Etappide tutvustus
Tallinna ühistranspordi liinivõrgu uuendamise I etapp
Tallinn tegi liinivõrgu uuendamisega algust 2023. aasta suvel, kui neljaks uueks liiniks ühendati omavahel üheksa bussiliini ning väiksemal määral korrigeeriti mõne teekonda. Ümberkorraldused puudutasid bussiliine nr 8, 17, 17A, 35, 42, 43, 48, 67 ja 68.
Bussiliin nr 8 läks kokku liiniga nr 43 ja liini nimetuseks sai 8 Väike-Õismäe - Äigrumäe. Liin nr 35 läks kokku liiniga nr 48 ja liini nimetuseks sai 35 Seli – Pelguranna. Bussiliin nr 42 läks kokku liiniga nr 68 ja liini nimetuseks 42 Väike-Õismäe – Priisle. Liin nr 67 ühendati liinidega nr 17, 17A ja liini nimetus sai 67 Seli – J. Sütiste.
Bussliini nr 8 liikumistee jäi endiseks Pirita linnaosas, kulgedes kesklinnas mööda Reidi teed ning läbi Balti jaama Paldiski maanteel ning luues otseühenduse Pirita ja Balti jaama, aga ka sadamapiirkonna vahel. Muudatusega seoses tekkis Piritalt otseühendus mitmete uuele liikumisteele jäävate transpordisõlmedega ning olulise sotsiaaltaristuga. Näiteks sai Pirita otseühenduse Paldiski maanteel asuvasse Lääne-Tallinna keskhaiglasse ja loomaaeda. Haabersti linnaosast pääseb uue liiniga ilma ümberistumiseta samuti sadamasse, aga näiteks ka Kadrioru parki ja kunstimuuseumisse, lauluväljakule ning Pirita randa.
Liin nr 35 kulgeb Lasnamäel endist liikumisteed mööda ning sõidab läbi kesklinna Põhja-Tallinnasse, kus liigub endise liini 48 liikumisteed mööda. Varasema töörežiimi asemel, kus bussiliin nr 48 sõitis vaid argipäeviti tippaegadel, sõidab uus bussiliin nr 35 argipäeviti ja nädalavahetuseti kogu päeva vältel. Seeläbi paranevad võimalused Lasnamäe ja Põhja-Tallinna linnaosade vahel liikumisel.
Liin 42 kulgeb Lasnamäel endise liini 68 liikumisteed mööda ning sõidab läbi kesklinna Haabersti linnaosasse, kus jätkab oma endist liikumisteed. Muudatus toob püsiva otseühenduse Lasnamäe ja Väike-Õismäe vahel läbi kesklinna ning võimaldab linnaosade vahel liikuda ka väljaspool tippaega ja nädalavahetustel, kui ei sõida ekspressbuss 46.
Liin 67 kulgeb Lasnamäel endist liini 67 liikumisteed mööda kuni Torupilli Selverini, kus tehakse peatus J. Vilmsi peatustes. Laagna teelt sõidab uus bussiliin 67 läbi K. Türnpu tänava bussijaama piirkonda ning sealt Odra ja Juhkentali tänava kaudu Estonia peatusesse Teatri väljakul ning jätkab endise liini 17 liikumisteed Kristiines ja Mustamäel. Ära jääb liikumistee Gonsiori tänaval. Seli – Estonia ühendus säilib ning tekib alternatiivne liikumistee läbi bussijaama ning Liivalaia piirkondade. Nii paraneb ühendus Lasnamäelt Kristiine keskuse piirkonna, Põhja-Eesti Regionaalhaigla, Lastehaigla ning Mustamäe Tervisekeskusega. Uus peatus Türnpu tänaval loob mugava ühenduse bussijaamaga ja trammidega.
Algselt oli kavandatud muudatused ka bussiliini nr 5 marsruudil, kuid esialgsest plaanist loobuti, kuna Pirita-Kosele jääb hariduslike erivajadustega laste kool.
Tallinna ühistranspordi liinivõrgu uuendamise II etapp
II etapi muudatused jõustuvad 21. oktoobrist 2024. Nende eesmärk on ühelt poolt parandada ligipääsetavust elukohtade ning töö- ja õpikohtade vahel, vähendades sõiduaega ja tagades mugavamad ümberistumised kõrge nõudlusega piirkondades. Teiselt poolt kohandada ühistransporditeenust vastavalt nõudlusele madalama sõidunõudlusega piirkondades.
Liinivõrgu uuenduste aluseks on Tallinna erinevate liikumisviiside liiklusmudel, mis tugineb ulatuslikule andmekogumile. See hõlmab rahvastiku paiknemise ja demograafilisi andmeid, ühistranspordi kasutajate loendussüsteemi infot ning liiklusandmeid. Lisaks arvestatakse mobiilpositsioneerimise ning Maksu- ja Tolliameti lähte- ja sihtkohtade nõudlusmaatriksit inimeste registreeritud kodu ning töö- ja koolikohtade vahel. Uue liinivõrgu planeerimisel võetakse arvesse ka tehtud uuringuid, kodanikke tagasisidet ja väliskonsultantide soovitusi.
Enne lõplike otsuste tegemist said elanikud 3.-20. septembrini arvamust avaldada ja ettepanekuid teha. Kokku laekus kõikidest linnaosadest ligi 5000 kommentaari.