Kas kauplus peab ostetud kaupa tagasi võtma?

Tarbijakaitse infopunkti pöörduvad sageli inimesed küsimusega selle kohta, kas saab kauplusesse tagasi viia ja raha tagasi saada asjade eest, mida vaja ei ole.

Vastus on lihtne: kvaliteetset kaupa ei ole kauplused kohustatud tagasi võtma ega ka ümber vahetama mõne muu kauba vastu. Loomulikult leidub küllalt palju kauplusi, kus hoitakse oma kliente ja  võimaluse korral vahetatakse müüdud kaup ostjale sobivama vastu välja. Kui kahtlete näiteks kingituseks ostetava rõivaeseme valimisel, kas ostate ikka õige numbri, võiks igaks juhuks enne ostmist kauplusest küsida, kas on hiljem võimalik seda ümber vahetada. On iga kaupluse enda otsustada, kas üldse ja missugust kaupa võimaldatakse ümber vahetada, kuid seadusega ei ole neile sellist kohustust pandud. Seega õigust nõuda korraliku kauba vahetamist või tagasi võtmist ostjal ei ole.

Müüja ja tarbija ehk ostja õigused ja kohustused on kirja pandud võlaõigusseaduses. Kui müüdud kaup osutub ebakvaliteetseks, siis on müüja kohustus üldjuhul toode kaupluse kulul parandada või asendada. Ostetud praaktoote eest raha tagasi küsida saab ostja tavaliselt alles siis, kui parandamine ebaõnnestus või parandamise aeg on liiga pikk. Seaduses on sätestatud üldised põhimõtted, millest tuleb lähtuda, kuid iga konkreetse ebakvaliteetse kauba puhul sõltub ostja pretensiooni lahendamise käik tegelikest asjaoludest.

Kassatšekk kauba nimetuse, hinna ja ostu kuupäevaga on ostu tõendav dokument, mille alusel saab ostja kaupluse poole pöörduda nii pretensiooni korral kui ka palvega kaup ümber vahetada. Kauplused võivad, kuid ei ole kohustatud arvestama kassatšeki asemel näiteks panga väljavõtet kaardimakse korral, sest väljavõttel ei ole ostetud kauba nimetust. Seepärast tuleks kassatšekid igaks juhuks alati alles hoida.

Kokkuvõttes soovitame ostjatele kulutada pisut rohkem aega kauba valimisele ja selle omadustega tutvumisele. Nii väldite mittevajalike või sobimatute esemete ostmist, hoiate kokku enda ja müüjate aega ja närve.

 

 

 

 

 

Viimati muudetud: 04.02.2015