Mida tuleks teada ostes kaupu väljaspool kaupleja äriruume, näiteks tarbija kodus toote tutvustamisel?

Lepingu sõlmimisel tarbija kodus, töökohas, ühissõidukis, tänaval või vabaajaüritusel, on tegemist väljaspool kaupleja äriruume sõlmitava lepinguga. Kuigi see võib tunduda lihtne oleks kasulik teada, et väljaspool kaupluseruume sõlmitavate lepingute puhul on tarbija õigused veidi erinevad võrreldes kauplusest ostmisega.

Enne lepingu sõlmimist on kaupleja kohustatud väljastama tarbijale nõuetekohase teabe, mis sisaldab kaupleja ärinime, kontaktandmeid, aadressi, kuhu tarbija võib kaebust esitada, kauba või teenuse põhiomadusi, hinda, seonduvaid kulusid, tasumise korda, lepingust taganemise tingimusi ning tähtaega või taganemisõiguse puudumist, müügigarantii tingimusi selle olemasolul ja muud seaduses nõutavat teavet.

Väljaspool äriruume sõlmitava lepingu puhul võidakse pakkuda tarbijale ka võimalust tasuda järelmaksuga.

Tarbijal on õigus taganeda väljaspool kaupleja äriruume sõlmitud lepingust põhjust avaldamata 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest või teenuse töövõtulepingu sõlmimisest. Tarbija on lepingust tähtaegselt taganenud, kui ta on saatnud kauplejale 14 päeva jooksul üheselt mõistetava taganemisavalduse ja tagastanud asja avalduse esitamisele järgneva 14 päeva jooksul.

Tarbija kannab kauba tagastamisega seotud kulud vaid juhul, kui kaupleja on teda sellest kohustusest enne lepingu sõlmimist teavitanud.

Kui kaupleja rikub teabe esitamise kohustust ega teavita tarbijat tehingu käigus lepingust taganemise õigusest, pikeneb 14-päevane taganemistähtaeg 12 kuu võrra. Kui ettevõtja on edastanud tarbijale taganemisõigust käsitleva teabe hilinenult, kuid selle 12 kuu jooksul, lõppeb taganemistähtaeg 14 päeva möödumisel teabe saamisest.

Kui tarbija lepingust taganeb, on kaupleja kohustatud tagastama kõik tarbijalt lepingu alusel saadud tasud hiljemalt 14 päeva möödumisel taganemisavalduse kättesaamisest. Samas annab seadus kauplejale õiguse keelduda tarbija poolt kauba müügilepingust taganemisel tagasimakse tegemisest seni kuni tarbija on kauba tagastanud või tõendanud kauba tagasi saatmist.

Kui väljaspool kaupleja äriruume ostetud kaup või teenus ei vasta lepingutingimustele, näiteks tolmuimeja kõik lubatud funktsioonid ei toimi, on tarbijal õigus esitada kauplejale kaebus. Kaebust on võimalik esitada kahe aasta jooksul alates kauba ostmisest või teenuse osutamisest, kuid mitte hiljem kui kahe kuu jooksul alates puuduse avastamisest. Kui kaupleja või teenusepakkuja keeldub kaebust lahendamast või tarbija ei nõustu pakutud lahendusega, võib ta esitada avalduse vaidluse lahendamiseks tarbijvaidluste komisjonile .

Pea meeles:

  • Väljaspool äriruume sõlmitava lepingu kohta sätestatu ei kehti siis, kui Sinu ostetav kaup või teenus maksab 20 eurot või vähem
  • Mõnede kaupade puhul on mõistlik küsida vajalike osade saadavuse kohta, näiteks kust ja mis hinnaga on võimalik soetada tolmuimeja filtreid
  • Kaupleja peab andma ostjale korrektselt vormistatud ostudokumendi. Kui tegemist on tehniliselt keeruka või kasutamisel erioskust nõudva kaubaga, peab olema lisatud ka eestikeelne kasutusjuhend

Kaupa või teenust tellides võtab tarbija kohustuse selle eest maksta. Otsustades järelmaksu kasuks, pöörake kindlasti tähelepanu krediidikulukuse määrale.

Viimati muudetud: 08.03.2022