasustama. Täna saavad allkirjad uued kollektiivlepingud Tallinna Linnatranspordi AS-i ja ametiühingute vahel, mis toob juhtidele keskeltläbi ligi 15-protsendilise palgatõusu. See hea uudis puudutab veidi enam kui 1500 pealinna bussi-, trammi- ja trollijuhti. Tasub märkida, et palgatõusuks vajalikud vahendid tulevad enamjaolt Tallinna Linnatranspordi vahenditest, kuna juhatus suutis ettevõtte tegevust optimeerida ja tulemuslikult juhtida,“ märkis Svet.

Juba kümme aastat toiminud tasuta ühistranspordiga on Tallinnal kavas samuti jätkata. Lisaks pealinna elanikele saavad tasuta sõita kõik Eesti õpilased ning üle 65-aastased inimesed. Tasuta sõiduõigus kehtib Tallinna linna piires ka Elroni rongides. Ühistranspordi korraldamisele on eelarves kavandatud ligi 124,2 miljonit eurot. Seal hulgas on ette nähtud 830 000 eurot ööbusside püsivaks käigus hoidmiseks.

„Tänavu kevadest aasta lõpuni kestev ööbusside pilootprojekt on näidanud, et sellise teenuse järele on nõudlus olemas. Seetõttu otsustasime, et alates jaanuarist muutuvad ööbussid pealinna ühistranspordivõrgu püsivaks osaks. Kui testperioodil sõitsid ööbussid Väike-Õismäele, Mustamäele, Priislesse ja Pelguranda, siis järgmisel aastast lisanduvad täiendavad suunad, mis seni olid katmata. Täpsem ööühistranspordi graafik ja marsruudid selguvad detsembris,“ selgitas Vladimir Svet.

Lisaks uute trammide ostmisele pööratakse järgmisel aastal tähelepanu nii taristu arendamisele kui veeremi parendamisele. Alustatakse uutele trammidele täiendava varjualusega seisuala ehitamist Vana-Lõuna tänava depoosse. Samuti nähakse ette vahendid renoveeritud trammidele konditsioneeride paigaldamiseks ja Tondi lõppjaama trammi harutee pikendamiseks. Nendeks töödeks on kavandatud ligi kolm miljonit eurot. Ühtlasi hakatakse järk-järgult rekonstrueerima ka trollitaristut.

Järgmisel aastal jõuavad ühistranspordipeatustesse uued JCDecaux ootepaviljonid, millega koos uuendatakse ka peatustes olev linnamööbel, lisanduvad uued sõidugraafikute stendid, suureneb reaalaaja infotabloode arv.
Samuti on eelarves ette nähtud ressursid liikluskorraldusvahendite paigaldamiseks ja hoolduseks, teekatte markeerimistööde tegemiseks (sh jalgrattateede ja -radade tähistamiseks), parkimise korraldamiseks linna avalikul tasulisel alal, ühistransporditaristu haldamiseks (sh Viru keskuse autobussiterminal, ühistranspordi ootepaviljonid) ning muudeks liikuvuse valdkonna vajalikeks tegevusteks ja uuringuteks.

Tallinna 2024. aasta linnaeelarve peab heaks kiitma linnavolikogu. Volikogule esitatud linnaeelarve eelnõu on kogumahuga 1,26 miljardit eurot, mis on 79,5 miljonit eurot ehk 6,7 protsenti enam kui 2023. aasta täpsustatud eelarves.

Fotod on illustratiivsed.